THE SKIN I LIVE IN (2011,ŠPA) - 9/10



O Pedru Almodovaru i njegovom filmskom opusu već nekoliko puta sam pisao na ovom blogu pa mi se baš i ne da ponavljati, no dobri stari Pedro ovim je filmom dao potpuno novi smisao nečemu što bismo mogli nazvati filmom osvete. S načinom osvete koji se dosjetio Almodovar teško se koja filmska osveta može mjeriti (hajde, dobro, možda ona iz Oldboya), a iako već od samog starta "Koža u kojoj živim" djeluje šokantno, situacija će s vremenom postajati sve šokantnija i sve nevjerojatnija. Bila je ovo i prva suradnja Almodovara s poznatim španjolskim glumcem Antoniom Banderasom nakon više od dva desetljeća i filma "Veži me!", a ovo je jedan od rijetkih filmova koje Almodovar nije snimio prema vlastitom originalnom scenariju odnosno prema vlastitoj ideji, već je adaptirao ne pretjerano poznati roman "Mygale" francuskog pisca Thierryja Jonqueta. I nije teško za pogoditi zašto se ova uvrnuta, morbidna, provokativna, kontroverzna i nadasve šokantna priča svidjela tipu poput Almodovara, koji je književni predložak iz 1984. godine modernizirao i udahnuo mu posve novu svježinu te snimio film koji je osvojio gotovo trideset nagrada.

Uz nagradu britanske filmske akademije za najbolji film izvan engleskog govornog područja, nominacije za Zlatni globus i Zlatnu palmu u Cannesu te četiri nagrade Goya od ukupno 16 nominacija, bio je ovaj film i iznimno uspješan u europskim kinima. Najveću inspiraciju kod stvaranja scenarija za "La piel que habito", kako se naziva ovaj film u originalu, Almodovar je pronašao u kultnom klasiku Georgesa Franjua "Eyes Without a Face", no vidljivi su tu i utjecaji filmaša kao što su Fritz Lang, Alfred Hitchcock, čak i Briana de Palme. Potvrdio je ovim filmom Almodovar još jednom da je gotovo pa savršen i scenarist i redatelj, koji se ovaj puta odlučio odmaknuti s poznatog terena uvrnutih melodrama, već je snimio film koji bi se žanrovski mogao svrstati i pod horor. Dakako da "Koža u kojoj živim" nije klasični horor, no pokazao se ovaj film i daleko jezivijim od dobrog dijela klasičnih i tipičnih generičkih horora.

Antonio Banderas je plastični kirurg Robert Ledgard, jedan od najuspješnijih i najpoznatijih ne samo španjolskih, već i svjetskih autoriteta po pitanju operacija promjene spola i sličnih složenih zahvata. Uspio je on proizvesti i umjetnu kožu koja je otporna na opekline i ugrize insekata, a iako svojim kolegama on tvrdi i uvjerava ih kako eksperimente provodi nad miševima i sličnim laboratorijskim životima, vrlo brzo ćemo saznati kako on ima nešto drukčijeg pokusnog kunića. U svojem imanju na osami, Ledgard zatvorenom drži djevojku Veru (Elena Anaya) za koju u početku ne znamo ne samo tko je, već i kako i zašto je ondje završila. Jasno je da je upravo ona poslužila kirurugu za eksperimentiranje s transplatacijom kože i tko zna sa čime sve ne, a kako ga je medicinska zajednica suspendirala i zabranila mu daljnje pokuse, on je prisiljen sa svog imanja otpustiti svo osoblje osim dugogodišnje kućne pomoćnice Marille (Marisa Paredes, još jedna Almodovarova muza koje se sjećamo i iz "Sve o mojoj majci" i "Visokih potpetica").

I ovo je jedan od onih Almodovarovih filmova u kojima radnja nije linearna, već ovu priču pratimo u više vremenskih razdoblja, u sadašnjosti i u prošlosti, a ubrzo saznajemo kako je Ledgardova supruga nekoliko godina ranije tragično preminula, a potom je ostao i bez kćeri. Jasno da su takvi događaji morali utjecati na njega i jasno da je psihički nakon svega toga morao stradati, a iako se na početku naslućuje da je Ledgard djevojku koju drži u zatočeništvu stvorio po uzoru na svoju pokojnu suprugu i kako je prazninu u svom životu odlučio nadomjestiti kreiranjem djevojke iz snova, istina i stvarnost bit će još puno, puno više šokantni i uznemirujući. Iako je naizgled ovaj film posve drukčiji od njegovih ranijih filmova, i ovaj puta španjolski majstor obrađuje teme i opsesije koje su ga i ranije zanimale. Izdaja, tjeskoba, usamljenost, seksualnost i smrt, sve je to i ovaj puta Almodovar fino umijesio u ovaj hibrid trilera, melodrame, horora i SF-a, koji bi se kod nekog manje talentiranog i manje sposobnog redatelja možda potpuno razletio i rasuo, no Almodovar je znalački cijelu situaciju uspio držati pod kontrolom i izvesti ovu potpuno uvrnutu priču do samog kraja. I to na kakav način! 

Primjedbe