SANTIAGO, ITALIA (2018,ITA) - 7/10



Nanni Moretti jedan je od najnagrađivanijih živućih talijanskih filmaša, a uz bezbrojne nagrade u izborima za talijanske filmove godine, osvajao je on i Zlatnu palmu u Cannesu, dva njegova filma bila su nominirana za europski film godine, dobivao je nagrade u Berlinu i Veneciji. No, premda je Moretti najpoznatiji po igranom filmu, paralelno je on snimao i dokumentarce, a s filmom u kojem rekonstruira državni udar u Čileu 1973. kojim je svrgnuta demokratski izabrana vlada socijalista Salvadora Allendea dobio je i nagradu za najbolji talijanski dokumentarac godine. I klasični je ovo dokumentarac u kojem uz arhivske snimke imamo i intervjue svjedoka vremena, a veliki plus je što se Moretti potrudio pronaći sugovornike iz oba tabora. Posve je očito da su događaji iz 1973. koji su doveli do Pinochetove diktature i dalje bolna tema u čileanskom društvu i da je tamošnje društvo još uvijek podijeljeno oko ovih događaja.

Tako o događajima iz 1973. godine govore radnici, profesori, novinari, prevoditelji, diplomati, umjetnici, redatelji pa i nekadašnji časnici u vojsci koji su aktivno sudjelovali u državnom udaru. I svi koji ponešto znaju o događajima u Čileu iz tog razdoblja vjerojatno znaju što se sve događalo ondje i zašto je zapadnim silama bilo u interesu na što ekspresniji i žešći način skršiti tip socijalizma koji je pokušao provesti Allende i koji se razlikovao od sovjetskog ili kineskog socijalizma. Ipak, s obzirom da se film naziva "Santiago, Italia" u središtu priče je talijanska ambasada, koja je bila jedna od rijetkih koja nije zatvorila vrata ljudima kad su Pinochetovi tenkovi i bombarderi krenuli na građane i demokratski izabranu vlast. Slušamo tu brojna svjedočanstva ljudi koji su upravo u talijanskoj ambasadi pronašli utočište u tim danima kada je život bio iznimno jeftin u Čileu.

Pričaju ljudi kako su preko ograda skakali u dvorišta ambasade, kao i da su stotine političkih izbjeglica iz Čilea azil i utočište nakon državnog udara pronašli upravo u Italiji. Prisjećaju se svi ti ljudi koji su danas u ozbiljnim godinama tadašnjih vremena, a zanimljivo je kako jedan starčić povlači paralelu da ga je tada najviše iznenadilo koliko je Italija bila slična zemlji koju je sanjao Allende, kao i kako danas postaje sve sličnija Čileu, i to u najgorem mogućem smislu. Jasno da iskusni filmaš poput Morettija nije propustio povući paralelu s današnjicom i migrantskom krizom, a možda najgenijalniji trenutak filma bio je intervju s užasno starim, ali vitalnim oficirom iz Čilea. Čiča koji je očito bio iznimno aktivan u događanjima 1973. i dalje se nalazi u zatvoru i opravdava se da su sve to radili u najboljoj namjeri. U jednom trenutku deda Morettija napada da je neobjektivan i da je očigledno uz drugu stranu, na što mu ovaj odgovara da je riječ o događajima kod kojih je nemoguće biti objektivan jer je svakom normalnom valjda jasno što i tko je bio dobro, a što i tko je bio zlo. 

Primjedbe