THE LODGE (2019,SAD) - 7/10



Austrijski tandem Veronika Franz i Severin Fiala prije nekoliko godina predstavili su se psihološkom dramom / hororom "Goodnight Mommy", a u istom stilu oni nastavljaju i u svom prvom filmu snimljenom na engleskom jeziku, s američko - britanskom glumačkom ekipom i snimljenom u britansko - američkoj koprodukciji. Premijerno prikazan u ponoćnom programu festivala u Sundanceu, "The Lodge" pomalo zadire i na teren koji je okupirao "Hereditary" Ari Astera. I to ne samo iz razloga što se bavi sličnim temama kao što su žaljenje za preminulim članovima obitelji, psihičke bolesti i napetosti među članovima obitelji, već i načinom na koji ovaj dvojac prilazi snimanju interijera u kojem se uglavnom odvija radnja čitavog ovog nelagodnog, jezivog i podmuklog filma čija atmosfera se polagano, sukcesivno i brižno gradi i stvara.

Naravno da Franz i Fiala nisu planirali kopirati svog američkog kolegu jer je njihov film već bio duboko u razvoju kad je "Hereditary" ugledao svjetlo dana, a baš kao i "Goodnight Mommy", ni "The Lodge" nije jedan od onih horora koji publiku plaši klasičnim jump-scareovim. Strah i sve ostale emocije koje se stvaraju u čovjeku kad gledaju horor ovdje se pažljivo i s mjerom gradi razvijanjem odnosa između likova, okruženjem i nelagodnim ugođajem koji se od samog početka uvlače pod kožu pa do zaista šokantnog finiša. S obzirom da ovaj film vrvi iznenađenjima i šokovima, neću puno o samoj priči osim da će u izoliranoj vikendici (nije to klasična koliba, nikako) negdje u divljinama prekrivenim snijegom, božićne praznike dočekati 14-godišnji Aidan, njegova mlađa sestra Mia i nova djevojka njihovog oca, Grace (Riley Keough).

Zbog posla je svoju djecu otac novinar ostavio samu s novom, puno mlađom djevojkom kako bi se oni bolje upoznali i zbližili, a klinci nisu pretjerano oduševljeni novom maćehom i njenim prisustvom ne samo zašto što je smatraju odgovornom za raspad braka njihovih roditelja, već i iz razloga jer su slučajno saznali njenu prošlost. Kad je Grace imala 12 godina, njezin otac koji je bio vođa jednog od onih tipično ludih američkih religijskih kultova, organizirao je masovno samoubojstvo svih članova kulta, uključujući i samog sebe, a upravo je Grace jedina preživjela taj užas. Jasno da je to moralo ostaviti značajne posljedice na nju, a dinamika u odnosima između klinaca i Grace u samo nekoliko dana pretvorit će se iz komplicirane i otvorene neprijateljske u izrazito opasnu, gotovo smrtonosnu.

Iako je "Goodnight Mommy" ipak bolji film od "The Lodge", ne zaostaje ova podmukla kombinacija psihološke drame / trilera i ugođajnog horora. Puno pažnje Fiala i Franz su još jednom posvetili detaljima i unatoč što je ovo još jedan minimalistički film s tek nekolicinom likova i čija se radnja zbiva velikom većinom u kolibi i njenoj okućnici, uspjeli su postići da priča drži od samog početka pa sve do kraja. Baš kao u "Goodnight Mommy" i "The Lodge" će postupno iz nelagodne i mračne drame prerastati u zbilja jezivi horor koji kod gledatelja izaziva nelagodu. Još iz Kingovog / Kubrickovog "Isijavanja" naučili smo da baš i nije najpametnija odluka povesti obitelj na zimovanje u snijegom prekriveni hotel, u ovom slučaju kolibu, no nemojte očekivati priču koja kopira čuveno remek-djelo i jedna od najboljih horora svih vremena. 

Primjedbe