DEVS (2020,SAD) - 8/10



Britanac Alex Garland posljednji je u nizu filmaša koji su s filma odlučili (barem privremeno) preseliti na televiziju, a nakon debakla njegovog posljednjeg filma, SF trilera / horora "Annihiliation" takvo nešto i ne čudi. Garlandov posljednji film umjesto u svjetskim kinima odmah je, zahvaljujući producentima koji su strahovali da bi njegova subverzivna SF priča mogla biti prezahtjevna za tipičnu kino publiku, završio na streaming platfmormama. Čovjek koji se još u dvadesetim godinama proslavio kao pisac (roman "Žal" po kojem je kasnije Danny Boyle snimio istoimeni film), da bi se potom prebacio na pisanje scenarija (28 Days Later, Sunshine, Never Let Me Go, Dredd), na kraju i režiju filmova (Ex-Machina, Annihilation), naravno po vlastitim scenarijima, sada je samo potvrdio da i dalje itekako ima što za reći kad je u pitanju SF.

Kako bi imao što je moguće više kreativne slobode, Garland se prebacio na televiziju, a sam je istaknuo kako je snimajući seriju "Devs", još jednu distopijsku high-tech SF triler priču, imao slobode kao nikada do sada. Dali su ovom kreativnom genijalcu i jednom od najvećeg majstora znanstvene fantastike novije generacije ljudi odriješene ruke, a to je rezultiralo ovom nevjerojatno zanimljivom, uzbudljivom, uznemirujućom i nadasve kvalitetnom, fino promišljenom i odmjerenom serijom. Bez obzira na zamjerke da je tempo "Devsa" dosta spor i da se priča razvija jako polagano, bila je ovo jedna od onih distopijskih serija koje tjeraju na promišljanje o svijetu u kojem živimo i o onome što nas čeka u bliskoj budućnosti.

Tematski se "Devs" čak pomalo i nastavlja na Garlandov do sada najpoznatiji i najbolji film "Ex-Machinu" jer i ovdje imamo jedan supertajni projekt skriven u laboratoriju Silicijske doline. No, za razliku od razvoja robota s umjetnom inteligencijom, ovdje tajanstvena skupina vrhunskih inženjera, programera, kvantnih fizičara i sličnih genijalaca radi na otkrivanju koda koji bi mogao promijeniti cijeli svijet i cjelokupnu spoznaju. Za tvrtku Amaya u sklopu koje se nalazi i tajni laboratorij po imenu Devs radi i računalna inženjerka / programerka Lily Chan (Sonoya Mizuno), koja pokušava saznati što se dogodilo s njezinom dečkom Sergejom, također zaposlenikom iste te kompanije. Istog dana kada je nestao, vlasnik ove high-tech kompanije Forest (Nick Offerman), ponudio je Sergeju poziciju upravo u Devsu, a prvi dan u futurističkom laboratoriju bit će za njega i posljednji jer će ga vlasnik firme likvidirati nakon što uhvati Sergeja kako pokušava ukrasti kod koji su tamo sekvencionirali.


Priča o Sergejevom nestanku, potom i o samoubojstvu neće baš najbolje sjesti Lily, koja će odmah shvatiti da tu nešto ne valja i pokušat će ona doznati o čemu se tu stvarno radi i što se sa Sergejem zaista dogodilo. Ta istraga i znatiželja odvest će je ne samo u veliku pogibelj i u opasnosti, već će se ona uplesti u situacije koje i teško može razumijeti i shvatiti, a odnose se na ono što se zaista događa u misterioznom laboratoriju koji je superbogati vlasnik kompanije pokrenuo nakon što mu je poginula kćer. Forest je jedan od onih ekscentrika koji se potpuno pogubio, jedan od onih tehnoloških vizionara s mesijanskim kompleksom koji je uvjeren da ima toliku moć, znanje i sposobnost mijenjati prošlost i budućnost i koji je svo svoje bogatstvo, moć i utjecaj odlučio upregnuti kako bi pronašao svojevrsni božanski kod.

Glavne teme kojima se "Devs" bavi su determinizam odnosno stajališe da je svaki događaj, ljudsko htijenje i djelovanje određeno prijašnjim uvjetima i stanjima i slobodna volja te kako jedno utječe na drugo i mogu li nešto kao determizam i slobodna volja biti spojivi. Je li naša slobodna volja tek iluzija ukoliko je sve već deterministički određeno i ako se unaprijed zna tko će što učiniti i koje odluke donijeti pa se po toj tematici "Devs" čak pomalo poklapa i s trećom sezonom "Westworlda". Tematizira ova serija i cijelu tu kulturu Silicijske doline u Kaliforniji i kao da se Garland pita što se zaista događa u sličnim supertajnim i supernaprednim laboratorijima nekih stvarnih tehnoloških vizionara koji možda razvijaju neki superjaki kompjuter koji baš poput ovoga može mijenjati prošlost i budućnost.

Ja spadam u red onih kod kojih praktički sve takve distopijske i futurističke high-tech priče koje prelaze poimanje shvaćanja izazivaju neki osjećaj nelagode, čak i straha jer nemoguće se ne zapitati je li nešto slično možda već danas moguće? Ako ne danas hoće li biti sutra i je li otkriće nečeg sličnog uopće dobro za svijet i čovječanstvo i bi li nešto takvo donijelo daljnji napredak ili bi izazvalo kaos? Naravno da nije opcija ni glumiti ludita pa se zalagati za zaustavljanje te tehnološke revolucije koja nam se događa na očigled i zbog koje postaje sve teže, gotovo nemoguće shvatiti svijet u kojem živimo jer neka od tih otkrića djeluju zaista nestvarno. Kako će uopće izgledati čovjekov život u svijetu koji se gotovo naočigled mijenja, pitanja su koja prolaze kroz glavu gledajući "Devs" i slične sadržaje, a uvjeren sam da fanovi Science Fictiona neće promašiti s novim djelom Alexa Garlanda. 

Primjedbe