Nakon što je s prvim filmom, "Građaninom
Kaneom", tada 26-godišnji Orson Welles preko noći postao možda i najveća
zvijezda Hollywooda, nestrpljivo se očekivalo što će biti njegov sljedeći
projekt. Odlučio se on za adaptaciju Pullitzerom nagrađenog romana Bootha
Tarkingtona "Veličanstveni Ambersoni", a prema ovoj priči o propasti
i dekadenciji bogate aristokratske obitelji s američkog Srednjeg zapada uslijed
socijalnih promjena koje je donijela automobilska industrija u nastajanju, sam
je i napisao scenarij. Prihvatio se Welles i produkcije i režije filma, a nakon
"Građanina Kanea" očekivalo se još jedno remek-djelo. No, pokazalo se
kako su "Veličanstveni Ambersoni" bio film s kojim si je Welles počeo
zatvarati vrata velikih holivudskih studija i s kojim je počeo upadati u
probleme s vlasnicima studija koji su se miješali u njegov kreativni proces i
nisu mu dali slobodne ruke.
Perfekcionist Welles vjerovao je da će snimiti
film s kojim će nadmašiti famoznog Kanea i pazio je na svaki detalj, a na ruku
mu nije išlo što je snimatelj koji je radio na Kaneu, Gregg Toland bio
nedostupan. Novi snimatelj nije se uspio prilagoditi na Kaneov način rada,
snimanje je jako kasnilo, budžet je probijen, a vlasnici studija Wellesa su
otpustili prije no što je film stigao u montažu. Kasnije je Wellesova verzija
nadosnimavana, prepravljao se scenarij, a on uopće nije imao pristup montaži.
Na kraju je studio izbacio više od sat vremena onoga što je Welles snimio i te
snimke su potom uništene, promijenjen je kraj, ali svejedno su mnogi
"Veličanstvene Ambersone" smatrali jednim od najvećih filmova svog
doba koji se fino nastavlja na "Građanina Kanea". Bio je ovaj film
nominiran i za četiri Oscara, među njima i za najbolji film, a tematski bi se
ova priča mogla smjestiti negdje na pola puta između Kanea i Fitzgeraldovog
"Velikog Gatsbyja".
Posve je očito kako je Welles prezirao svijet
tih bogatih aristokratskih snobova koji u životima ništa nisu morali raditi i
koji su očekivali da će i oni svoj vijek proživjeti u raskoši i bogatstvu
uživajući u onome što su za njih stekli njihovi prethodnici. Dobrim dijelom je
Welles zato i za likove iz svog filma predvidio puno mračniji kraj u odnosu na
književni predložak i u odnosu na ono što se može vidjeti u finalnoj verziji
filma, no produkcija je smatrala da bi to bio preveliki šok za tadašnju
publiku. Bez obzira na sve produkcijske i postprodukcijske probleme,
"Veličanstveni Ambersoni" i dalje se smatraju jednim od vrhunaca
opusa vjerojatno najvećeg vizionara i genija starog Hollywooda, autora koji je
stalno upadao u probleme jednostavno jer je bio čovjek ispred svog vremena i
što su njegove ideje očito bile preavangardne i prenapredne za tadašnji filmski
svijet. Baš kao što mladi nasljednik bogatstva Ambersonovih, razmaženi, bahati
i oholi George (Tim Holt) nije mogao shvatiti da se vrijeme mijenja i da stižu
neki novi ljudi s novim idejama, a koje je predstavljao bivši prosac njegove
majke i otac djevojke na koju je on bacio oko Eugene (Joseph Cotten), inovator
koji je odlučio riskirati s proizvodnjom automobila, tako ni holivudski studiji
tada očito nisu mogli ili nisu htjeli prepoznati Wellesovu viziju i do kraja
vjerovati u njega.
Primjedbe
Objavi komentar