Imala je ova kombinacija SF-a i horora
premijeru na festivalu u Tribeci, a "Sputnik" bi se najjednostavnije
moglo opisati kao ruski odgovor na kultni "Alien" Ridleya Scotta. Kad
god imamo film u kojem se pojavljuju svemirska čudovišta usporedbe sa čuvenim
klasikom su neizbježne, no dugometražni debitant, mladi ruski filmaš Egor
Abramenko, koji je film snimio po scenariju iskusnog Olega Malovička i
debitanta Andreja Zolotareva, uspio je izbjeći zamku pukog kopiranja
"Aliena". Jasno da bi to bilo izrazito glupavo, no priča ovdje,
posebno u početku, kreće zaista tipično alienski. Godina je 1983. i dva ruska
kozmonauta će prilikom povratka na Zemlju doživjeti misterioznu svemirsku
nesreću. Dok je jedan od njih poginuo, drugi, Konstantin Sergejevič (Pjotr
Fedorov) je uspio preživjeti, no vratio se u Zemlju u neobičnom stanju. U njemu
kao da se nastanilo neko nepoznato biće koje po noći izlazi iz njega, a nalazi
se on u izolaciji u tajnom sovjetskom laboratoriju u Kazahstanu.
Ondje će stići i mlada liječnica Tatjana
Jurjevna (Oksana Akinšina koja je još kao 15-godišnjakinja debitirala u kultnom
švedskom filmu "Lilya 4-ever"), koju je angažirala sovjetska armija.
Sovjeti se zapravo misterioznog stvora planiraju rješiti na najjednostavniji
način, ubijanjem kozmonauta i plasiranjem u javnost propagande kako je heroj
stradao prilikom povratka iz svemira, no Tatjana postaje sve uvjerenija kako
može spasiti i Konstantina i stvora koji u njemu parazitira. Ispostavio se na
kraju "Sputnik" pomalo kao miks "Aliena" i nedavnog
Villeneuevog "Arrivala" jer će se ubrzo pokazati da kozmonaut i stvor
kao da imaju zajedničku svijest te je glavno pitanje tko će uspjeti nadvladati
nad kime.
Iako je Abramenku bio ovo dugometražni debi,
brusio je on formu na kratkim filmovima i reklamama i produkcijski se ovome ne
može zaista ništa prigovoriti. Iako se velika većina radnje zbiva isključivo u
skrovitom istraživačkom centru u Kazahstanu uspjelo se fino i vizualno dočarati
stanje u SSSR-u početkom osamdesetih, ali i stanje duha u toj zemlji. U zemlji u
kojoj je sve upregnuto u službu propagande i u kojoj je manje bitno što
možebitno postoji opasnost koja bi mogla ugroziti cjelokupno čovječanstvo, već
je puno važnije da se javnost drži u mraku i da se sve zataška. Bez obzira što
"Sputnik" dobrim dijelom zaista grabi po svim klišeima i formulama s
kakvima smo i obično suočeni u sličnim alienolikoim filmovima, te Abramenko ni
ne pokušava sakriti da mu je Scottov film uzor, uspio se ovaj podmukli, na
trenutke prilično brutalni i šokantni SF - horor ipak izdići iznad prosjeka.
Primjedbe
Objavi komentar