THE DEATH AND LIFE OH JOHN F. DONOVAN (2018,KAN) - 7/10





U posljednje vrijeme svako malo možemo čitati kako se neka poznata zvijezda ili predozirala ili kako si je oduzela život jer se dugo borila s depresijom, bolesti za koju bi posljednju pomislili da napada i te uspješne i bogate ljude glamuroznih i zanimljivih života. Kad razmišljamo o životu svih tih slavnih i uspješnih pjevača ili glumaca zapravo nikada nemamo kompletnu sliku i predodžbu kako to zapravo izgleda. I samom mi pomalo idu na živce te žalopojke istih tih bogatih i slavnih o njihovim nesretnim sudbinama kad svi dobro znamo koliko ljudi postoji koji imaju puno veće razloge biti nesretni, bijesni, usamljeni, neshvaćeni i depresivni pa se o njima ne snimaju filmovi, no upravo ta kontradiktornost blještavila, glamura i slave s jedne, a autodestrukcije, suicidalnosti, tjeskobe i nesigurnosti s druge strane, upravo je ono što čini priče o takvim ljudima zanimljivima. Jedne takve fikcionalne priče dohvatio se i mladi kanadski filmaš Xavier Dolan, nekadašnje čudo od djeteta koje je već u ranim dvadesetim steklo ime zrelog filmaša i miljenika svjetske kritike.

Osim što se bavi tematikom celebrityja i tabloidizacije medija, obrađuje Dolan ovdje i neke teme poput odnosa između majke i sina te homoseksualnosti, a to su teme koje su gotovo pa standardne u njegovoj filmografiji. I bio je ovo možda i prvi Dolanov film pred kojim kritika nije pala na koljena i ispjevala mu hvalospjeve i panegirike, već ga je sasjekla u korijenu, unisono proglasivši "Smrt i život Johna F. Donovana" uvjerljivo najslabijim filmom u njegovoj karijeri. Kako nisam baš gledao sve njegove filmove, tako po tom pitanju ne mogu biti objektivan, no za mene ovo i nije bio toliko slab film, iako je ipak ispod njegova dva prethodna filma "It's Only the End of the World", a pogotovo "Mommy". I stilski se ovaj film prilično razlikuje od njegovih prethodnih filmova, a bio je ovo film s do sada najzvjezdanijom glumačkom postavom koju je okupio ovaj mladi filmaš. Uz Kita Harringtona odnosno Jona Snowa iz "Igre prijestolja" kao Johna Donovana, nastupaju ovdje i Natalie Portman, Susan Sarandon, Thandie Newton i Kathy Bathes, dok je lik koji je utjelovila Jessica Chastain izbačena iz konačne verzije filma.

Sama produkcija filma trajala je iznimno dugo, baš iz razloga što je ova misteriozna drama doslovno bila pretrpana likovima i prema prvoj verziji "Smrt i život" trebala je trajati više od tri sata. Kako bi izbjegao da mu se film pretvori u pravu kobasicu, Dolan se sam prihvatio montaže i srezao ga na puno ekonomičnijih dva sata. Zbog toga je morao odbiti i premijerno prikazivanje filma u Cannesu, već ga je uspio zgotoviti tek do kolovoza i festivala u Torontu, a nakon slabih reakcija, film uopće i nije uspio pronaći distributera za američko tržište, već je tek godinu nakon premijere konačno u limitiranoj distribuciji stigao tek u kanadska kina. Ovaj film započinje smrću velike američke televizijske zvijezde, a desetak godina poslije mladi glumac prisjeća se svog dopisivanja s glumcem još dok je bio dječak. Taj mladi glumac imena Rupert Turner (kao dječaka od 11 godina glumi ga trenutačno valjda najpoznatije dijete glumac Jacob Tremblay kojeg se sjećamo iz "Room" i "Wonder", a kao mladića od 22 godine glumi ga Ben Schnetzer) priču o Johnu i njihovom dopisivanju koje je utjecalo na živote obojice iznosi u razgovoru s u početku prilično nezainteresiranom novinarkom. Radnja filma je nelinearna i stalno se vraćamo u prošlost i paralelno pratimo živote Johna i Ruperta, dvojice ljudi čiji životi imaju jako puno sličnosti.

Johna tako upoznajemo kao mladu zvijezdu koja glumi u nekakvoj glupavoj seriji i pred njim je blistava budućnost jer je on najtraženiji mladi glumac. No, ispod te fasade skrivaju se mnoge mračne tajne i vrlo brzo ćemo shvatiti da isti taj glumac vodi lažni život i da prema nikome nije iskren i ne dopušta nikome da sazna tko je stvarno on. Iako je homoseksualac on se toga srami i kao paravan ima djevojku koju glumi njegova prijateljica iz djetinjstva, a taj život u lažima i skrivanju jasno da će se jednom morati razotkriti. I John je svjestan da takav život u potpunoj laži neće završiti dobro, a osim nesigurnosti, on kao da se srami samog sebe, misli da ne zaslužuje ono što ima i da je to mjesto oteo nekom drugom. Tu je i 11-godišnji Rupert, talentirani dječak koji je opsjednut Johnom i koji sanja kako će jednog dana postati glumac, baš kao i njegov idol, i kojem je u životu jedina važna pisana korespondencija s glumcem. Njegova majka (Portman) je također nekad u mladosti sanjala kako će biti filmska zvijezda, što se nikada nije ostvarilo, a prepiska s Johnom za malog je kao neka vrsta eskapizma i bijega iz stvarnosti u kojoj nema nikoga.

Snimio je Dolan zaista kompleksnu priču o svijetu o kojem zasigurno zna jako puno, a nekako imam osjećaj da bi ga se podjednako moglo prepoznati u oba glavna lika, Johnu i Rupertu. Sve te prijetvornosti, laži i cinizam tog svijeta Dolanu su zasigurno jako dobro poznati i s mnogo toga zasigurno se i sam susreo pošto je već u ranim dvadesetim godinama postao prava zvijezda. Ne treba sumnjati da puno Dolana ima i u Rupertu, pravom starmalu, odnosno klincu koji je mentalno daleko razvijeniji od svojih vršnjaka i koji je već kao dijete morao odrasti, a koliko to može biti dobro, takvi klinci često znaju biti i meta kolega iz razreda. Posve je očito kako je ovo bio do sada najambiciozniji Dolanov film i iako stoji da se pomalo i izgubio u svoj toj pretenziji, i dalje je "Smrt i život Johna F. Donovana" kompleksna priča koja ima i svojih svjetlih strana.   

Primjedbe