Iz Švedske nam stiže još jedna fina socijalna
krimi drama koju je režirao i napisao Peter Grönlund, čovjek koji se prije
nekoliko godina predstavio još jednim filmom slične tematike
"Tjuvheder". I dok smo tada pratili sudbinu dvije žene koje
pokušavaju preživjeti u podzemnom svijetu Stockholma, Grönlund je priču sada
smjestio u maleni industrijski grad negdje u švedskoj provinciji po imenu
Goliat. Kimmie je 17-godišnjak od kojeg se očekuje da počne skrbiti i
privređivati za obitelj nakon što mu je otac Roland (Joaquim Sällquist za ovu
je ulogu dobio i nagradu za najboljeg švedskog glumca godine) osuđen na
zatvorsku kaznu. Nije teško za pogoditi da ni ovo nije jedan od slučajeva kada
otac sinu u nasljedstvo ostavlja postolarsku radnju, slastičarnu ili
krojačnicu, već stari Ronald od svog sina tinejdžera očekuje da preuzme poslove
dilanja droge, iznuđivanja, sitnog reketarenja i kamatarenja.
No, 17-godišnji Kimmie pomalo se razlikuje od
svog oca i već u startu je očito da svijet u kojem se našao i nije njegovo
prirodno okruženje. Klinac je to koji bi želio nešto više od života od onog što
je za njega predviđeno i čini se kako on baš i nije spreman za zadaću koju je
ne samo otac, već i cijeli taj polusvijet u kojem se nalazi za njega
predvidjelo. Posljednje dane prije odlaska u zatvor, Roland će tako iskoristiti
kako bi od svog sina pokušao stvoriti čvrstog tipa, nasilnog i bezosjećajnog
štemera i to u trenucima kada se Kimmieu ukazala prilika za neki drukčiji
život, za sreću i bijeg od tog polusvijeta, no pitanje je što će presuditi?
Njegova želja za vlastitom srećom ili potreba da se skrbi za obitelj koja sada
uvelike ovisi o njemu i njegovim sposobnostima da se adaptira na mjesto u
bandi. I to u trenucima dok se sprema veliki okršaj među kriminalnim
organizacijama.
Iako je u prvom planu "Goliata"
brutalni prikaz ulaska jednog dječaka u svijet odraslih, svijet u koji zapravo još
uvijek ne pripada i koji ga i ne prihvaća tako lako, Grönlund i ovaj puta
izrazito realistično, surovo i šokantno prikazuje kako izgleda život onih
Šveđana s društvene margine. Vodi nas opet Grönlund u svijet ne onih Šveđana
koji su tipični izdanci države blagostanja, već među ljude koji preživljavaju
na socijalnoj pomoći i koji privređuju kriminalnim radnjama i aktivnostima
izvan zakona. Donio je ovaj i nagradu za najboljeg glumca Sällquistu, već je i
Grönlund primio nagradu za najbolji scenarij godine, a "Goliat" je u
konkurenciji i više nego dobrih filmova kao što su "Border" ili
"Becoming Astrid" odnio i nagrade za najbolju montažu i glazbu. Bio
je "Goliat" nominiran i za najbolji švedski film snimljen u 2018.
godini, no tu nominaciju ipak nije uspio potvrditi.
Primjedbe
Objavi komentar