Moram priznati da mi je godinama istoznačnica
za makedonski film bio Milčo Mančevski. Njegovo remek-djelo "Prije
kiše" nagnalo me da pogledam sve njegove kasnije filmove koje sam uspio
pronaći, a posljednjih godina uspio sam naletiti i na još nekoliko igranih
filmova iz ove zemlje. Tu je, naravno, i čudesni dokumentarac
"Honeyland" koji je potpuno zasluženo pobrao priznanja za jedan od
najboljih dokumentaraca iz 2019. godine, a drama s kojom se Teona Strugar
Mitevska predstavila u službenom programu festivala u Berlinu iste godine,
možda je i najbolji ex-yu film snimljen u posljednjih nekoliko godina.
"Petrunija" je istovremeno nevjerojatno lokalna, ali i podjednako
univerzalna priča, priča toliko prepoznatljiva i toliko autentična priča za ove
naše krajeve jugoistočne Europe i jednako kao što se odvija u gradiću Štipu u
unutrašnjosti Makedonije, mogla se odvijati u bilo kojem gradiću dobrog starog
Balkana.
Primitivizam, zatucanost, šovinizam,
nacionalizam, hipokrizija, zavist, zluradost, lažni moralizam i povratak
nekakvim tradicijskim korijenima nešto je što i dalje najbolje opisuje sva ta
mjesta od Vardara pa do Triglava. Što su sredine manje, privredno uništenije i
zapuštenije, tu je sve to gore opisano u pravilu veće i izraženije, a nažalost
ljudi koji su nesretni i koji se nisu mogli, znali realizirati ili se nisu
uspjeli snaći u novim okolnostima, sve te svoje komplekse i unutarnje probleme
liječe mržnjom. Nek' susjedu crkne krava uzrečica je i dalje itekako aktualna u
našim krajevima u kojima se frustracije često liječe iživljavanjem nad onim
slabijima, nesretnijima, glupljima ili nesposobnijima, koji nam dobro dođu da
vidimo da postoje i oni kojima je gore od nas.
Pretjerujem mrvicu i ja s opisom tog našeg
provincijalnog duha koji nas dobrim dijelom i drži tu gdje jesmo te karikiram
situaciju u kojoj je ljudima često puno lakše krivce za svo zlo i nesreću
potražiti u nekom drugom, a ne u samom sebi, a imam dojam kao da je s
karikiranjem društva i prenaglašavanjem svih tih stereotipa o našim društvima
namjerno išla i Mitevska. Cijelo to izobličeno društvo, ovaj puta u Štipu, no
moglo je to isto biti recimo i u mome Bjelovaru ili u bilo kojem drugom mjestu,
sve frustracije i sav svoj primitivizam odlučit će ispucati na naslovnoj
junakinji ovog filma. Petrunija je nezaposlena 32-godišnja povjesničarka koja ne
može pronaći posao, živi s roditeljima umirovljenicima u trošnoj kućici na
periferiji i gotovo uopće nema prijatelja. Debeljuškasta je to djevojka i dosta
iskompleksirana zbog svog izgleda, nesigurna, povučena, a ne pomaže joj ni
njena majka koja ona služi kao krpa za otresanje.
I majka vlastite frustracije te bijes, tugu,
nemoć i žalost zbog potraćenog života liječi na vlastitoj kćeri, a jednim
nepromišljenim, a zapravo potpuno benignim potezom Petrunija će postati crvena
krpa cijelog mjesta. Tradicija je ondje da se za Božić ili što već lokalni
muškarci bacaju u hladnu rijeku za drveni križ koji ondje s mosta baca pop.
Petrunija će se naći u blizini, skočiti u rijeku i uhvatiti križ pred nosom
svih tih tipova, a činjenica da je jedna žena zgrabila križ, svojevrsni simbol
uspjeha i statusni simbol sve te luzere, bezveznjake, izazvat će prvorazredni
skandal. Pretvorit će se sve to u nevjerojatni teatar apsurda, u suludu priču
tijekom koje će još samo nedostajati katran i perje u koje bi se uvaljala osoba
koja će se preko noći pretvoriti u simbol frustracija cijelog mjesta.
Naći će se tu i jedna novinarka kojoj će se
cijela ova priča učiniti posebno zanimljivom, a "Gospod postoji, ime mu je
Petrunija" prvorazredna je socijalna kritika svih tih naših moralno
propalih društava. Fantastično je Mitevska uspjela uhvatiti duh društva i
uspjela je zaokružiti cijelu priču u kojoj imamo crkvu koja se svuda miješa i
kojoj se nitko ne usudi zamjeriti, potpuno korumpirano, zatrovano i primitivno
društvo koje samo što nije eksplodiralo. Društvo koje je svo akumulirano
nezadovoljstvo i bijes odlučilo manifestirati na krajnje pogrešan i sulud način
i društvo kakvo uostalom odgovara svim tim vlastodršcima. Društvo koje ili je
potpuno zaboravilo razmišljati svojim glavama ili koje to nikada možda i nije
znalo, društvo koje je do patologije izmanipulirano i koje se ponaša točno
onako kako su zamislili svi ti naši gospodari rata i mira. Društvo kojem ne
smeta sva ta desetljetna pljačka i otimačina, bezočno laganje, stvaranje nacionalnih
mitova, ali je zato problem svih problema jedna žena koja se usudila skočiti u
rijeku i pred nosom svoj toj krkaniji pokupiti nekakav križ.
Maestralno ovaj film funkcionira na svim
razinama. Scenarij i režija su perfektni, a kamera je tipično istočnoeropska,
gotovo pa opservacijska te nam je Petrunija u sjajnoj izvedbi debitantice
Zorice Nuševe praktički stalno u prvom planu. Nuševa je zaista perfektna u
ulozi nesretnice koja je odlučila teret kompletnog društva ponijeti na svojim
leđima i koja će od plahe, povučene i samosažaljive djevojke koja se ne usudi
maknuti s bedra ruku direktora kod kojeg je došla na razgovor za posao u
tekstilnoj tvornici, postati osoba kojoj je svega više dosta i koja će svima
jasno i glasno pokazati srednji prst. I neće samo tako stati, makar zbog toga
izgubila i ono malo što ima. Prikazan je ovaj film na brojnim svjetskim
festivalima pa je tako u Berlinu osvojio i ekumensku nagradu te je bio u
konkurenciji za Zlatnog medvjeda, a svakako je ovo film koji nijedaj pravi filmofil
s ovih prostora ne bi smio zaobići.
Primjedbe
Objavi komentar