THE WHISTLERS (2019,RUM) - 7/10



Corneliu Porumboiu jedan je od rumunjskih filmaša mlađe generacije koji se već s prvim filmom "12:08 East of Bucharest" predstavio kao jedan od najprominentnijih autora tamošnjeg novog vala. Stilski i tematski njegovo se stvaralaštvo u potpunosti naslanjalo na ostale tipične i upečatljive filmove koji su u prvom desetljeću 21. stoljeća stizali iz Rumunjske, bile su to cinične priče o životu u tranziciji i društvu koje se jako dobro sjeća života pod Čaušeskuovim komunizmom. Mnogi koji poznaju Porumboiuovo stvaralaštvo iz ranijih godina, mogli bi prilično ostati u čudu već kod prvih kadrova "Zviždača" jer nije to više onaj tipični njegov i novovalno rumunjski sirovi, naturalistički stil, već i vizualno ovaj crnohumorni krimić djeluje kao tipična moderna američka ili europska produckija.

Nažalost, i po kvaliteti "The Whistlers" predstavlja i određeni korak unatrag za ovog zanimljivog autora, no svejedno je ovaj film ušao u glavni program festivala u Cannesu 2019. godine, a zapravo i ne čudi da nije osvojio nikakvu nagradu. Naravno, to ne znači da je "La Gomera", kako se naziva ovaj film u originalu, slab, no od početka pa sve do kraja djelovalo mi je ovo dosta čudno i trebalo mi je dosta vremena da zapravo povežem o čemu se ovdje radi. Kreće ovdje Porumbiou onako "in medias res" te će se dosta komplicirana i kompleksna priča polako razotkrivati, a dosta dinamična priča ne samo da je ispričana iz perspektive nekoliko likova, već je i radnja nelinearna i skačemo stalno iz sadašnjosti u prošlost, kao da je pomalo htio i parodirati klasični neo-noirovski žanr.

U sadašnjosti upoznajemo glavnog lika, policijskog inspektora Cristija (vjerojatno najpoznatiji rumunjski glumac Vlad Ivanov), koji je upravo stigao na Kanarsko otočje u Španjolskoj kako bi naučio fućkati. Uskoro ćemo saznati kako se inspektor iz odjela za narkotike upetljao u opak slučaj i odlučio igrati paralelno za obje strane - i za policiju i za kriminalce koji su planirali preko mutnog poduzetnika oprati čak 30 milijuna eura. U pomalo noirovskom štihu, Cristi se potpuno zakačio za femme fatale Gildu (Catrinel Marlon, nekadašnju atletičarku koja je sportsku karijeru zamijenila manekenskom, a potom se bacila u film), djevojku kontroverznog poduzetnika Zsolta, čija je tvornica madraca zapravo paravan za španjolske krijumčare drogom. S obzirom da su Cristijevi nadređeni u policiji shvatili da on igra neku igru, ne samo da se prisluškuje i prati njegov dom i njegovi telefoni, već netko budno prati svaki njegov korak, španjolski krijumčari su ga doveli k sebi kako bi ga naučili fućkati.

I to učenje fućkanja nije iz neke zafrkancije, već im je cilj naučiti Cristija taj znakovni jezik kako bi na taj način mogao izbjeći prisluškivanja i praćenja te im signalizirati ono što ih zanima jer u igri je ipak 30 milijuna eura. Tako će dok ga svi prate, Cristi pokušati navigirati kroz cijelo čudo izazova i problema, a putem ćemo susresti tipično korumpirano, pokvareno rumunjsko društvo koje jako dobro znamo iz njihovih prijašnjih filmova. Moglo bi se "The Whistlers" nazvati i tko će kome smjestiti na rumunjski način, a definitivno je ovo jedna od onih genijalno strukturiranih, do bola kompliciranih i zahjevnih priča kojoj treba prići potpuno koncentriran i koja onda nudi i mnogo toga zauzvrat. Odiše cijela ova čak i pomalo apsurdna priča i crnim humorom, a bio je ovaj film i rumunjski kandidat za Oscara, no nije na kraju došao do nominacije. Prikazan je "The Whistlers" nakon Cannesa na brojnim svjetskim festivalima, a u izboru za rumunjski film godine odnosno Gopo Awards nominiran je praktički u svim kategorijama. 

Primjedbe