RED DESERT (1964,ITA) - 7,5/10



Bila je ova modernistička romantična drama prvi film koji je Michelangelo Antonioni snimio u boji te četvrti i posljednji film u nizu u kojem je glavnu žensku ulogu odigrala Monica Vitti. Ona je Giulliana, žena koje je nedavno preživjela tešku prometnu nesreću i čiji je suprug Ugo menadžer u petrokemijskoj tvornici u Ravenni. Upravo će je Ugo upoznati sa svojim poslovnim partnerom Corradom Zellerom (Irac Richard Harris), koji je stigao ondje kako bi regrutirao radnike za rad u tvornici koja se upravo radi na drugom kraju svijeta odnosno u Patagoniji. Iako je Giuliana u prometnoj nesreći prošla fizički posve neokrznuta, psihički se ona nikada nije uspjela oporaviti i nesreća je na njoj ostavila mentalne posljedice, a Ugo ne nikako ne može shvatiti što se s njom događa i kako joj pomoći.

No, zato je tu njegov poslovni partner, kojeg je Giuliana odmah privukla i razvit će se između njih odmah veza, doduše više platonska, nego fizička. Okružena hladnom industrijskom infrastuktorom i postrojenjima, Giuliana kao da postaje sve usamljenija i osjeća se sve više izolirano i njeno psihičko ionako loše stanje kao da još više degradira i pogoršava se. "Il deserto rosso" ili "Crvena pustinja" jedan je od onih filmova u kojima se Antonioni bavi egzistencijalističkim problemima i pitanjima kako se čovjek nosi s modernizacijom i industrijalizacijom. Sve je ovdje sivo, tmurno, a perfekcionist poput Antonionija išao je toliko daleko da je i stabla i travu obojao u sivo kako bi se dodatno uklopili u to mračno, klaustrofobično i uznemirujuće okruženje. No, prije svega je ovo film o ljudima koji se mogu ili ne mogu prilagoditi na nove životne okolnosti i industrijski napredak koji je često teško shvatljiv i razumljiv prosječnom čovjeku.

Kao što je danas nama ponekad možda teško shvatiti i razumjeti svu tu modernu tehnologiju koja nas okružuje, slično je vjerojatno bilo i ljudima za vrijeme poslijeratne reindustrijalizacije kada se svijet ponovno počeo ubrzanim ritmom izgrađivati, obnavljati i modernizirati. I sam Antonioni je istaknuo da "Red Desert" ne predstavlja njegov svojevrsni obračun ili osudu tog nehumanog industrijskog svijeta, već je želio pokazati kako život u takvom okruženju može utjecati na određenu individuu i dovesti je do teških psihičkih stanja. No, Giuliana je i bez tog mračnog industrial okruženja prilično labilna osoba tako da je svo to sivilo, buka, smrad, prljavština i sve ostalo što ide uz blizinu tih za današnje uvjete užasavajućih i zastarjelih tvornica bio samo dodatni okidač.

U svom tom sivilu Antonioni kao da je pronašao i neku neobičnu, tužnu, mračnu poetiku, koja je produbljena i za današnje uvjete pomalo primitivnom elektronskom glazbom. Bio je ovo film koji je slavnom talijanskom modernistu i prvom talijanskom filmašu koji se imao hrabrosti okušati i u filmovima na engleskom govornom području Zlatnog lava u Veneciji te je na taj način postao jedan od rijetkih koji je uspio osvojiti glavne nagrade na sva tri najprestižnija svjetska festivala, Berlinu, Cannesu i Veneciji. Ovo je zapravo savršeni primjer njegovog pomalo enigmatskog, hermetičnog i dosta zatvorenog filmskog stvaralaštva koje se odlikovalo vizualnošću i opsjednutošću ne samo modernim krajolicima i pejsažima, već i modernim načinom života.

Primjedbe