IN THE NAME OF THE FATHER (1993,IRS-GBR) - 10/10



Tandem Jim Sheridan i Daniel Day - Lewis izvanredno je funkcionirao u biografskoj drami "Moje lijevo stopalo" iz 1989. godine koja je Lewisu donijela prvog (od tri) Oscara za najboljeg glumca, a ovaj irsko - britanski dvojac početkom devedesetih ponovno je udružio snage kako bi svijetu predstavili još jednu važnu biografsku priču o još jednom Ircu. Bio je "U ime oca" ne samo veliki hit u kinima i požnjeo hvalospjeve kritike, već je imao i sedam nominacija za Oscara, među njima za najbolji film, režiju, scenarij, glavnu i sporednu mušku ulogu te sporednu žensku ulogu i montažu. Nije "In the Name of Father" uspio potvrditi niti jednu nominaciju, no zato je ova sudsko - zatvorsko - biografska drama osvojila Zlatnog medvjeda na festivalu u Berlinu.

Praktički u svim svojim filmovima Sheridan se bavio događajima i ljudima iz povijesti svoje zemlje odnosno Irske, a zanimljivo je da se filmom počeo baviti tek potkraj osamdesetih godina kada se iz SAD-a vratio u domovinu. "Moje lijevo stopalo" zapravo mu je bio i prvi film, a uz ova dva filma u red najbolji filmova spadaju mu još dva filma iz devedesetih (The Field i The Boxer), nakon čega kao da je pomalo iscrpio teme i potrošio se i nije više snimao tako dobre i uspješne filmove. Jedan do razloga tome je možda i prekid suradnje s uspješnim sjevernoirskim scenaristom Terryjem Georgeom s kojim je skupa radio upravo na "U ime oca" i Boksaču" da bi se potom razišli, a George je ostao najpoznatiji po scenariju za "Hotel Rwanda" koji mu je donio i drugu nominaciju za Oscara, kojeg je naposlijetku osvojio tek 2011. godine za kratki film "The Shore". Nije teško pogoditi da se radnja tog filma događa u Sjevernoj Irskoj upravo za vrijeme famoznih Troublesa.

Baš u to vrijeme, odnosno početkom sedamdesetih kreće i radnja biografske drame u kojoj pratimo sudbinu mladića iz Belfasta Gerryja Conlona (Day - Lewis). Ovaj buntovni mladić bavi se sitnim kriminalom, provocira i britansku vojsku po Belfastu, ali i Irsku republikansku armiju od čijeg gnjeva će ga jednom prilikom spasiti intervencija njegovog oca Giuseppea (Pete Postlethwaite). Kako bi ga malo primirili, roditelji su Gerryja poslali tetki u London, no tek tamo on je otkrio slobodnu ljubav, drogu, hipije i vrlo brzo se snašao ondje. Ipak, sama činjenica da je on Sjeverni Irac dovest će ga u probleme nakon terorističkog napada u pubu u Guildfordu na jugu Londona u kojem su poginule četiri osobe, a još 65 ih je ozlijeđeno.

 
Iako ne samo da nije imao ništa s napadom, britanska policija uhitit će Gerryja i s nekolicinom njegovih podjednako nedužnih prijatelja optužiti za terorizam, a skupa s njima u zatvoru će kao član terorističke organizacije završiti i stari Giuseppe. I on se u Londonu zatekao slučajno jer se zaputio ondje po sina razmetnog, no uspio se naći u krivo vrijeme na krivom mjestu. Kako to već obično biva, kad policija nema tragove i prave osumnjičenike, bitno je osuditi bilo koga kako bi se smirio bijes javnosti, a iako je od samog početka posve jasno kako cijela ova skupina nema veze s terorizmom, svi oni će uz podmetnute dokaze i zataškavanje na brzinu biti osuđeni. Otac i sin završit će zajedno u zatvoru, a buntovni Gerry obuzet bijesom polako će uviđati da je jedini način borbe nenasilje za što se zalaže njegov otac i sudskim putem pokušat će doći do istine.

I ovo je jedan od filmova u kojima je možda i najbolji filmski glumac kojeg smo imali prilike gledati Daniel Day - Lewis pokazao sav svoj talent i sposobnost. Po običaju on se posebno pripremao za ulogu Gerryja Conlona te je ne samo izgubio 25 kilograma, već je tri dana i noći proveo u samici. I to bez sna jer je angažirao tipove koj su svakih deset minuta lupali po vratima, a potom se i sam podvrgnuo ispitivanju bivših specijalaca koje je trajalo devet sati. Učinio je to Day - Lewis ne samo kako bi što je više moguće iskusiti ono što je prošao i sam Conlon, već i da bi shvatio kako je moguće da netko tko je nevin potpiše priznanje za nešto što nije učinio i uništi si život. Izvanredan je ovo film u svim segmentima, za mene ujedno i jedan od najboljih filmova snimljenih devedesetih godina u kojem sjajno možemo vidjeti i kako se društvena klima u Velikoj Britaniji s godinama mijenjala.

Od početka i sredine sedamdesetih kada je nasilje iz Belfasta preselilo u Veliku Britaniju i kada je IRA na engleskom tlu počela izvoditi terorističke napade pa sve do kraja osamdesetih kada je svima već bilo i više nego dosta krvoprolića, nasilja, sektarijanstva i zla. Osim što je "U ime oca" perfektna biografska drama, podjednako je to izvanredna karakterna studija, a u takvim ulogama Daniel Day - Lewis bio je nenadmašan. Ne da mi se opet puno pisati o njemu jer sam mu već jako puno prostora posvetio u njegovom (nadajmo se ne i) posljednjem filmu "Phantom Thread", no i ovdje je je on jednostavno maestralan i nevjerojatno uvjerljiv.

Rijetko koji glumac bi na tako upečatljiv način uspio izvesti preobrazbu iz buntovnog, bijesnog mladića ogorčenog na oca jer je i sam svjestan da je stari uvijek u pravu i shvaća da mu želi najbolje, no ne želi si to priznati. Radije on voli izazivati i prikositi starom, podbadati ga da je kukavica jer se nije uključio u borbu protiv britanskih okupatora, već im je bio sluga, ni ne shvaćajući da je otac sve što je radio, radio kako bi zaštitio svoju obitelj i kako bi im omogućio bolji život. Tek kasnije Gerry će shvatiti da je gotovo pa gandijevski način borbe njegovog oca jedini ispravan put i da se nasiljem ništa ne rješava, već da treba biti uporan, strpljiv, iskren i držati se principa i uvjerenja za koje ti vlastita savjest govori da su pravi izbor.

Primjedbe