BAD LIEUTENANT (1992,SAD) - 7,5/10




Abel Ferrara jedan je od onih američkih nezavisnih gotovo pa underground filmaša koji je možda i najpoznatiji po provokativnim i kontroverznim temama i sadržajima, a vrlo rano u određenim je krugovima dostigao kultni status. Upravo takav status ima njegov možda i najpoznatiji film, neo-noirovska krimi drama u kojoj pratimo nekoliko dana u životu možda i najpokvarenijeg i najperverznijeg policajca kojeg smo ikada imali priliku vidjeti na filmu. Tog neimenovanog poručnika utjelovio je Harvey Keitel i to je jedna od najupečatljivijih uloga u njegovoj dugoj i bogatoj karijeri, a tip je to koji je već odavno prešao sve granice. Ne samo što je vječno pijan i drogiran, on je potpuno izopačen, perverzan i korumpiran. Krade on novac i drogu dilerima, iskorištava svoju poziciju i značku kako bi maltretirao i zlostavljao djevojke koje se krivo parkiraju.

Uz to, duboko je on zaglavio u kladioničarskim dugovima, a sa svakim danom sve dublje se zakopava i povećava dug iako je svjestan da kamatarima kod kojih posuđuje novac malo znači to što je policajac. Na sve to će se nadovezati i užasavajući slučaj silovanja mlade opatice koje će upravo on krenuti istraživati, a ta istraga kao da će ga navesti da se pokuša promijeniti i iskupiti za sve gadosti koje je činio, no pitanje je hoće li biti vremena za takvo nešto. "Zli poručnik" jedan je od onih filmova u kojima konstantno pratimo glavnog protagonista, a on pred našim očima sve dublje i dublje propada i ponire. Upravo zahvaljujući izvrsnom i uvjerljivom Keitelu ovaj film i cijela nihilistička priča uspijevaju zadržati neku ljudskost jer sve ono što ćemo vidjeti ovdje zaista je zaprepašćujće i užasavajuće.

Zanimljivo je kako je uloga zlog poručnika originalno bila napisana za Christophera Walkena, koji se jednostavno nije prepoznao u njoj, dok je Keitel tek nakon drugog čitanja scenarija shvatio da mu ovakva, još jedna, uloga bijednog ljigavca savršeno odgovara. I doista, teško je zamisliti puno glumaca koji bi tako beskompromisno, hrabro i iskreno utjelovili lik tipa koji umjesto da istražuje zločine, vrijeme provodi maltretirajući ljude, opijajući se, drogirajući, kockajući i u društvu prostitutki. Nema puno likova na filmu kod kojih se uspjela postići toliko uvjerljiva razina izopačenosti, korupcije i pokvarenosti. Keitel je sjajan u ulozi bijesnog, divljeg i ogorčenog policajca koji bi želio promijeniti svoje ponašanje i svoje postupke, no jednostavno to ne može.

Ferrara kao da je ovom pričom želio postaviti pitanje imaju li i ljigavci poput Keitelovog lika šansu za iskupljenje i mogu li se i takvi najodvratniji tipovi promijeniti? Zaslužuju li uopće takvi gadovi drugu šansu ili su je svojim ponašanjem potratili? Ima u ovom filmu i puno kršćanske simbolike, što je i obično čest slučaj u Ferrarinim filmovima pošto je on odgojen u strogom katoličkom duhu i to je puno utjecalo na njega i njegovo stvaralaštvo, a tematika iskupljenja često se provlači kroz njegove filmove. Oduvijek mi je ovaj film bio pomalo na tragu Scorseseovih "Mean Streets" jer je okruženje ovdje gotovo pa identično, no "Zli poručnik" još je nekoliko koraka dalje u užas i zlo. U nekim je zemljama poput Irske ovaj film čak bio i zabranjen zbog svoje kontroverznosti, a spada "Zli poručnik" definitivno među one filmove koje je jako teško zaboraviti i izbrisati iz pamćenja jednom kad se pogledaju. 

Primjedbe