DER TRAFIKANT (2018,AUT) - 6,5/10



Iskusni austrijski televizijski redatelj Nikolaus Leytner je prema relativnom poznatom istoimenom romanu Roberta Seethalera snimio solidnu gotovo pa tipičnu coming of age dramu o 17-godišnjaku sa sela koji dolazi u Beč kako bi postao šegrt vlasniku dućančića sa cigaretama ili cigarama, nečega što bi se u književnom hrvatskom jeziku nazvalo Tobacco shopom. No, ova je priča tim zanimljivija jer je smještena u Beč druge polovice tridesetih, razdoblje puzajućeg nacizma u Austriji, ali i zato što će mladi šegrt Franz u Beču postati prijatelj s već ostarjelim psihoanalitičarem Sigmundom Freudom (jedna od posljednjih uloga legendarnog švicarskog glumca Brune Ganza), I mora se priznati da su Leytner, njegov direktor fotografije i ostatak ekipe perfektno dočarali Beč tridesetih i okruženje je zaista izvanredno i uvjerljivo, posebno kada dođe do trenutaka kada se grad kulture, naprednih i progresivnih ljudi praktički preko noći počne pretvarati u leglo najgorih primitivaca i luđaka.

No, do tada ćemo prvenstveno pratiti osobnu priču mladića sa sela koji upoznaje svijet, znatiželjnog i inteligentnog klinca prepunog pitanja koji uz vlasnika dućana upoznaje tajne i navike brojnih Bečana, a stari Freud postat će mu glavni savjetnik po pitanjima ljubavi i djevojaka. Tim više jer se mladi Franz onako mladenački zatreskao u Čehinju Anezku, djevojku koja ako već nije prostitutka, onda definitivno paralelno ima cijelu vojsku ljubavnika. Lako je za pretpostaviti da će mu u analizama njenog karaktera, ali i njegovih pobuda od iznimne važnosti biti savjeti Freuda (jasno da će stari psihoanalitičar zaključiti da ga ova djevojka toliko privlači jer ga podsjeća na njegovu podjednako promiskuitetnu majku). I sve se to događa kada nacizam postaje sve popularniji, a na meti primitivaca naći će se i vlasnik Tobacco Shopa, stari Otto, cinični, ali pošteni i empatični starčić, koji je još u Prvom svjetskom ratu ostao bez jedne noge.

Kako su u njegovoj butigi dobrodošli svi, od Židova do komunista, tako će se i on naći u ozbiljnim problemima kada nacisti zaista i preuzmu vlast. Faza odrastanja za Franza završit će preko noći i sve što je u kratkom roku uspio naučiti sada će morati iskoristiti za snalaženje i preživljavanje u tim olovnim vremenima. Jako dobro je Leytner uspio prikazati i kako se cijela društvena klima mijenjala u glavnom gradu Austrije i kako je iz mirnog i uljuđenog grada Beč postao grad nasilja, a fino su balansirane i osobne priče glavnih likova s političkom pozadinom i situacijom u društvu. No, problem je što smo sličnih priča već pregršt imali prilike gledati i imao sam dojam kao da sam sve ovo već više puta vidio, a nije bilo baš ničega izvanserijskog i originalnog za što bih se uspio uhvatiti. Solidno, ali ništa više od toga. 

Primjedbe