DIVINO AMOR (2019,BRA) - 6,5/10



Iz Brazila nam stiže još jedna stilizirana, visoko estetizirana i vizualno upečatljiva priča nabijena seksualnošću koja je prikazana u Sundanceu i u Berlinu i na koju se može gledati kao na parabolu / društvenu satiru na današnji Brazil. Gabriel Mascaro jedan je od pripadnika nove generacije brazilskih filmaša / vizualnih umjetnika koji se prije nekoliko godina proslavio filmom "Neonski bik" za koji je čak dobio i nagradu žirija na festivalu u Veneciji. Stilski se i vizualno i "Božanstvena ljubav" nastavlja na njegov prethodni film, no na priču je ovdje očito najviše utjecala aktualna politička klima u Brazilu. I nije Mascaro jedini brazilski filmaš koji je u posljednjih godinu, dvije odlučio snimati filmove kao odgovor na tamošnju neokonzervativnu revoluciju nastalu dolaskom na vlast notornog populista i fana vojne hunte Jaira Bolsonara. No, baš kao i prethodni Mascarov film "Boi neon", tako mi je i "Divino Amor" ostao nekako nedorečen, na razini zanimljive provokacije, bizarnog vizualnog kolaža u kojem su stil i vizualnost stavljeni daleko ispred same priče.

Priču je Mascaro smjestio nekih osam godina u budućnost, kada je Brazil zaista i postao zemlja iz mokrih snova pro-life kršćanskih fundamentalista. Tako više ne postoji čuveni karneval u Rio de Janeiru, kojeg je zamijenio nekakav festival čiste ljubavi. I djeluje sve to polufuturistički, potpuno neprirodno, neonsko blještavo i šareno, a zemlja koja je i danas jedan od simbola za čisti seks, postala je superbirokratizirana država u kojoj je spolni čin nešto grozno i neprirodno jer sve je podređeno samo reprodukciji i rađanju djece. Joana je već žena na pragu četrdesetih koja baš i nije te sreće i njen je najveći problem što nikako ne može ostati trudna. Ona i njezin muž Danilo prošli su sve moguće kure, no dijete nikako da se primi, a Joana je već u ozbiljnoj panici zašto bog ignorira njene molitve.

Ona je državna činovnica zadužena za razvode brakova, no umjesto da im potpiše razvod, ona ih često nagovara i maltretira da se ne rastaju, a neke čak poziva na seanse Božanske ljubavi, self-help grupe koja je zapravo neki bolesni kult i gdje se orgija bolje nego na turneji Davida Hasselhoffa. Sve je tu baš bizarno, apsurdno, hermetično, od drive-in pastora od kojeg Joana stalno traži savjete, do nekakvih vješala kojima Danilo pokušava povećati plodnost i brzinu svojih spermića pa do činjenice da ondje na ulazima u zgrade postoje detektori koji registiraju je li neka osoba udana, razvedena ili je neka žena trudna. U jednom trenutku Joana će tako zahvaljujući tom detektoru shvatiti da je trudna, a glavno pitanje bit će tko je otac tog djeteta te će u jednom trenutku ova zaluđena kršćanska fundamentalistica pomisliti da je i ona bezgrješno začela te da je njeno buduće dijete Mesija pošto se DNK uzorci fetusa neće poklapati niti s jednim od muškaraca s kojima je bila. 

Odmah da upozorim sve one puritance da ima ovdje dosta i eksplicitnog seksa tako da se ne iznenade, a iako bi se na prvu moglo pomisliti da je "Divino Amor" nekakav ismijavajući antireligijski pamflet od filma, to baš i nije do kraja tako. Činjenica je da se Mascaro poigrava s osnovnim postulatima organiziranih religija i do apsurda dovodi sve te rituale koji se u njima podrazumijevaju, kao i sam koncept slijepog vjerovanja bez dokaza. No, ovdje tek kad se pojavi neki dokaz da bi neko božanstveno biće moglo postojati, tek tada će i nastati problemi. Definitivno stoji da je "Divino Amor" inteligentna i upečatljiva, naravno i pretjerana parabola na sve ono što bi se moglo dogoditi u zemlji gdje su prava i način života svih onih koji se ne uklapaju u društveni mainstream očito pod upitnikom. 

Primjedbe