BAIT (2019,GBR) - 6,5/10



Otkako se pojavio masovni turizam, uvelike se promijenio način života u nekoć mirnim, uspavanim mjestima koja su se često preko noći od potpunih izoliranih i zaostalih provincija pretvorila u prave tvornice novaca. Kao i kod svake promjene društvenih okolnosti, neki su se u tome snašli bolje, neki lošije, no činjenica je kako neki tradicionalni životni stilovi na svim tim silnim turističkim mjestima danas valjda postoje samo kako bi se turistima moglo pokazati kako se nekada ondje živjelo. Apsolutna komercijalizacija i monetizacija svega i svačega, od šupa pretvorenih u apartmane sa četiri zvijezdica, privatnih plaža pa do iznajmljivanja hlada i boca s morskom vodom zamijenili su sve one tradicionalne poslove i oblike života kojim su ljudi sve do prije koju generaciju živjeli. Je li taj masovni turizam koji je potpuno uništio identitete tih silnih gradova, ali i mnogima donio bogatstvo o kojem nekoć nisu mogli ni sanjati nešto dobro ili loše zapravo je potpuno svejedno, no kad je film u pitanju obično su uvijek puno zanimljiviji oni koji su u ovim ili sličnim okolnostima izvukli deblji kraj.

Jedan od onih koji se nije uspio snaći u novim okolnostima je i ribar Martin iz pitoresknog priobalnog sela u krajnje južnoj engleskoj pokrajini Cornwallu. I pokušava se on snaći ribareći s obale jer je ostao bez brodića koji je nakon smrti njegovog oca pripao njegovom bratu Stevenu, a on je nekadašnji ribarski brodić prenamijenio u barku kojom prevozi turiste u razgledavanja. Osim što je u konstantnom sukobu s bratom jer mu ne može oprostiti što je odustao od tradicionalnog načina života i iz ribarenja se prebacio u turizam, Martin stalno upada u sukobe s brojnim turistima. Posebno su povišene tenzije s obitelji Leigh iz unutrašnjosti Engleske, kojoj su on i brat prodali svoju obiteljsku kuću, a Leighovi su je potom pretvorili u hostel i iznajmljuju sobe turistima. Ribarske mreže koje su nekad stanovnicima sela značile život sada su se gotovo pretvorile u dekoracije za turiste, a tenzije između Martina i svih ostalih u mjestu postajat će sve veće i ozbiljnije i sve će to voditi prema nasilnom obračunu.

Kako bi pojačao efekt tog permanentnog sukoba između tradicije i modernosti scenarist, redatelj, snimatelj i montažer ovog nezavisnog filma Mark Jenkin, poslužio se i zanimljivom filmskom tehnikom. Snimio je Jenkin "Bait" arhaičnom kamerom tako da imamo ne samo okomitu crno - bijelu sliku, već je i ona pucketava tako da film izgleda kao da je snimljen prije više od stotinu godina. K tome, slika je snimljena bez tona koji je potom nadosnimavan i to se itekako osjeti i daje i više nego bizarni, čak pomalo hipnotični i sneni doživljaj. Djeluje sve to nadrealno, avangardno, ali poetično, s puno lica u prvom planu, oštrih rezova u montaži i još raznim trikovima kojima se i više nego uspješno kod gledatelja pokušava izazvati osjećaj dizorijentiranosti. Iako je od početka posve jasno da se radnja filma zbiva u sadašnjosti, ovom neobičnom eksperimentalnom tehnikom snimanja Jenkin je uspio izazvati učinak kao da su se sadašnjost i prošlost spojili i kao da se mozak gledatelja mora boriti s onim što vidi i s fragmentarnom, pomalo rascjepkanom pričom.

Moram priznati da mi je od samog početka pa do kraja djelovao "Bait" jako, jako čudno i da sam se jako teško uspio naviknuti na sve ono što vidim, ali Jenkin je ovom krajnje neobičnom socijalnom dramom uspio pogoditi žicu britanske filmske akademije koja mu je dodijelila nagradu za debitantna godine. Tu je nagradu dobio iako je već više od 20 godina tu negdje i snimio je u tom razdoblju cijeli niz kratkih igranih, dokumentarnih i eksperimentalnih filmova, no ova alegorijska priča s pregršt simbolike mogla bi mu otvoriti i vrata za neke skuplje i ozbiljnije projekte. Snimljen je "Bait" u minimalističkim uvjetima, s minimalnim budžetom i s potpuno nepoznatim glumcima, a ova krajnje neobična stilska vježba koju je apsolutno nemoguće usporediti bilo s kojim drugim filmom, mogla bi biti zanimljiva onima koji vole ponešto drukčiji, avangardniji i eksperimentalniji stilski izričaj. Ne mogu reći da me ovaj film potpuno oduševio, no zbog originalnosti, inventivnosti, ali i izvanredne i univerzalne priče o gubitku identiteta, socijalnim razlikama i konfliktima, kao i nesposobnosti pojedinaca da se snađu u novim okolnostima, "Bait" svakako zaslužuje prolaznu ocjenu. 

Primjedbe