SAYAT NOVA / THE COLOR OF POMEGRANATES (1969,SSSR) - 8/10



Bio je ovo jedan od onih filmova na koji te ništa ne može pripremiti i film koji je snimljen kao "Sayat Nova" da bi potom bio preimenovan u "The Color of Pomegranates", film je u kojem je svaki kadar gotovo priča za sebe. Ovo je čudesni poetični avangardni filmski kolaž prepun simbolike, hermetičan, mističan, vizualno impresivan i upečatljv te se bez problema može reći da je "Sayat Nova" neponovljivo filmsko iskustvo i film kakav nitko prije, a ni poslije nije snimio. Taj vizionar koji je snimio ovu simbolistički bajku za koju je ruski kritičar i filmaš Mihail Vartnanov rekao da do nje filmski izričaj nije doživio takvu revoluciju još od Griffitha i Eisensteina, a Michelangelo Antonioni je opisao kao zadivljujuću perfekciju, zove se Sergej Paradžanov.

O životu, sudbini i stvaralaštvu ovog sovjetskog filmaša kojeg podjednako svojataju Ukrajina, Gruzija i Armenija, već sam pisao u recenziji filma "Shadows of Our Forgotten Ancestors" pa mi se ne da ponavljati, no njemu samom ovaj film nije donio ništa dobroga. "The Color of Pomegranates" je zapravo poetični i vizualni prikaz života armenskog pjesnika i trubadora iz 18. stoljeća Sayat-Nove. U filmu ima jako malo dijaloga i snimljen je gotovo u stiliziranoj tehnici kakvom su se snimali nijemi filmovi uz slike, potom i tablice s objašnjenjima. Glumica Sofiko Chiaureli utjelovila je ukupno šest uloga, što muških, što ženskih, a prema nekim teorijama ovaj film je subverzivno slavljenje preživljavanje armenske kulture i povijesti unatoč stoljećima opresije, od Turaka preko sovjeta.

Snimao je Paradžanov svoj film na brojnim povijesnim lokacijama u Armeniji, a odmah nakon što je završio film i dostavio završnu verziju "Sayat Nove" onako kako je zamislio sovjetskim komunističkim cenzorima, ostali su oni u potpunom šoku. U skladu s doktrinom soc-realizma, ništa im nije bilo jasno i pobunili su se protiv Paradžanovovog stiliziranog i poetičnog prikaza Sayat-Nove i žalili su se da sam film uopće ne educira publiku o liku i djelu naslovnog pjesnika. Čak je i sam naziv filma promijenjen i sve reference na Sayat-Novu maknuti su iz završne verzije filma za koju je u početku sovjetski državni komitet za film odbio izdati distribuciju izvan Armenije. Sovjetske aparatčike zasmetali su i brojni religijski prikazi, od kojih su neki ipak ostali u završnoj verziji filma, koja je na kraju u sovjetsku distribuciju krenula bitno izmijenjena u odnosu na ono što je zamislio Paradžanov.

Tek 2014. godine film je digitalno restauriran i montiran na način da bude što je moguće bliži originalnoj viziji redatelja koji je u međuvremenu preminuo te je ta, nazovimo to, redateljska verzija "Sayat Nove" konačnu premijeru imala u Cannesu 2014. godine. Mnogi poznavatelji filma, kritičari i filmski autora do tog su trenutka "Sayat Novu" nazivali filmskim svetim gralom, filmom o koji svi pričaju i koji svi dižu na pijedestal, a gotovo nitko nije imao priliku vidjeti integralnu verziju sve do prije nekoliko godina. Nekoliko godina nakon što je završio svoj film, Paradžanov je u montiranom procesu osuđen na pet godina prisilnog rada u Sibiru zbog optužbi da propagira pornografiju i da je silovao člana komunističke partije. Snimanjem filmova nije se smio baviti sve do sredine osamdesetih kada je komunistička stega počela popuštati i snimio je potom još dva filma, dok svoje završno remek-djelo "The Confession" nije stigao završiti jer je 1990. godine preminuo od raka pluća. 

Primjedbe