GOLIAT (2018,ŠVE) - 7/10



Iz Švedske nam stiže još jedna fina socijalna krimi drama koju je režirao i napisao Peter Grönlund, čovjek koji se prije nekoliko godina predstavio još jednim filmom slične tematike "Tjuvheder". I dok smo tada pratili sudbinu dvije žene koje pokušavaju preživjeti u podzemnom svijetu Stockholma, Grönlund je priču sada smjestio u maleni industrijski grad negdje u švedskoj provinciji po imenu Goliat. Kimmie je 17-godišnjak od kojeg se očekuje da počne skrbiti i privređivati za obitelj nakon što mu je otac Roland (Joaquim Sällquist za ovu je ulogu dobio i nagradu za najboljeg švedskog glumca godine) osuđen na zatvorsku kaznu. Nije teško za pogoditi da ni ovo nije jedan od slučajeva kada otac sinu u nasljedstvo ostavlja postolarsku radnju, slastičarnu ili krojačnicu, već stari Ronald od svog sina tinejdžera očekuje da preuzme poslove dilanja droge, iznuđivanja, sitnog reketarenja i kamatarenja.

No, 17-godišnji Kimmie pomalo se razlikuje od svog oca i već u startu je očito da svijet u kojem se našao i nije njegovo prirodno okruženje. Klinac je to koji bi želio nešto više od života od onog što je za njega predviđeno i čini se kako on baš i nije spreman za zadaću koju je ne samo otac, već i cijeli taj polusvijet u kojem se nalazi za njega predvidjelo. Posljednje dane prije odlaska u zatvor, Roland će tako iskoristiti kako bi od svog sina pokušao stvoriti čvrstog tipa, nasilnog i bezosjećajnog štemera i to u trenucima kada se Kimmieu ukazala prilika za neki drukčiji život, za sreću i bijeg od tog polusvijeta, no pitanje je što će presuditi? Njegova želja za vlastitom srećom ili potreba da se skrbi za obitelj koja sada uvelike ovisi o njemu i njegovim sposobnostima da se adaptira na mjesto u bandi. I to u trenucima dok se sprema veliki okršaj među kriminalnim organizacijama.

Iako je u prvom planu "Goliata" brutalni prikaz ulaska jednog dječaka u svijet odraslih, svijet u koji zapravo još uvijek ne pripada i koji ga i ne prihvaća tako lako, Grönlund i ovaj puta izrazito realistično, surovo i šokantno prikazuje kako izgleda život onih Šveđana s društvene margine. Vodi nas opet Grönlund u svijet ne onih Šveđana koji su tipični izdanci države blagostanja, već među ljude koji preživljavaju na socijalnoj pomoći i koji privređuju kriminalnim radnjama i aktivnostima izvan zakona. Donio je ovaj i nagradu za najboljeg glumca Sällquistu, već je i Grönlund primio nagradu za najbolji scenarij godine, a "Goliat" je u konkurenciji i više nego dobrih filmova kao što su "Border" ili "Becoming Astrid" odnio i nagrade za najbolju montažu i glazbu. Bio je "Goliat" nominiran i za najbolji švedski film snimljen u 2018. godini, no tu nominaciju ipak nije uspio potvrditi. 

Primjedbe