ZEROZEROZERO (2019,ITA) - 9/10



Prije nekoliko godina Britanci su snimili seriju "McMafia" prema istoimenoj istraživačkoj knjizi nekadašnjeg novinara BBC-ja Mishe Glenneyja. U ovoj publicističkoj knjizi uzbudljivijoj od bilo kojeg fikcionalnog romana Glenney je istraživao razgranatost transnacionalne mafije nakon raspada sovjetskog bloka i na fascinantan način prikazao kako su svi ti ruski, japanski, meksički, kolumbijski, talijanski i svi ostali gangsteri / mafijaši nevjerojatno dobro povezani. Eto, za to su možda i najbolji primjer lopovčine s naših prostora koji su izvanredno surađivali i za vrijeme posljednjeg rata na ovom prostoru i puno prije nego što su Hrvatska i Srbija ponovno uspostavili neke normalne trgovinske odnose, suradnja kriminalaca iz ovih dviju zemalja je besprijekorno funkcionirala. Danas svako dijete od četiri i pol godine valjda zna da kriminal ne poznaje granice i da trgovina drogom, oružjem, ljudima i svim ostalim funkcionira bolje i da se to obično odvija pod patronatom država.

Sve ono što nije uspjela razočaravajuća serija "McMafia", pošlo je za rukom autorima serije snimljene prema još jednom fascinantnom romanu talijanskog pisca i novinara Roberta Saviana. Saviano se proslavio (ako se to tako može nazvati) kad je 2006. objavio knjigu "Gomora" o načinu na koji funkcionira kriminalna organizacije s juga Italije Camorra. Od tada je Saviano pod stalnom policijskom zaštitom jer su ga mafijaši više puta planirali likvidirati, no to nije zaustavilo Saviana u pisanju. Nakon filma "Gomorra" uslijedila je i istoimena serija koju je snimio poznati talijanski majstor krimića Stefano Sollima, a ovaj dvojac bacio se i na snimanje serije po romanu "ZeroZeroZero". No, ovaj puta Saviano / Sollima djelomično su preselili iz prostora Italije jer uz uobičajene talijanske kriminalce, ovdje sada paralelno pratimo i priču o meksičkim kartelima, kao i o američkoj obitelji posrednika koja će se naći između dvije vatre.

U središtu priče je pošiljka od pet tona kokaina koju je od meksičkog kartela iz Montereyja naručio capo kalabrijske 'Ndranghete, a iz Meksika na jug Italije trebao bi je dopremiti brodar iz New Orleansa s dugom povijesti suradnje s kriminalnim organizacijama. Prodavači kokaina su šefovi monterejskog kartela, braća Enrique i Jacinto Leyra, na čiju stranu će se ubrzo svrstati skupina elitnih meksičkih vojnih postrojbi. Korumpirani vojnici, ujedno i pravi strojevi za ubijanje, prodat će se kartelu i staviti se Leyrama na raspolaganje, što će dovesti do užasavajućeg rata na ulicama trećeg po veličini grada u Meksiku. Istovremeno, pozicija ostarjelog šefa kalabrijske 'Ndranghete doći će pod znak pitanja jer je njegov unuk Stefano odlučio ujediniti klanove i skinuti djeda koji se skriva u bunkeru duboko u planinama. Tu je i Edward Lynwood (Gabriel Byrne) iz New Orleansa, brodar koji već godinama surađuje s kriminalnim organizacijama, a koji je posao u naslijeđe odlučio ostaviti kćeri Emmi (Andrea Riseborough) jer njegov mlađi sin Chris (Dane DeHaan) boluje od nasljedne bolesti zbog koje mu odumiru moždane stanice i izvjesno je da neće dugo poživjeti.

Problem će nastati što će zbog rata među klanovima na jugu Italije, brod s pet tona kokaina umjesto u Kalabriji završiti u Africi, a kašnjenje pošiljke i svi problemi i poteškoće koji će se kasnije dogoditi, imat će značajne posljedice na sve tri strane. I bila je ovo serija (osam epizoda od po sat vremena, ne bi me začudilo da kroz godinu, dvije dobijemo i nastavak jer potencijala ovdje itekako ima) na koju me ništa nije moglo pripremiti. Bez obzira što sam gledao bezbroj sličnih filmova ili serija o kriminalnim organizacijama, mafiji, kartelima i što sam jedan od onih kojem nikad dosta takvog sadržaja, "ZeroZeroZero" je ipak i korak ispred svega toga. Saviano i Sollima su savršeno uspjeli spojiti ove tri priče koje odlično funkcioniraju i zasebno, ali jasno da se itekako međusobno isprepliću.

I s "Gomorrom", ali i s drugim nastavkom "Sicarija", Sollima je pokazao da je velemajstor akcijskih krimića i udario je vizualno - stilski pečat režirajući prve dvije epizode, dok su ostatak režirali Danac Janus Metz (Armadillo, Borg vs. McEnroe) i Argentinac Pablo Trapero (Klan, Bijeli slon, Carancho). Za fotografiju odnosno kameru pobrinuo se standardni Sollimin snimatelj Paolo Carnera, kojem je u pomoć priskočio Francuz Romain Lacourt. Ne smije se zaboraviti ni upečatljiva glazba za koju je zaslužan legendarni škotski post-rock band "Mogwai", kao i iznimno uvjerljive i realistične glumačke izvedbe i ekipe iz Italije i ekipe iz Meksika. 

I konceptualno je ovo jako dobro izvedeno jer u jednoj epizodi pratimo priču u Meksiku, drugoj u Italiji, trećoj što se događa s Lynwoodima i to priče ispričane iz kutova nekoliko različitih likova. I sve je tu čak i hiperrealistično, praktički od prvih minuta kada krene to zastrašujuće i užasavajuće nasilje i obračuni među klanovima na jednoj i kartelima na drugoj strani svijeta. Definitivno je ovo bila jedna od onih serija od kojih i nisam puno očekivao i o kojima zapravo i nisam puno znao sve dok nije krenula s obzirom da nije bila ni izbliza razvikana kao neke puno slabije američke serije, no "ZeroZeroZero" je sadržaj koji ljubitelji kvalitetnog i realističnog krimića sigurno neće pogriješiti. Bez obzira što je tempo u početku možda mrvicu spor i što treba proći neko vrijeme da se priča razbukta i da zapravo upoznamo sve te likove, za "ZeroZeroZero" se već sada može reći da je jedna od najboljih novih serija godine. 

Primjedbe