NACHTS, WENN DER TEUFEL KAM (1957,NJE) - 8/10



Ljeto je 1944. godine. Saveznici su se iskrcali u Normandiji i počinju stezati obruč prema Njemačkoj sa zapada, nacistički saveznici Talijani već su u rasulu, dok na istoku sovjetska Crvena armija također nanosi poraz za porazom Hitlerovim trupama. Situacija po pitanju ishoda rata počinje se okretati na stranu saveznika, no nacistička propaganda i dalje je nezaustavljiva i nitko još uvijek ni ne pomišlja da bi nepobjedivi Wermacht mogao gadno podamfati. U takvoj situaciji Njemačkom hara serijski ubojica koji ubija žene, a nakon jednog ubojstva policija je uhitila čovjeka koji je očigledno nevin. Iskusni istražitelj, vojni veteran koji je nakon ranjavanja premješten u policiju, odlučuje preuzeti ovaj slučaj, a postajat će on sve uvjereniji kako nacistički istražni organi na sve načine opstruiraju istragu i ne trude se uhvatiti pravog krivca.

Stav režima je kako arijevac i pravi Nijemac ni u kojem slučaju ne može biti odgovoran za nešto slično jer bi nešto takvo moglo potkopati propagandom i terorom stvaranu sliku o sustavu. Tako će vlast idealnog krivca za sve te zločine pronaći u mentalno hendikepiranom jadniku koji je policiji otprije bio poznat zbog sitnih krađa i voajerizma. Ova detektivska priča s vremenom će se pretvoriti u jednu od onih priča o zlu političke propagande, korupciji i apsolutnom bezumlju. Jasno da je "The Devil Strikes at Night" izrazito kritičan prema nacističkom režimu i fino je redatelj Robert Siodmak prikazao kako je izgledao život u već raspadajućoj fazi nacizma. Dok se oni bliže vrhu i dalje ponašaju kao da su nepobjedivi i unatoč redovitim vijestima o porazima oni i dalje organiziraju bankete, bahate se, slave i razbacuju se novcem i hranom, velika većina stanovništva doslovno umire od gladi, a novac je postao bezvrijedan jer što ti on vrijedi kada nema robe za kupnju.

Motivirana je priča ovog filma stvarnim događajima i neriješenim ubojstvima od kraja dvadesetih pa sve do pred kraj rata, koji su na kraju prišiveni mentalno zaostalom tipu po imenu Bruno Lüdke. Tip s mentalnom retardacijom nad kojim su kasnije izvođeni tipični mengeleovski eksperimenti uslijed kojih je i preminuo, bio je savršen izbor za krivca jer se na taj način nije narušila slika o tipičnom Nijemcu kao čovjeku nesposobnom za takve bestijalije. Bio je ovaj film i nominiran za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja, a "Nachts, wenn der Teufel kam" bio je i drugi film Roberta Siodmaka nakon povratka u Njemačku pedesetih. Kao i svi njegovi suvremenici, i Siodmak koji je počeo snimati dvadesetih u vrijeme ekspresionizma, a nakon što ga je Hitlerov propagandist Joseph Göbbels 1933. napao nakon što je pogledao jedan od njegovih filmova, shvatio je kako je vrag odnio šalu i zaputio se u Pariz. Ubrzo je krajem tridesetih stigao i do Hollywooda, gdje je u petnaestak godina snimio više od 20 filmova, a početkom 50-ih odlučio se vratiti u Europu. Svi filmovi koje je Siodmak snimao po povratku u Njemačku bili su izrazito kritični prema nacističkom režimu, ali i razdoblju neposredno nakon rata. 

Primjedbe