MIDWAY (2019,SAD) - 6,5/10



Bitka za Midway, koraljni otočić u Tihom oceanu koji se nalazi gotovo točno na pola puta između Azije i Sjeverne Amerike jedna je od najvećih pomorskih bitaka u povijesti. Bila je to možda i ključna bitka u II svjetskom ratu jer da su kojim slučajem Japanci uspjeli u svom naumu i do kraja uništili američke nosače aviona, tko zna ne samo koliko duže bi trajao rat, već i kako bi završio, a ovaj raskošni i skupi spektakl donosi nam tipičnu američku holivudsku ratnu priču. "Midway" je koštao više od stotinu milijuna dolara. No, "Midway" zapravo i nije holivudski spektakl jer niti jedan veliki američki studio nije želio stati iza projekta Nijemca Rolanda Emmericha. Ovaj scenarist i redatelj na vrhuncu je bio devedesetih s blockbusterima kao što su "Dan nezavisnosti", "Godzilla", "Zvjezdana vrata" ili "Patriot", no u međuvremenu njegov zlatni štapić za donošenje novca velikim studijima kao da je izblijedio.

U 21. stoljeću Emmerich je nastavio snimati tzv. filmove katastrofe poput "Dan poslije sutra", "2012" ili "Pad bijele kuće", no nisu to bili ni izbliza uspješni filmovi kao desetljeće ranije. No, hvala bogu pa je tu Kina koja posljednjih godina strašne novce baca u filmsku industriju te su kineske produkcijske kuće uskočile i odlučile zatvoriti financijsku konstrukciju "Midwaya". S budžetom većim od stotinu milijuna dolara, ovaj ratno - akcijski spektakl jedan je od najskupljih nezavisnih filmova u povijesti, a iako je posve jasno da Emmerich ima utakmica u nogama kad su u pitanju skupi i raskošni blockbusteri kao malo tko, najviše je ovdje zaškripalo po pitanju šupljeg i nedoraslog scenarija. Scenarij koji je napisao izvjesni Wes Tooke djeluje kao scenarij nekoga tko je i odrastao na filmovima Emmericha ili njegovog kolege po eksplozijama Michaela Baya.

Sve je tu nabacano likovima od kojih se neki samo pojavljuju da bi odmah potom nestali i nisu Tooke i Emmerich uspjeli stvoriti baš niti jednog lika do kojeg bi gledatelju bilo stalo i za kojim bi žalio kad ga sruši neprijateljski avion. Priča se tu zapravo najviše vrti oko pilota Dicka Besta (nevjerojatno iritantni tip po imenu Ed Skrein). Naravno da je to jedan od onih junačkih pilota koji je majstor u svom poslu i koji ruše neprijateljske avione lakoćom, a japanske nosače aviona bombama pogađa preciznije no što je Juninho Pernambucano nekoć zabijao golove iz slobodnjaka s trideset metara. No, nije samo on tu. Nabacano je tu likova i likova, a priču pratimo još od kraja tridesetih kada američki obavještajac Edwin Layton (Patrick Wilson) boravi u Japanu i svjestan je opasnosti koja prijeti s istoka.

Potom selimo na Pearl Harbour, a onda kreće osvetnička misija Amerikanaca i priprema za bitku kod Midwaya i sama bitka. Imamo tu tipični američki filmski imperijalistički pristup pa se tako japanski časnici tijekom bitke otvoreno dive neustrašivosti američkih vojnika i gotovo da naglas ne izuste da mi imamo takve junačine sigurno bismo pobijedili. Sve ovdje vrvi od akcije i specijalnih efekata, a dobrim dijelom "Midway" mi je djelovao kao jedna od onih kompjutorskih igrica u kojima si pilot ratnog aviona iz prvog lica i rokaš po Japancima ili Nijemcima. Puno je sve tu i poznatih faca kao što su Woody Harrelson, Dennis Quaid ili Aaron Eckhart (koji se pojavio točno na minutu), no bez obzira na sve to ovaj film ni u kojem slučaju ne može stati u istu rečenicu s izvrsnim modernim ratnim filmovima poput "1917", "Dunkirka" pa i Gibsonovog "Hacksaw Ridgea". "Midway" je akcijski adrenalinski film kakav je možda i mogao proći prije četvrt stoljeća, no danas bi ovo uzbudljivo moglo biti samo najokorjelijijim ljubiteljima akcije. 

Primjedbe