LE CERCLE ROUGE (1970,FRA) - 8,5/10



Iako se Jean-Pierrea Melvillea smatra spiritualnim ocem francuskog novog vala, njegovo stvaralaštvo bitno se razlikovalo od Truffauta, Godarda, Chabrola i ostatka društva na koje je utjecao. Najpoznatiji je Melville ostao po minimalističkim krimićima, francuskim verzijama film-noira poput "Samuraja" ili "Crvenog kruga", filmovima kojima je također utjecao na cijelu plejadu europskih (Kaurismäki, Fassbinder), azijskih (Woo, Kitano), ali i američkih (Friedkin, Tarantino, Mann, Hill, Jarmusch) filmaša. I danas se Melvillea smatra jednim od najvećih majstora krimića, coolerskih, stiliziranih žanrovskih filmova, a jednako koliko "Le Cercle Rouge" duguje možda i najvažnijem filmu pljačke, Hustonovoj "Džungli na asfaltu", toliko duguje i Dassinovom "Rififiju". Minimalistička priča u kojoj je dijalog sveden na minimum (i u kojem imamo 27-minutnu scenu pljačke u kojoj nitko od likova ne ispusti nikakav glas) za koju je Melville okupio zbilja impresivnu glumačku ekipu predvođenu njegovim omiljenim glumcem Alainom Delonom, Yvesom Montandom, komičarom Bourvilom u posve netipičnoj ulozi za njega te Talijanom Gian Mariom Volonteom kojeg se ponajviše sjećamo kao negativca iz špageti westerna Sergia Leonea.

Baš kao i u "Samuraju", opet imamo likove o koijma ne znamo apsolutno ništa, a Melville, koji je sam i napisao scenarij, ni ne zamara se previše time što tko su oni i zašto rade ono što rade, zapravo i nećemo saznati. Tako ni ne znamo zašto se Corey (Delon) našao u zatvoru iz kojeg upravo treba izaći i kojeg je jedan od zatvorskih čuvara odmah uputio u novi poslić. Zašto je njegov suradnik Vogel (Volonte) uhićen i zašto je bivši policijski snajperist Jansen (Montand), kojeg će ova dvojica angažirati uopće napustio policiju. Uopće ni ne znamo koji je njihov motiv za počinjenje nove pljačke, što ih to sve povezuje i kako su se uopće upoznali, no ovaj puta to uopće nije ni važno. Izgleda kao da nitko od njih i nema neki privatni život, kao da ih ništa drugo na svijetu ne zanima osim pljačke draguljarnice koju se spremaju izvesti. Bez obzira što "Crveni krug" traje čitavih 140 minuta i što je često dosta sporog tempa, ovo je jedan od onih filmova koji ni na trenutak ni ne naslućuju da bi mogli postati dosadni i naporni. 

Primjedbe