SPUTNIK (2020,RUS) - 6,5/10





Imala je ova kombinacija SF-a i horora premijeru na festivalu u Tribeci, a "Sputnik" bi se najjednostavnije moglo opisati kao ruski odgovor na kultni "Alien" Ridleya Scotta. Kad god imamo film u kojem se pojavljuju svemirska čudovišta usporedbe sa čuvenim klasikom su neizbježne, no dugometražni debitant, mladi ruski filmaš Egor Abramenko, koji je film snimio po scenariju iskusnog Olega Malovička i debitanta Andreja Zolotareva, uspio je izbjeći zamku pukog kopiranja "Aliena". Jasno da bi to bilo izrazito glupavo, no priča ovdje, posebno u početku, kreće zaista tipično alienski. Godina je 1983. i dva ruska kozmonauta će prilikom povratka na Zemlju doživjeti misterioznu svemirsku nesreću. Dok je jedan od njih poginuo, drugi, Konstantin Sergejevič (Pjotr Fedorov) je uspio preživjeti, no vratio se u Zemlju u neobičnom stanju. U njemu kao da se nastanilo neko nepoznato biće koje po noći izlazi iz njega, a nalazi se on u izolaciji u tajnom sovjetskom laboratoriju u Kazahstanu.

Ondje će stići i mlada liječnica Tatjana Jurjevna (Oksana Akinšina koja je još kao 15-godišnjakinja debitirala u kultnom švedskom filmu "Lilya 4-ever"), koju je angažirala sovjetska armija. Sovjeti se zapravo misterioznog stvora planiraju rješiti na najjednostavniji način, ubijanjem kozmonauta i plasiranjem u javnost propagande kako je heroj stradao prilikom povratka iz svemira, no Tatjana postaje sve uvjerenija kako može spasiti i Konstantina i stvora koji u njemu parazitira. Ispostavio se na kraju "Sputnik" pomalo kao miks "Aliena" i nedavnog Villeneuevog "Arrivala" jer će se ubrzo pokazati da kozmonaut i stvor kao da imaju zajedničku svijest te je glavno pitanje tko će uspjeti nadvladati nad kime.

Iako je Abramenku bio ovo dugometražni debi, brusio je on formu na kratkim filmovima i reklamama i produkcijski se ovome ne može zaista ništa prigovoriti. Iako se velika većina radnje zbiva isključivo u skrovitom istraživačkom centru u Kazahstanu uspjelo se fino i vizualno dočarati stanje u SSSR-u početkom osamdesetih, ali i stanje duha u toj zemlji. U zemlji u kojoj je sve upregnuto u službu propagande i u kojoj je manje bitno što možebitno postoji opasnost koja bi mogla ugroziti cjelokupno čovječanstvo, već je puno važnije da se javnost drži u mraku i da se sve zataška. Bez obzira što "Sputnik" dobrim dijelom zaista grabi po svim klišeima i formulama s kakvima smo i obično suočeni u sličnim alienolikoim filmovima, te Abramenko ni ne pokušava sakriti da mu je Scottov film uzor, uspio se ovaj podmukli, na trenutke prilično brutalni i šokantni SF - horor ipak izdići iznad prosjeka. 

Primjedbe