ŠAVOVI (2019,SRB) - 8/10



Ana (Snežana Bogdanović) je žena u kasnim četrdesetim ili ranim pedesetim godinama života, krojačica koja živi s mužem Jovanom (Marko Bačović) i kćeri studenticom Ivanom (Jovana Stoiljković). Obitelj je to (od oka) niže srednje klase iz Beograda, koja nije siromašna da jedva spaja kraj s krajem, no svejedno očito nisu to ljudi koji imaju nešto mnogo. I dok Jovan i Ivana pokušavaju normalno živjeti svoje živote, ne talasati, pridržavati se nekih ustaljenih društvenih normi i previše se ne isticati, već u prvoj sceni ćemo saznati da Anu nešto proganja i da se u prošlosti s ovom obitelji dogodilo nešto o čemu se baš ne govori, ali šutnja ponekad pokazuje pravo stanje bolje od tisuću riječi. Vidimo tako Anu da obilazi od jedne do druge adrese s gorčinom i boli na licu, da pokušava saznati neke odgovore, da je se ljudi koji su je već stotinu puta otpravili s istih tih adresa pokušavaju rješiti na što brži način, ali ona ne odustaje.

Već negdje u prvoj četvrtini filma shvatit ćemo i o čemu se radi. Prije 18 godina Ana je rodila sina, a nekoliko sati kasnije rečeno je da je dijete umrlo. No, nekako instinktivno, kako valjda samo majka može osjetiti iznutra, Ana je svih ovih godina sigurna da to nije istina i da je njezin sin negdje živ. Da je ukraden na porodu i prodan, no ne može to nikako dokazati, a svi oko nje, pa čak i članovi njene obitelji, postaju sve uvjereniji da je žena psihički potpuno otišla kvragu i govore joj da mora stati s tom opsesijom. Moraš prihvatiti da je dijete mrtvo, sve je bilo dobro, a što sada hoćeš, pita je u jednom trenutku muž, koji je svjestan da je s gubitkom sina zauvijek ostao i bez žene, kao što je to posve jasno i njihovoj kćeri. Ipak, vrlo brzo će se pokazati da Ana možda baš i nije toliko luda i da njena teorija zapravo i nije toliko suluda, a ova priča tim je šokantnija i strašnija kad se zna da je osmišljena po stvarnim događajima iz Srbije devedesetih.

Vjerojatno u svakoj zemlji postoje teorije i priče o krađama živih i zdravih beba u bolnicama koje su proglašavane mrtvima da bi se potom vjerojatno za fine pare prodavale ljudima koji nisu mogli imati djece. U odjavnoj špici "Šavova" ističe se da je takav slučaj bio i u Srbiji, a film koji je po scenariju Elme Tataragić režirao Miroslav Terzić ne bavi se toliko kriminalnim aspektima tih događaja i ne istražuje kako su i zašto to te bebokradice radile, već se bavi problematikom ljudi odnosno roditelja koji su na taj način ostali bez djece. Vjerojatno ne postoji veća tragedija i tuga za čovjeka od smrti djeteta i zasigurno je to nešto što je nemoguće preboljeti i nastaviti poslije toga normalno živjeti. Posebno kada su okolnosti bile takve kao u slučaju ove obitelji i kada ljudi nisu dobili ni priliku vidjeti svoje mrtvo dijete.

Što se događa s tim ljudima, kako se oni nose s takvim nezamislivim gubitkom i kako obitelji uopće mogu zajedno preživjeti takve tragedije glavna su pitanja ovog filma. Je li o tome bolje ne razgovarati i praviti se kao da se ništa nije dogodilo, pomiriti se sa sudbinom ili kao Ana nastaviti kopati, proganjati sve oko sebe i tražiti istinu, ma koliko ona bolna i strašna bila? Što uopće znači istina nakon svih tih godina i može li njeno otkriće donijeti barem kakvu - takvu satisfakciju ili olakšanje tim ljudima, zacijeliti ožiljke ili ih još više produbiti? Izvrstan je i sam naziv filma jer Ana je krojačica koja šiva haljine, a tko će napraviti šavove na njezinoj izmučenoj duši? Prvenstveno kazališna glumica Bogdanović, koja se jako rijetko pojavljivala na filmu i televiziji posljednjih tridesetak godina, nosi cijelu ovu priču sjajnom izvedbom.

Ne mora ona uopće puno pričati, dovoljno je pogledati njeno lice i potpuno je jasno koliko je ta žena izmučena, uništena i jadna zbog svega što je prošla posljednjih 18 godina. Fino je i suptilno cijela situacija ovdje razrađena, malo pomalo se sve razotkriva, bez nepotrebnog prenaglašavanja, već kroz neke detalje gledatelj može naslutiti što se dogodilo i što će se dogoditi. Zato me je mrvicu na kraju zasmetala scena u kojoj nekakav ulični sjecikesa napadne ovu ženu i ukrade joj torbicu na cesti ničim izazvan. Bilo mi je to mrvicu prenaglašeno i nepotrebno potenciranje nepravde i situacije koja je ionako do bola nepravedna, užasavajuća i šokantna. No, i bez toga bili su "Šavovi" jako dobar film, sjajno realizirana kombinacija psihološkog trilera i melodrame, koja nije bez razloga osvojila brojne nagrade po svjetskim festivalima pa tako i drugo mjesto po izboru publike u Panorama sekciji festivala u Berlinu. 

Primjedbe