HUNTERS (2020-23,SAD) - 7,5/10





Još desetljećima nakon II svjetskog rata lovci na naciste poput Efraima Zuroffa, Simona Wiesenthala i sličnih po svim meridijanima i paralelama pokušavali su uhvatiti neke odbjegle zločince. Dobar dio njih poput Adolfa Eichmanna ili Klausa Barbiea su uhvatili, neki poput Josefa Mengelea nikad nisu dovedeni pred sud, a lov na naciste skrivene u SAD-u, sredinom sedamdesetih bacio se i Al Pacino. Naravno, nije stari Alpa Čino stvarno krenuo u potjeru za skrivenim nacistima, već je on vođa osvetničke bojne sastavljene uglavnom od Židova, od kojih su neki preživjeli konc-logore, u retro eksploatacijskoj seriji koja pomalo nastavlja ondje gdje je Tarantino stao sa svojim "Nemilosrdnim gadovima". Nekako imam dojam da je ovo jedan od onih sadržaja snimljen pod velikim utjecajem eksploatacijskih filmova sedamdesetih godina na kojima je odrastao i formirao se i sam Tarantino, a odmah nakon što je ova desetodijelna serija prikazana, zbog svog nasilja i političke nekorektnosti izazvala je zgražanja određenog dijela publike.

Po stoti put mogu reći, pokenjam se na političku korektnost i stvarno mi više svo to moraliziranje i izdrkavanje nevjerojatno ide na živce, posebno kad je u pitanju serija koja se ni najmanje ne trudi biti ozbiljna. Ponekad se zbilja zapitam jesu li ljudi danas toliko glupi pa čitam tako da se neke budaletine bune i zgražaju zbog prikaza netočnog prikaza zbivanja u konc-logorima, gdje se u flešbekovima Pacino i još nekoliko likova vraćaju kako bismo dodatno dobili na kontekstu i pozadini priče. No, čovjek bi stvarno morao biti izrazito glup pa da pomisli da su zbivanja u Auscwhitzu bila baš takva kao što su prikazana u "Lovcima", gdje su te tragedije zbilja nerijetko dovedene do totalno poremećene karikature. Tako recimo imamo situaciju u kojoj su logoraši primorani sudjelovati u igri ljudskog šaha tijekom koje se međusobno ubijaju ili slično, no ovo nije jebena povijesna serija, već su "Hunters" najobičnija zafrkancija.

Doduše, kreator serije i glavni scenarist David Weil, kojem je ovo bio prvi filmsko - televizijski sadržaj na kojem je ikada radio, ideju za cijelu priču dobio je po stvarnim događajima. Nakon završetka II svjetskog rata, američka vlada zaista je vrbovala na stotine, negdje se čak spominje i broj od 1600, njemačkih znanstvenika, inženjera i sličnih stručnjaka koji su potom preselili u SAD, ondje dobili ne samo amnestiju, već i nove identitete te su samo nastavili raditi ono što su radili u Njemačkoj za vrijeme nacizma. Taj se tajni projekt zaista i zvao "Operacija Paperclip", a među tim nacistima koji su se skućili u Americi bio je i čuveni raketni znanstvenik Wernher von Braun (kojeg ćemo također upoznati u seriji). Upravo tu činjenicu da je u SAD-u nakon rata utočište pronašao velik broj nekadašnjih nacista (još i više ih je završilo u Sovjetskom savezu), Weil je iskoristio za ovu eksploatacijsko - revizionističku, ultranasilnu, pulpovsku i stiliziranu seriju snimljenu pod najvećim utjecajem već spomenutog Tarantina.

Baš kao što često Tarantino u svojim filmovima zna ne samo miješati fikciju i stvarne povijesne događaje, već i mijenjati povijest, slično si je dao za pravo i Weil. I ovdje imamo neke stvarne i neke izmišljene likove, a cijela priča ovdje je svedena gotovo na estetiku stripa, a potom i filmova o superjunacima, koje "Hunters" pomalo i parodira. I ne parodiraju se ovdje samo superjunaci, već i cijelo društveno okruženje ne samo druge polovice sedamdesetih, nego i sadašnjice, situacija ovdje često prelazi granice apsurda. Sprdaju se ovdje i sve te teorije zavjera, alterantivne povijesti i slične gluposti, a priča je ovdje pomalo na tragu urnebesnog kultnog SF-a "Dečki iz Brazila" u kojem dr. Mengele u Brazilu pokušava stvoriti rasu arijevaca, kao i nazi - eksploatacijskih filmova iz sedamdesetih.

Al Pacino je ovdje Meyer Offerman, bogati i ugledni njujuroški Židov koji je preživio Holokaust. Okupio je on ekipu čiji je zadatak hvatanje nacista skrivenih po Americi, no za razliku od stvarnih lovaca na naciste poput Wiesenthala ili Zuroffa, ova ekipa nacističke zločince ne privodi licu pravde, već ih eliminira po kratkom postupku. Naravno da ni nacisti, kojih je prepuna Amerika, ne sjede mirno i samo čekaju da ih Pacino i društvo eliminiraju na najmaštovitije moguće načine, već oni imaju plan za stvaranje čevrtog Reicha. Dok lovci hvataju naciste, nacisti hvataju i njih jer su im oni glavna opasnost u realizaciji njihovog bizarnog i apsurdnog plana, a na pola puta između nacista i Židova naći će se i jedna FBI istražiteljica.

Pokušala se ovdje provući i odeđena društvena kritika, metaforički čak povezati i ova priča s današnjom situacijom i nejednakosti u društvu, gdje privilegirani mogu raditi što hoće i žele, a sustav ih štiti, no bilo je to pomalo i pretenciozno i bedasto u jednoj takvoj seriji koju je nemoguće shvatiti ozbiljno. Prepuno je sve ovdje crnog humora, namjernog forsiranja na stereotipima i njihovog često tjeranja do krajnjih granica, ismijavanja ljudske gluposti i zatucanosti (imamo ovdje recimo i televizijski kviz koji se naziva Zašto mrzimo Židove, emisiju kako prepoznati nacista i slično), rasizma, šovinizma i sličnih i dalje prisutnih izama. Ukoliko se "Hunters" ne shvati previše ozbiljno, tada to može biti izrazito zabavna i urnebesna serija, koja je ipak bila mrvicu prerazvučena i moglo se sve ovo stisnuti i u manje od deset epizoda od kojih neke traju i sat i pol vremena.
 
Više od dvije godine od završetka prve, stigla je druga, ujedno i posljednja serija ove zabavne akcijske revizionističke serije u kojoj su lovci na odbjegle naciste krenuli u potjeru za ultimativnom nagradom - živim i zdravim Adolfom Hitlerom koji se skriva negdje u Južnoj Americi. Radnja se nastavlja dvije godine nakon događaja iz prve sezone, a kroz Offermanove flešbekove saznajemo ne samo tko je zapravo bio on, već i kako je i zašto okupio društvo nazi-huntera. Glumačka postava sada je pojačana za Jennifer Jason Leigh koja je još u Tarantinovoj "Mrskoj osmorki" pokazala da se jako dobro snalazi u ovakvim apsurdističkim i ludim situacijama.

Primjedbe