THE MASTER (2012,SAD) – 8,5/10



Dok je meni i dalje najdraži i najbolji film koji je Paul Thomas Anderson ipak snimio maestralni "There Will Be Blood" s neponovljivim Danielom Dayom Lewisom, sam autor više je puta istaknuo da mu je upravo "The Master" najdraži od svih filmova koje je snimio. I zbilja, riječ je o još jednom u nizu Andersonovih impresivnih filmova koji je perfektna i psihološka i karakterna studija, a ostvario je možda i najbolju ulogu u karijeri u moru upečatljivih uloga Joaquin Phoenix. Naravno da je Phoenix izvrstan i kao najpoznatiji negativac koji se izrodio u Batmanovom svijetu za što je konačno i dobio i više nego zasluženog Oscara, no čovjek već godinama niže čudesne uloge (sjetimo se samo, recimo, uloge Johnnyja Casha u "Walk the Line") i to u puno, puno bolji filmovima od "Jokera", a jedini razlog zašto već za ovu ulogu nije dobio zlatni kipić zove se Daniel Day Lewis koji je iste godine utjelovio Lincolna. I nije samo Phoenix koji je bio nominiran za glavnu ulogu ovdje impresivan jer puno ne zaostaju ni Philip Seymour Hoffman, kao ni Amy Adams, koji su bili nominirani za sporedne uloge, a upravo je dinamika u odnosima između Phoenixovog i Hoffmanovog lika ključna u cijelom filmu.

Ovo je jedan od tipičnih Andersonovih filmova koji se stilski potpuno nastavlja na "Bit će krvi", ambiciozna psihološka drama u kojoj pratimo priču veterana II svjetskog rata Freddiea Quella (Phoenix), koji se pokušava prilagoditi na poslijeratni život. Tijekom svojih lutanja Freddie će susresti lidera religijskog pokreta ili kulta Lancastera Dodda (Hoffman), koji će prihvatiti izgubljenog čovjeka i uključiti ga u kult. Počet će Freddie tako putovati s Doddovom obitelji Amerikom kako bi širili religiju i propovijedali "The Cause", odnosno "Uzrok", svetu riječ ovog misterioznog kulta. Izmučeni, odbačeni i psihološki potpuno pogubljeni tip poput Freddieja vrlo brzo past će pod kontrolu vještog manipulatora kao što je Dodd, no ujedno će on u društvu ovih čudaka pronaći smisao života, nešto što je davno izgubio. Tip koji je pun bijesa, ljut i gnjevan na samog sebe pokušat će se uklopiti u novu zajednicu i pokušat će vjerovati u ono što vjeruju svi oko njega, ponajviše iz razloga jer konačno osjeća da je dijelom nečega i da ga ljudi prihvaćaju onakvim kakvim jest.

Kontrola, podčinjenost i manipulacija zapravo su u središtu ove vizualno savršene, do perfekcije dotjerane priče koja se možda razvija sporo i koja se može promatrati i kao parabola na sve religije. Iako je negdje duboko u sebi svjestan da je ono što "Gospodar" Dodd i njegovo društvo propovjedaju najobičnija priča za malu djecu i iako podsvjesno osjeća da su ti ljudi zapravo loši za njega i čine da mu bude još gore, Charlie kao da se ne može oduprijeti. A upravo na takvim izgubljenim dušama tipovi poput Dodda parazitiraju i opstaju i manipulacijama čine da ovi u njihovo ime rade što god im se prohtije. Također, vidimo ovdje kako je ovu neobičnu religiju kronični alkoholičar Charlie pronašao (ili je ona pronašla njega?) kao zamjenu za ovisnost o alkoholu, a to je nešto što i u stvarnosti često imamo priliku vidjeti da bivši ovisnici postaju veliki vjernici ili fundamentalisti, pronalazeći na taj način svojevrsni psihološki nadomjestak za svoju ovisnost.

Iako je posve očito da je uzor za lik "Gospodara" Camerona Dodda Anderson pronašao u osnivaču scijentologije L. Ronu Hubbardu i njegovoj "Dijanetici", ideja za ovaj film dulje vrijeme se vrtila u redateljevoj glavi. I prije nego što je bio siguran kuda će ga odvesti scenarij, Anderson je počeo pisati "The Master" kao kolekciju nepovezanih scena pa zato i ne čudi da film djeluje dosta fragmentarno. Priči je prilagodio i neke neiskorištene scene iz prethodnog "Bit će krvi", neke elemente iz ne samo Hubbardovog života, već i iz života čuvenog američkog pisca Johna Steinbecka. Na priču je također silno utjecao roman "V." Thomasa Pynchona, ali i anegdote koje mu je na snimanju "Magnolie" pričao Jason Robards o svojim danima opijanja u mornarici za vrijeme II svjetskog rata. Upravo od Robardsa je Anderson čuo za "Torpedo Juice", odnosno alkoholno piće koje su vojnici na Pacifiku stvarali miješanjem soka od ananasa sa čistim alkoholom koji je mornarica koristila za čišćenje cijevi torpeda na ratnim brodovima. 

Primjedbe