I danas je kultni klasik Romana Polanskog, uz
"Egzorcista" jedan od prvih filmova koji padaju na pamet kad se
pomisli na horor, a premda je od njegovog snimanja prošlo već više od pola
stoljeća, malo tko je kasnije uspio dosegnuti tu razinu perfekcije. U "Rosemary's
Baby" bavi se Polanski, koji je sam napisao scenarij prema romanu Ire
Levina temama kao što su paranoja, ženska emancipacija, utjecaj kršćanskog duha
na moderno društvo, ali u središtu pažnje ipak je okultizam. Ionako filmove,
posebno horore, koji se bave temom okultnog imam vrlo visoko na listi
prioriteta, a svim onima koji i danas snimaju slične filmove, "Rosemaryjna
beba" jedan je od svjetionika i uzora. Bio je ovaj film i američki debi za
Romana Polanskog, koji se nakon rodne Poljske, već počeo etablirati i u Europi,
a njegov prvi izbor za ulogu Rosemary bila je njegova tadašnja supruga Sharon
Tate.
S obzirom da je snimanje filma počelo još i
prije no što je Levinova knjiga tiskana, producenti su smatrali da bi za
naslovnu ulogu trebalo neko poznatije ime. Tada 23-godišnja Mia Farrow taman je
dostizala zvjezdani status ulogom u obožavanoj sapunici "Gradić Peyton,
ali i brzopoteznim brakom sa 30 godina starijim Frankom Sinatrom. Sa svojom
krhkom figurom i gotovo pa boležljivom pojavom Farrow se pokazala kao savršen
izbor, što će se posebno vidjeti kako će radnja filma odmicati i kako će
njezino psiho-fizičko stanje tijekom trudnoće postajati sve gore. No, iako je
Farrow već počela snimati i snimljen je već dobar dio filma, Sinatra je od nje
zahtjevao da se ostavi glume i u pola produkcije predao je papire za razvod te
su se razišli nakon manje od dvije godine braka. Također je zanimljivo kako je
prvi izbor Romana Polanskog za ulogu Guya Woodhousea, Rosemarynog muža i
ambicioznog glumca koji je spreman učiniti sve za slavu bio Robert Redford.
Nakon što je on odbio ulogu, ona je ponuđena Jacku Nicholsonu, ali i on se
zahvalio i preporučio Johna Cassavetesa, kojem je ovo ostala i najpoznatija
uloga u karijeri, a kasnije ga ponajviše pamtimo kao scenarista i redatelja
nezavisnih filmova.
Vjerujem da o radnji "Rosemary's
Baby" ne treba trošiti puno tinte, no ukratko - mladi bračni par Rosemary
i Guy upravo su se doselili u novi stan, a ispostavit će se da su njihovi prvi
susjedi naizgled ljubazni stariji bračni par Minnie (Ruth Gordon nagrađena je
Oscarom za najbolju sporednu ulogu) i Roman Castavet. Rosemary će ubrzo ostati trudna, a kako je Guy stalno zbog posla odsutan, Minnie i Roman ponudit će
se pomoći Rosemary i stalno će joj biti na dispoziciji. No, bit će to sve samo
ne najugodnija trudnoća, a strah za nerođeno dijete i paranoja počet će
obuzimati buduću mladu mamu, dok će cijelo njeno okruženje ubrzo postati sve
zlokobnije i sve čudnije.
I bez obzira što sam ovaj film pogledao već u
nekoliko navrata, svaki put gotovo od početka do kraja osjeća se rijetko
dokučiv osjećaj nelagode, opasnosti, jezivosti i prisustva nečeg dijaboličnog.
Već u "Repulsion" s Catherine Deneuve, Polanski je pokazao da je
majstor suspensea na tragu Alfreda Hitchcocka, no ni stari britanski majstor
vjerojatno niti u jednom svom filmu nije uspio postići baš toliki osjećaj
jezivosti. I bez obzira što praktički u samom uvodu filma Polanski gledatelju
daje dobar dio informacija o onome što slijedi i što nam vrlo rano postane
jasno što će se događati, svejedno sve to sjajno funkcionira baš iz razloga jer
smo svjesni da je sve ono što pretpostavljamo potpuno neizbježno. Kao da svi
osim Rosemary znamo što ona zapravo nosi u utrobi i što joj se sprema, no
nikako joj ne možemo pomoći.
Pokazao je Polanski i ovdje da ima neki
bizaran smisao za humor jer naizgled dobronamjerni susjedi, a zapravo jezivi
okultisti već na prvu djeluju nekako groteskno i odmah u startu je posve jasno
da to ne može biti običan bračni par. Sve je u ovom filmu doslovno savršeno i
"Rosemaryna beba" i danas može poslužiti kao udžbenik svima koji se
planiraju baviti hororom, no jasno da za dostizanje te razine perfekcije čovjek
mora biti majstor svog zanata. Ovo je film kojim je Polanski možda i najbolje
pokazao koliko je talentiran i scenarist i režiser, a bez obzira što ovdje
zapravo uopće i nema eksplicitnog nasilja ili sličnih gadosti koje nekako
očekujemo u hororima, postigao je teško dostižnu razinu nelagode, jeze i osjećaja
sveprisutne neminovne zlokobnosti. Bio je ovo i prvi film za koji je Polanski
nominiran za Oscara, ovaj puta za adaptirani scenarij, a nakon neuspješnih
nominacija za režiju za "Kinesku četvrt" i "Tess", Zlatni
kipić za režiju dobio je tek početkom 21. stoljeća za "Pijanista".
Primjedbe
Objavi komentar