MILES DAVIS: BIRTH OF THE COOL (2019,SAD) - 9/10




Ugledni američki dokumentarist Stanley Nelson, trostruki dobitnik Primetime Emmyja, donosi nam impresivnu biografiju jednog od najpoznatijih jazz glazbenika svih vremena, Milesa Davisa. Čovjeka koji je više puta revolucionarizirao jazz, perfektnog trubača i nevjerojatno utjecajnog glazbenika koji je kroz karijeru dugu gotovo pola stoljeća više puta mijenjao svoj zvuk i prilagođavao se duhu vremena. "Miles Davis: Birth of the Cool" je izvanredan primjer kako bi kvalitetan biografski dokumentarni film trebao izgledati jer uspio je Nelson itekako zagrebati i ispod površine naslovnog lika i predstaviti životnu priču ovog zapravo tragičnog lika, koji se cijelog života borio s osvisnostima, nepravdom i brojnim unutarnjim demonima. Preko memoarskih zapisa koje u offu čita američki glumac sličnog hrapavog i potrošenog glasa Carl Lumby, Davis nas uvodi u vlastiti svijet tuge i slave te nezaustavljivog nagona koji ga je konstantno gurao naprijed.

Dakako da imamo ovdje i pregršt starih arhivskih fotografija, kao i snimki, brojne zanimljive i relevantne sugovornike koji su imali perfektan uvid u Davisov privatni život, kojim se ponajviše i bavi ovaj dokumentarac. Nelson kao da pokušava proniknuti tko je bio taj glazbeni genij koji je mijenjao stilove i uvijek pogađao, izvrsno shvaćao duh vremena i prilagođavao mu se i koji se nikada nije okretao unatrag i živio na staroj slavi, već je konstantno snimao nešto novo. Vodi nas Nelson kroz uspone i padove Davisovog života, a o svim njegovim vrlinama i manama govore profesionalni glazbenici koji su ga imali prilike upoznati i raditi s njim poput Quincyja Jones, Carlosa Santane, ali i njegova djeca te brojne partnerice i ljubavnice.

Pratimo ovdje Davisov život od samih početaka i odrastanja u dobrostojećoj crnačkoj obitelji u St. Louisu, preko selidbe u New York, studiranja na prestižnom Julliardu, oduševljenjem Charliem Parkerom Birdom i ostalim pionirima jazza pa do kratkotrajne epizode u Parizu krajem četrdesetih kada je uvidio da postoji svijet izvan američkog rasizma i segregacije koju je i sam osjetio na koži. Naziv je ovaj vrijedni dokumentarac dobio prema jednom od njegovih najpoznatijih albuma koji je objavljen 1957. godine, a o tome koliko je Davis zapravo bio teška osoba u stalnom konfliktu sa samim sobom, ovisnostima koje su ga pratile kroz cijeli život i strahom da se ne pretvori u svog dominantnog i okrutnog oca, iskreno progovaraju ljudi koji su dobar dio života proveli uz njega. Dakako da je ovaj dokumentarac prepun i izvrsne Davisove glazbe u kojoj bi trebali uživati i oni kojima jazz nije omiljeni izbor. 

Primjedbe