Autumn (Sidney Flanigan) je 17-godišnjakinja
iz gradića u unutrašnjosti Pennsylvanije koja je neplanirano ostala trudna i
zaputila se ona sa sestričnom Skylar (Talia Ryder) u New York kako bi obavila pobačaj, a
da njeni roditelji za to ne saznaju. Tako bi se u jednoj rečenici mogla opisati
priča ove impresivne indie američke drame Elize Hittman, nagrađenom Srebrnim
medvjedom na festivalu u Berlinu i posebnim priznanjem žirija u Sundanceu. No,
skriva ova intimna i nadasve realistična priča u sebi puno, puno više i uspjela
je Hittman na ekran zaista uvjerljivo, upečatljivo i zastrašujuće prenijeti
stvarnost. Prvenstveno je "Never Rarely Somethimes Always" karakterna
studija djevojke koja se našla u situaciji kakvu nije mogla zamisliti i ne zna
kako se s njom nositi, a ne treba brinuti da je ovo nekakav pro-life ili
pro-abortion pamflet, ovo je nevjerojatno realističan prikaz stvarne situacije
u kojoj su se vjerojatno našle mnoge osobe poput ove djevojke.
Autumn upoznajemo kao prilično šutljivu
tinejdžericu koja izgleda kao da na svojim ramenima nosi sav teret ovog
svijeta. U prvoj sceni vidimo je kako na gitari na školskom talent showu izvodi
svoju autorsku skladbu dok svi ostali natjecatelji izvode neke rutinske plesne
ili pjevačke točke. Skylar je njezina naizgled jedina prijateljica i njih dvije
poslije škole zajedno rade na blagajni u trgovačkom centru, gdje im njihov
ljigavi poslovđa liže ruke svaki puta kada nakon smjene predaju utržak. O onome
što se događa ne pada joj napamet razgovarati s roditeljima, koji prema njoj
ionako nemaju previše razumijevanja, posebno otac, i Skylar je jedina kojoj se
može povjeriti.
Prvi šok doživjet ćemo kada Autumn dođe kod
ginekologinje u gradiću u kojem živi i ova joj ponudi test za trudnoću iz
trgovine, a potom joj na videu počne puštati film o abortusu kakav su nama
puštali na vjeronauku u srednjoj školi. Jasno je da u njenoj sredini abortus
nije opcija i ukoliko ono što se događa podijeli s roditeljima, oni joj neće
dozvoliti pobačaj. Nakon što se informira shvatit će Autumn da je u njenoj
saveznoj državi nemoguće podvrgnuti se abortusu maloljetnici bez pristanka
roditelja i zaputit će se ona u društvu svoje najbolje prijateljice i sestrične
u New York, gdje je tako nešto moguće. Dvije djevojke iz malenog mjesta, koje
jako dobro shvaćaju svijet oko sebe i nisu nimalo naivne, naći će se tako u
velikom gradu u kojem ne poznaju nikoga. I ne samo to, nemaju one ni novca,
nemaju smještaj, a kako je Autumn već fino zagazila u četvrti mjesec trudnoće,
i sam zahvat pokazat će se puno složenijim i skupljim nego što je u startu
očekivala.
Ova fascinantna drama ujedno je i snažan i
moćan komentar koliko je uopće opasno i teško biti tinejdžerica u današnjoj
Americi, a to ćemo posebno vidjeti u emotivnoj i šokantnoj sceni Autumninog
razgovora s psihologinjom uoči operacije, kada će ova na kratku anketu o svom
životu i intimi morati odgovoriti sa "nikad, rijetko, ponekad ili
uvijek". Puno pažnje Hittman ovdje je posvetila detaljima pa i prije nego
što Autumn i Skylar stignu u New York moći ćemo shvatiti kako su djevojke poput
njih često objektivizirane i kako gotovo na dnevnoj bazi moraju navigirati kroz
sve to. Iako su obje glavne glumice zapravo debitantice, obje su izvanredne u
svojim ulogama i bez obzira što je ovo film u kojem nema previše razgovora,
Hittman odgovore na pitanja i ono što ih muči često traži u njihovim licima,
pogledu.
No, ipak najveća vrijednost ovog filma je što
"Never Rarely Sometimes Always" uopće i ne djeluje kao film. Ovo
djeluje kao stvarnost, a na to utječe i činjenica da su svi glumci ovdje
potpuno nepoznati i što se i Autumn i Skylar ponašaju instinktivno i dramatika
se ne gradi na nekim dubokim razgovorima ili monolozima, već je dovoljno
vidjeti njihova lica i jasno nam je što se zbiva. Po stilu je ovo puno bliže
modernom europskom filmu nego tipičnom američkom, a uspjela je Hittman i izbjeći
u upadanja u zamku o djevojkama u velikom gradu u kojem vrebaju svakakve
opasnosti. To uopće i nije potrebno jer one ionako stalno nailaze na zapreke i
probleme koje život sam po sebi stavlja ispred njih. Nema ovdje nimalo
moraliziranja i patetike, već surova i gruba stvarnost činjenice da je Autumn
ostala trudna i sve ono što jedna 17-godišnjakinja mora proći da bi mogla
nastaviti sa životom, dovoljno je mučna i teška.
Naravno da cijeli ovaj film djeluje dosta
nelagodno, a na to utječe i fotografija koja je nekako siva, mračna, a većinom
je film sniman kamerom iz ruke. Definitivno je ovo i snažna socijalna drama i
moćna realna i stvarna priča o situaciji u kojoj su se našle mnoge djevojke i
prije i poslije Autumn. Vidimo da i u Americi postoji ekipa molitelja pred
klinikama i bolnicama, koje ionako tešku situaciju i tešku odluku koju mora
donijeti svaka osoba koja se odluči na pobačaj dodatno zagorčavaju i dodatno
otežavaju. Uz to, Autumn kao da prati i stigma malog mjesta u kojem svi sve
znaju i u kojem bi je činjenica da je kao 17-godišnjakinja pobacila doživotno
obilježila i stigmatizirala kao nepoželjnu. Iako nam autorica i ne nudi puno
objašnjenja oko Autumnine obiteljske situacije, posve je jasno da je i nju
majka dosta rano rodila i ova djevojka jako je dobro svjesna da bi porodom u
tako mladoj dobi jednostavno ostala bez opcija za željenu budućnost, ma kakva
ona bila. Impresivan film kojeg nažalost neće pogledati oni koji bi trebali i
kompleksna priča prepuna istine, stvarnosti i emocija koji svakako zaslužuje
sve pohvale.
Primjedbe
Objavi komentar