SORRY WE MISSED YOU (2019,GBR) - 9/10



Kad za pedeset, stotinu, tisuću, stotinu tisuća, možda i milijun godina netko poželi provjeriti kako je izgledao život na Zemlji potkraj drugog desetljeća 21. stoljeća, možda najbolje će to saznati gledajući filmove Kena Loacha. Nakon "I, Daniel Blake" stari engleski majstor snimio je još jednu upečatljivu i impresivnu socijalnu dramu uz koju čovjek uopće nema dojam da gleda film, već mu se čini da prati sudbine stvarnih ljudi u čije živote mu se nekim slučajem otvorio neki čudnovati prozorčić. I bilo bi potpuno nekorektno ovdje izdvajati samo Loacha, a barem podjednake zasluge ne pripisati njegovom stalnom scenarističkom suradniku Paulu Lavertyju, koji je napisao scenarije praktički za sve Loacheve filmove u posljednjih dvadesetak godina. I dok su u "I, Daniel Blake", za koji je Loach dobio svoju drugu Zlatnu palmu u Cannesu, Loach i Laverty prikazali kako današnji sustav djeluje na individuu, sada je u središtu pažnje jedna radnička obitelj iz Newcastlea.

Ricky i njegova obitelj, supruga Abbie, sin tinejdžer Seb i kći osnovnoškola Liza Jane, nikako da se oporave od dugova i problema u koje su upali zbog financijskog sloma još 2008. godine. Ricky je jedan od onih neškolovanih radnika bez zvanja, koji je već godinama bez stalnog posla, a Abbie je jedina koja privređuje u ovoj obitelji radeći kao medicinska sestra koja ide u kućne posjete bolesnicima. Nakon tko zna koliko vremena, Ricykju se otvorila prilika za posao, no to nije klasično zaposlenje već će on postati samozaposleni dostavljač za franšiznu dostavljačku kompaniju. Jedan je to od klasičnih modernih poslova koji ne nudi nikakve beneficije i zaštitu, već sav rizik i sve pada na leđa outsorcanog radnika, a kako bi uopće mogao početi s ovim poslom, Ricky će morati kupiti dostavni kombi.

Naravno da za nešto takvo on nema novca pa će nekako uvjeriti svoju ženu da proda auto kojim se vozi u obilazak svojih pacijenata i do njih ubuduće ide javnim prijevozom, a ono što je u početku zamišljao kao posao u kojem će biti sam svoj gazda i s kojim će uspjeti privrediti dovoljno da obitelj digne na noge, za Rickyja će se pretvoriti u najgoru noćnu moru. Uz 14-satno šestodnevno radno vrijeme on će početi pucati pod strestom, a ništa mu neće olakšavati ni tvrdi i zahtjevni supervizor Maloney jer svako kašnjenje i svaka najmanja pogreška skupo se kažnjavaju. Na sve to nadovezat će se i njegov sin, koji će konstantno početi upadati u probleme i pretvarati se u buntovnog delikventa, koji prezire svog oca i užasava se činjenice da će se jednog dana pretvoriti u istog takvog tipa.

Stres i pritisak s kojim će se Ricky početi susretati na poslu počet će se odražavati na cijelu njegovu obitelj jer neće on imati vremena ni za što drugo osim za cjelodnevne vožnje tijekom kojih ne stigne ni pišati, ni jesti, a kada stigne kući iskaljivat će se na članovima obitelji. Jedan od vrhunaca ovog filma je kad već potpuno iscijeđeni Ricky u očaju kaže sinu da se ne zafrkava sa školom jer će završiti kao on, a iako smo i sami toga i više nego svjesni, na primjeru ove obitelji bit će nam itekako jasno da živimo u nemilosrdnom svijetu koji melje ljude i svijetu bez prava na pogrešku. Vidjet ćemo ljude kojima život klizi niz ruke i koji koliko god se trudili i borili nikada neće imati dovoljno da bi sebi i svojoj djeci osigurali život s minimumom dostojanstva.


Bez obzira što je valjda jasno u kakvom nepravednom i okrutnom svijetu živimo, "Sorry We Missed You" (film je naziv dobio prema napisu na cedulji koju Ricky ostavlja onim klijentima koje ne zatekne kod kuće dok im dostavlja pakete) film je koji doslovno udara u pleksus i izbacuje zrak iz pluća jer ono što vidimo i nije film, već je zapravo čista i surova stvarnost. Već po odavno prokušanom običaju Loach je i ovaj puta uloge povjerio posve anonimnim glumcima i uspio je dobiti na uvjerljivosti, a u nešto više od sat i pol vremena Laverty i Loach kirurški su precizno razotkrili cijeli sustav koji ždere i uništava ljude. Sustav je to u kojem se za ljude živo jebe i u kojem su ljudi samo najobičniji brojevi, a gledajući ne samo ovaj, već i gotovo sve recentne Loacheve filmove, čovjek se mora zapitati kada se i zašto dogodilo to da smo šutke pristali raditi više da bismo zarađivali manje i je li moguće da nam je ovakav sustav postao nešto normalno?

Iako sasvim sigurno i u svojoj blizini imamo bezbroj primjera ljudi koji jednostavno ne uspijevaju zaraditi dovoljno kako bi osigurali za normalan i prosječan život svojim obiteljima iako rade i puno radno vrijeme, i vikende i praznike, ako treba i bez godišnjeg odmora, ne idu na bolovanje kada im je loše, ovdje je sve tako zaokruženo da čovjek ima dojam kao da gleda ljude koje poznaje. Baš iz razloga što su se u sličnoj zamci našli mnogi, ne samo u Velikoj Britaniji, već i u cijelom svijetu, lako je suosjećati i prepoznati se u ovim likovima, no osim što je stari iskonski laburist Loach kritičan prema današnjem neoliberalnom kapitalizmu, izvanredno on razotkriva i prikazuje cijeli taj začarani krug. Krug u kojem je čovjek čovjeku postao neprijatelj koji samo čeka da nekog drugog zadesi nesreća kako bi se mogao naći na njegovom mjestu i kako smo se pretvorili u društvo koje je potpuno izgubilo empatiju i solidarnost, već u kojem pojedinac gleda isključivo na sebe.

I što je najgore i najstrašnije od svega, kad vidimo ljude poput ovih iz filma, i nije im za zamjeriti i bilo bi nepošteno suditi im jer golo preživljavanje postalo je jedini impuls i sve drugo je manje važno. Dok se pojedinac bori s egzistencijalnim problemima i jedina misao što mu prolazi kroz glavu je kako osigurati bolji život barem svojoj djeci ako već ne može sebi, jasno da takav ne može razmišljati o tome kako promijeniti svijet. Za nešto takvo jednostavno nema ni vremena, ni snage, a često se dogodi da što se više i bori kako bi promijenio okolnosti u kojima se zatekao, sve više se zakopava u probleme i sve dublje tone. Priča je ovo u koju je vrlo lako povjerovati, a Loach je još jednom potvrdio da je jedan od najvrjednijih filmaša naših dana i bez obzira što je već debelo ugazio u deveto desetljeće života, on je i dalje najjasniji i najglasniji glas obespravljenih ljudi, prosječnih Engleza koje u pravilu nikada nećemo vidjeti na filmu, ali Engleza koji su nam puno bliži od onih usranih aristokrata iz viktorijanskih drama i sličnih kretena koje obično gledamo.

Primjedbe