MARTIN EDEN (2019,ITA) - 6,5/10



Talijanski filmaš Pietro Marcello karijeru je počeo snimajući dokumentarne filmove da bi se prije nekoliko godina predstavio i s prvim igranim filmom. Sada je Marcello snimio i drugi dugometražni igrani film uz koji čovjek nikada ne bi pomislio da je ovaj autor imao ikakve veze s dokumentarizmom jer "Martin Eden" je stilizirana, poetična i pomalo retro romantična drama koju je napisao i režirao po motivima istoimenog romana Jacka Londona iz 1909. godine. Lik Martina Edena, mladog mornara i pustolova, siromašnog i neobrazovanog proletera koji je odlučio uspjeti kao pisac kako bi impresionirao djevojku iz bogate obitelji, London je dobrim dijelom temeljio i na samom sebi, a Marcello je ovu ne toliko poznatu priču američkog autora premjestio na jug Italije. I to u prilično nedefinirano razdoblje jer u pojedinim trenucima čini se kako se radnja ovog filma zbiva sedamdesetih, ponekad pedesetih, a na trenutke i tridesetih godina prošlog stoljeća, možda i ranije.

Nakon što je od batina spasio Artura, mladića iz bogate obitelji industrijalaca, siromašni mornar Martin Eden (Luca Marinelli) pozvan je u njegov dom kako bi mu se njegova obitelj zahvalila. Tamo će Martin upoznati Arturovu sestru Elenu (Jessica Cressy) i zaljubit će se u ovu ljupku mladu damu naš mornar praktički na prvi pogled. Ova kulturna, fina mlada dama postat će ne samo objekt njegove čežnje, već i simbol socijalnog statusa koji će on pokušati dostići i po svaku cijenu on će se truditi ugurati u visoko talijansko društvo. U zatvoreni krug buržoazije Eden će pokušati ući tako što je odlučio postati pisac, a njegova želja nakon nekog vremena će se ostvariti. Istovremeno, Martin će pod utjecajem starijeg intelektualca Russa Brissendena (Carlo Cecchi) ući u socijalističke krugove, a to će ga neminovno morati dovesti u konflikte i s Elenom i svijetom buržoazije.

Premijerno je "Martin Eden" prikazan u službenoj konkurenciji festivala u Veneciji, gdje je Marinelli dobio nagradu Volpi Cup za najboljeg glumca, a film je potom prikazan i na brojim drugim svjetskim festivalima poput Toronta ili Ghenta, gdje je također dobivao nagrade. Imao je "Martin Eden" i deset nominacija u izboru za talijanski film godine (najbolji film, režija, scenarij, glumac i fotografija između ostalog), a Marcello je ovu gotovo klasičnu romanesknu priču snimio na prilično nekonvencionalan, gotovo viscontijevski način. Zagrebao je on duboko ispod površine ove politički i filozofski prilično provokativne priče o tvrdoglavom i svojeglavom boemu nemirnog duha, koji se ne želi prilagoditi nikome i po svaku cijenu želi uspjeti i realizirati se kao pisac. Dakako da je Martin Eden nevjerojatno pretenciozan tip, nerealni sanjar za kojeg smo u početku uvjereni da je debelo precijenio svoje mogućnosti koji kao da ne može shvatiti da živi u oblacima i da nikada neće dostići status koji želi.

No, kada ga i iznenađujuće dostigne i kada nakon godina i godina upornog odbijanja objavljivanja njegovih djela on preko noći postane velika spisateljska zvijezda, tek tada će nastati pravi problemi za njega. Lik Edena je nevjerojatno kontradiktoran jer iako on ima skromne korijene i cijeli život poznaje samo siromaštvo, ubrzo će on odbaciti i ideju socijalizma, a potpuno će se početi oslanjati na Nietzscheov individualizam. I po tome je ovaj lik izrazito zanimljiv jer premda je očito da ga je Jack London dobrim dijelom osmislio po sebi, Martin Eden će, za razliku od Londona, žestoko napadati socijalističke ideje, a kako će vrijeme prolaziti pretvorit će se u potpuno ogorčenog cinika, gorljivog individualista, što će i dovesti do njegove propasti. Uspio je Marcello fino prilagoditi standardno zanimljiv i promišljen Londonov literarni materijal u posve drukčije okolnosti i premda je ovo bio jedan od onih zahtjevnijih filmova, nije to bilo nimalo loše. 

Primjedbe