POSSESSOR (2020,KAN) - 7/10



Legendarni David Cronenberg vjerojatno je jako dobro poznat svima koji barem površno prate ne samo horor, nego i film općenito, a stopama slavnog oca odlučio je krenuti i njegov sin, Brandon. Cronenberg junior još se 2012. godine predstavio modernističkom kombinacijom SF-a, horora i trilera "Antiviral", a na sličnom tragu je i njegov sljedeći dugometražni film, "Possessor". Baš kao što je i David Cronenberg još od sedamdesetih godina prošlog stoljeća u svojim filmovima obrađivao teme kao što su strah od tehnologije i sveg onog (manje) dobra i (više) zla koje nas čeka u budućnosti, slične teme intrigiraju i njegovog sina. Ovaj je film posebno aktualan danas kad se ponovno pokreću teorije zavjere o čipiranju, Billu Gatesu i sličnim bedastoćama, jer u središtu priče ovdje je korporativna agentica Tasya Vos (Andrea Riseborough), koja pomoću moždanih implantata nastanjuje tijela drugih ljudi.

I ne radi to ona zato da bi nekom studentu elektrotehnike pomogla na rješavanju ispita Matematika III ili da bi nekom osmašu napisala zadaćnicu iz hrvatskog, već ona u tijelima koja je nastanila izvršava atentate kojima profitira njena kompanija. Iako je Tasya nenadmašna u tom poslu, počet će ona sve više mentalno zastranjivati i potpuno će joj se početi miješati situacije u stvarnom životu s onima kada je u nečijem tuđem tijelu, a poklopit će se to s njenim sljedećim zadatkom. Zaglavit će ona tako u glavi nekadašnjeg dilera Colina (Christopher Abbot), koji je oženio kćer (Tupence Middleton) vlasnika konkurentske korporacije (Sean Bean). Ni ne znajući, Colin će tako dobiti zadatak izvesti atentat, no on će početi naslućivati da se tu događa nešto jako čudno, a njegov identitet i identitet osobe koja ga je opsjela, kao da će se početi miješati i koliko će ona preuzimati njega, toliko će on preuzimati i nju.

Brandon na slavnog tatka podsjeća jer također voli testirati izdržljivost gledatelja, često ga odvodeći izvan zone komfora i u fizičkom i u psihološkom pogledu. "Possessor" je film koji izaziva pravu nelagodu od početka pa do samog kraja te na trenutke šokira zaista eksplicitnim i užasavajućim prikazom nasilja. Vizualno me ovaj psihodelični SF horor čak i više podsjetio na filmove Davida Lyncha, nego na filmove starog Cronera, a "Possessor" nije jedan od onih modernih jump-scare horora, već film koji polako, temeljito stvara osjećaj nelagode u gledatelju. Brandon se pokazao kao iznimno talentiran režiser, a i specijalni efekti su ovdje na zavidnoj razini i upravo ta vizualnost, modernistička stilizacija i fascinantna fotografija ipak su najjači aduti filma koji bi se mogao dopasti onima koji vole slične mindfuck priče.

No, uspijeva Cronenberg ovdje fino provući i neke teme koje su nam svima podjednako zanimljive, a to su gubitak slobodne volje i gubitak identiteta. Što će se u budućnosti s daljnjim razvojem tehnologije dogoditi sa slobodnom voljom za koju pretpostavljamo da je danas imamo i kako će se ta tehnologija upotrebljavati? Za dobrobit ljudi ili za krajnje užasavajuće stvari, baš kao u ovom filmu? Pitanja su to koja su zanimala i mučila mnoge najpoznatije svjetske autore bilo pisane riječi ili filma, a takve teme posljednjih godina postaju sve aktualnije i sve ih se češće obrađuje. Brandon Cronenberg je s "Possessorom" pokazao da ima što za reći i premda nikada neće dostići status, značaj pa ni kvalitetu svog oca, svejedno stari David može biti ponosan na svoga sina, koji je nastavio gdje je on stao prije dvadesetak godina.

Primjedbe