THE KILLING (1956,SAD) - 8/10



Uz "Rififi" Julesa Dassina i "The Asphalt Jungle" Johna Hustona, "The Killing" većina teoretičara i povjesničara filma smatra kanonskim filmovima pljačke, a ovaj je krimić specifičan i po tome što je s njim pažnju na sebe skrenuo jedan od najvećih vizionara u povijesti filma, Stanley Kubrick. Do sredine pedesetih Kubrick se probijao snimajući niskobudžetne filmove, a kako to često biva, šansu na velikoj sceni dobio je sasvim slučajno. Igrajući šah na trgu u New Yorku, Kubrick je slučajno upoznao producenta Jamesa B. Harrisa, koji je baš tražio mlade talentirane redatelje s kojima bi mogao raditi, a Kubricka je odmah opisao kao najinteligentiju i najkreativniju osobu koju je ikada upoznao. Dvojac je odmah osnovao producentsku kuću i za deset tisuća dolara kupili su prava na krimi roman "Clean Break" Lionela Whitea, dok su za glavnu ulogu osigurali Sterlinga Haydena, koji je sličnu rolu imao i u "Džungli na asfaltu".

Ostatak glumačke ekipe nije bio pretjerano poznat i Kubrick ih je angažirao nakon što ih je zapazio u epizodnim ulogama u raznim film-noirovima koje je gledao, a za jednu ulogu, odnosno rabijatnog hrvača, angažirao je svog šahovskog kompanjona. Iako je film snimljen s relativno skromnim budžetom, a tada 27-godišnji Kubrick pristao je režirati film bez ikakve naknade, nadajući se da će profitirati naknadno, "The Killing" je dosta slabo prošao komercijalno. svejedno se rizik Kubricku isplatio jer su odmah velika studija prepoznala njegov talent, viziju i sposobnost te je već sljedeće godine snimio "The Paths of Glory". Osim što je neskriveni uzor kod nastanka ovog filma bila već spomenuta "Džungla na asfaltu", mnogi tadašnji kritičari prepoznali su i utjecaj Orsona Wellesa, dok je on sa svojom nelinearnom naracijom, pričom ispričanom iz uglova više likova, dinamičnošću i nemilosrdnošću prema svojim likovima, također utjecao na brojne kasnije autore krimića pa tako i Quentina Tarantina.

U središtu priče ovdje je pljačka koju je osmislio i organizirao iskusni kriminalac koji je tek nedavno izašao iz zatvora Johnny Clay (Sterling). Njegov plan je krađa dva milijuna dolara s hipodroma tijekom najvažnije godišnje utrke i sve je on do u detalja isplanirao i okupio ansambl najrazličitijih tipova koji imaju precizan zadatak. Novcem od ove krađe on si planira osigurati mirni život, smiriti se i oženiti svoju dugogodišnju djevojku, no jasno da baš sve neće ići po njegovom planu jer će se jedan od članova njegove ekipe izbrljati svojoj ženi. Ona će planove o pljački prenijeti svom ljubavniku te će se situacija time dodatno zakomplicirati, a iako sama priča ovdje i nije toliko originalna, savršeno je Kubrick naracijski sve to uspio zaokružiti i snimiti film u kojem uzbuđenja ne staju od početka pa do samog kraja. Bio je ovo zapravo početak jedne velike karijere možda i najraznovrsnijeg redatelja svih vremena koji je snimao remek-djela bile to komedije (Dr. Strangelove), SF-i (Odiseja u svemiru), ratne drame (Full Metal Jacket), povijesne drame (Barry Lyndon) ili horori (Isijavanje). 

Primjedbe