RIFIFI (1955,FRA) - 9/10



Jules Dassin vjerojatno je jedan od najpoznatijih američkih filmaša koji su zbog simptaziranja komunizma završili na crnoj listi početkom pedesetih godina. Učlanio se Dassin kao dvadesetogodišnjak u američku komunističku partiju, a napustio je 1939. godine nakon pakta između RIbentroppa i Molotova, odnosno između nacističke Njemačke i komunističkog Sovjetskog saveza, no malo mu je to značilo kad je McCarthy krenuo u famozni lov na vještice krajem četrdesetih. Nakon što je do tada jedan od talentiranijih američkih filmaša mlađe generacije doslovno prognan iz Hollywooda početkom pedesetih i nije više u Americi smio snimati filmove, karijeru je pokušao spasiti u Francuskoj. U početku dosta bezuspješno jer ga je američka vlada svojim utjecajem i vezama blokirala, a onda mu se ukazala prilika koju je itekako iskoristio. I snimio film koji se i danas, uz Hustonovu "Džunglu na asfaltu" i Kubrickov "The Killing" smatra kamenom temeljcem podžanra kriminalističkog filma koji se naziva i film pljačke (heist movie).

Inicijalno je "Rififi" trebao režirati veliki francuski filmaš Jean-Pierre Melville, možda i najveća zvijezda francuskog filma pedesetih i autor koji se naziva i spiritualnim ocem francuskog novog vala. Kako bi Dassin konačno dobio priliku za režiju u Francuskoj, Melville je odlučio maknuti mu se s puta i pod njegovim blagoslovom, Dassinu je samo šest dana trebalo kako bi napisao scenarij prema romanu Augustea Le Bretona. Priču je dosta izmijenio i u središte pažnje je stavio upravo i okosnicu cijelog filma - pljačku dijamanata i dragulja, a na taj dio odlazi čitava četvrtina filma. S obzirom da je film sniman sa skromnim budžetom, nije mogao računati ni na neke glumačke zvijezde (čak je i sam odglumio jednu ulogu), a nakon što je film konačno ugledao svjetlo dana i premijerno je prikazan, našao se u novim problemima jer je "Rififi" u brojnim državama zabranjen.

Razlog tome bio je taj gotovo pa dokumentaristički prikaz krađe u koju su se upustili glavni junaci filma, skupina iskusnih kriminalaca koju predvodi Tony le Stephanois. On je upravo odslužio petogodišnju zatvorsku kaznu zbog krađe dragulja, a nakon što shvati da ga je nekadašnja djevojka ostavila zbog omraženog mu gangstera, okupit će Tony četveročlanu ekipu koja će se upustiti u ovu akciju. Iako su prvo mislili "maznuti" samo dragulje iz izloga pariške draguljarnice, Tony će pristati samo u slučaju da očiste cijelu draguljarnicu i odnese plijen vrijedan na stotine milijuna franaka. Pa iako je četvero vrhunskih lopova zamislilo u teoriji izvanredan i besprijekoran plan, zaboravili su oni na ljudski faktor, a upravo on mogao bi ih skupo koštati.


Tadašnji filmski kritičar i budući redatelj Francois Truffaut za "Rififi" je istaknuo kako je Dassin iz najlošijeg krimi-romana koji je čitao, snimio najbolji kriminalistički film koji je ikada pogledao. Bez obzira što je od snimanja ovog kultnog krimića prošla već čitava vječnost, "Rififi" je jedan od onih filmova koji je fino stario i koji je zaista udario pečat svim sličnim kriminalističkim filmovima snimanim u budućnosti. Priča je to nevjerojatno uzbudljiva, fino zaokružena i majstorski režirana pa uopće ne čudi da je Dassin dobio nagradu za najboljeg redatelja na festivalu u Cannesu. Njegova karijera potom je oživjela i sljedećih četvrt stoljeća u Europi, poglavito u Francuskoj i Grčkoj, snimio je još brojne filmove, a dok se situacija s lovom na vještice smirila u Americi, i ondje je uspio snimiti još poneki film. 
 

IMDB LINK

Primjedbe