KOLY PADAYUT DEREVA / WHEN THE TREES FALL (2018,UKR) - 7/10



Ukrajinka Marysia Nikitiuk smjestila je radnju svog debitantskog dugometražnog filma u tranzicijske devedesete duboko u ukrajinsku provinciju, a premijerno je "Koly padayut dereva" ili "When the Trees Fall" prikazan u sekciji Panorama berlinskog festivala. Iako je ovo načelno tipična istočnoeuropska realistična priča, imamo tu trenutke bijega u fantaziju kao svojevrsni eskapizam od surove stvarnosti i to iz perspektive petogodišnje djevojčice Vitke. Ona s rođakinjom tinejdžericom Larysom i bakom živi u pitoresknom ukrajinskom selu, koje izgledao kao da je vrijeme stalo. Prolaze ondje redovito ciganske čerge, djeca se igraju u blatu, a tinejdžeri prve romantične fantazije ispunjavaju u močvarama nedaleko od sela.

U tom okruženju upoznat ćemo i plavokosu Larysu i njezinog dečka Scara, sitnog kriminalca, nasilnika i huligana za kojim je ona posve poludjela i s kojim planira pobjeći. Zamišljaju oni slobodniji život, u okruženju u kojem ljudi ne osuđuju njihovu vezu, u kojem se nitko ne zamara Scarovom kriminalnom prošlošću i u kojem su jednostavno sretniji, no pokušaj bijega, baš se i neće ispostaviti onako kako je Larysa zamišljala. Kako to već obično biva, sitni kriminalac će prije bijega morati odraditi još jedan sitni poslić i onda može krenuti iz početka, no taj sitni poslić ispostavit će se puno krupnijim od onoga što je zamišljao. U međuvremenu će Larysa, čija majka bi je najradije primirila udajom za sinom njezine šefice, saznati da je sličnu subdinu kao ona imala i njena baka koja je u mladosti žrtvovala ljubav s mladim Ciganinom i odlučila se ponašati onako kako okolina zahtjeva od nje i igrati po nekim nepisanim tradicionalnim vrijednostima.

Kako će vrijeme prolaziti, tako će se i od Laryse zahtjevati da se podčini tradiciji i živi onako kako od nje zahtjevaju majka i baka, no kao što to obično biva, negdje usput će izgubiti onu tipičnu mladenačku živost, strast i unutarnju želju za životom, slobodom i idealima. Fino je Nikitiuk uspjela iskombinirati tonalitete, boje i ugođaje pomalo mistične, bajkovite prirode ukrajinske provincije, mraka i sivila grada, kao i magični unutarnji svijet mlađahne Vitke. Priča je ovo ujedno i prepuna simbolike i poetična, a estetski je Nikitiuk uzore pronašla u stvaralaštvu Andrzeja Wajde, Andreja Tarkovskog ili Carlosa Reygadasa, što je, čini mi se, dosta trendi kod mladih autora posljednjih godina. Također, nemoguće je ne povući paralele s još jednim relativno recentnim ukrajinskim filmom, "Plemya" Myroslava Slabošpickog, koji je isto povremeno znao šokirati neočekivanim nasiljem i emocionalnim intenzitetom, a definitivno je "When the Trees Fall" film koji zaslužuje i više nego prolaznu ocjenu. 

Primjedbe