Roy Andersson ugledni je švedski avangardni
filmaš kojeg europska i svjetska kritika obožavaju, što je potvrđeno još 2014.
godine kad je njegova hermetična i poetična egzistencijalistička drama "A
Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence" dobila Zlatnog lava u
Veneciji. I autor je to unikatnog i prepoznatljivog stila, čiji filmovi
izgledaju kao filozofske vinjete prepune simbolike u kojima nema ni natruha
tipične naracije i djeluju na gledatelja nekako kontemplantivno. Svatko tko
uspije pogledati neki od Anderssonovih filmova sam bi trebao donijeti dojam o
svemu onome što je upravo vidio, no eto, ja nisam jedan od onih koji padaju u
nesvijest kad vidim njegove filmove. Jednostavno mi je sve ono što sam od ovog
Šveđanina pogledao bilo nekako previše depresivno, zamarajuće i nedokučivo, a
na tom tragu je i njegov posljednji film za koji je dobio nagradu za najbolju
režiju u Veneciji.
I djeluje "About Endlessness" pomalo
kao B strana njegovog najpoznatijeg filma odnosno "Goluba", opet je
to film koji iziskuje jako puno pažnje te je snimljen u njegovom poznatom
opservacijskom, čak pomalo i eksperimentalnom stilu. I dalje Andersson koristi
isključivo statičnu kameru, kadrovi su spori i dugački, a njegovi likovi
snimljeni su u nekim naizgled potpuno banalnim životnim situacijama i to u
nekakvom srednjem planu. Nakon što svaku scenu otvori naratorica uz rečenicu
"Vidjela sam čovjeka koji se potpuno izgubio" ili "Vidjela sam
čovjeka koji je molio za svoj život" Andersson likove stavlja u neke
naizgled obične situacije ili standardna okruženja. U ponekim scenama pak kao
da rekonstruira neke povijesne događaje poput Hitlerovog samoubojstva ili
raspeća Krista, djeluje sve to kao brižno napravljena nadrealistička
i apsurdistička razglednica u kojoj se Andersson ponajviše ipak bavi temama kao što su
otuđenost i usamljenost. Ako tražite filmove čija je jedina intencija da vas
zabavi, onda u širokom luku zaobiđite Anderssona, no ukoliko u filmu pokušavati
pronaći nešto više, onda bi ova neobična filmska razglednica možda i mogla
imati smisla.
Primjedbe
Objavi komentar