YOU SHOULD HAVE LEFT (2020,SAD) - 6/10



Ponekad zamišljam trenutke kada neki mladi i nadobudni scenarist i wannabe redatelj dođe s producentima s maestralnom idejom snimanja horora kakvog još nismo imali priliku vidjeti. Pojavi se tako on i ekipi koja samo čeka na što će baciti koji milijun ili desetak milijuna dolara, ponosno kaže da je smislio film o nekoj "Haunted House" odnosno o kući (nikako ne stanu, duhovi koliko mi se čini baš i ne vole garsonjere ili jednosobne stanove) ili vili na osami koju opsjedaju duhovi, demoni ili neka slična bića. Ali, već smo prošle godine pobacali 50 milijuna dolara u slične horore, kaže možda jedan od producenata nadobudnom budućem filmašu, i već smo sve vidjeli na tu temu, no hajde, evo ti četiri milijuna dolara i snimaj. Ali pazi se ako i ti budeš jedan od onih koji će nam donijeti pušing.

Dobro, režiser psihološkog horora koji se odaziva na ime "You Should Have Left" i nije neki anonimus, već tip koji je svojim scenarijima devedesetih pa i kasnije, doprinijeo da isti ti studiji zarade više od dvije milijarde dolara (deveti najprofitabilniji scenarist svih vremena). Proslavio se David Koepp pišući scenarije za blockbustere kao što su "Jurski park", "Nemoguća misija", "Spider-man", "Anđeli i demoni", "Indiana Jones IV" ili "Carlitov način", a u međuvremenu je i sam režirao nekoliko filmova. I svi ti filmovi koje je režirao bili su sve samo ne blockbusteri od kojih se možda najbolje pamti triler "Rear Window" s Johnnyjem Deppom. "You Should Have Left" je Koepp snimio po istoimenom romanu njemačkog pisca Daniela Kehlmanna, pisca najprodavanijeg romana na njemačkom jeziku od osamdesetih i "Parfema" Patricka Sűskinda, a njegovo kapitalno djelo u nas je prevedno kao "Mjerenje svijeta".

Ovaj puta i Kehlmann i Koepp su se malo bacili na horor i priča se, barem u filmu, većim djelom odvija u izoliranoj kući smještenoj u velškoj provinciji. Ondje će se na odmor zaputiti jedna američka obitelj. Theo Conroy (Kevin Bacon, za prijatelje Špekec) umirovljeni je bankar i multimijunaš koji je u braku s valjda duplo mlađom glumicom, Susannom (Amanda Seyfried) te imaju oni kćer predškolske dobi Ellu. Theov i Susannin brak je u ozbiljnoj krizi, on je nevjerojatno ljubomoran i posesivan, smeta mu što ona i dalje glumi, nerijetko u dosta izazovnim scenama, a kako bi se ponovno povezali i približili, odlučio je on ženu i kćer počastiti odmorom u mirnoj ladanjskoj, ali netipično za horore, modernoj kući u Walesu.

Theo se zapravo još nije pomirio s tragedijom iz prošlosti i pogibijom njegove prve žene, zbog čega ga i dalje mnogi optužuju da ju je on ubio, a svoj bijes, paranoju, osjećaj krivnje i ljubomoru, pokušava kanalizirati pišući dnevnik. Već prve noći kako će se smjestiti u kući za odmor u Walesu, u Ellinoj sobi kao da će se početi prikazivati neke sjenke, a uskoro će se ispostaviti da lokalci tu kuću zaobilaze u širokom luku jer je smatraju ukletom. Jasno da će se vrlo brzo ispostaviti da je kuća zaista prokleta i da je to sve samo ne kuća za odmor, no priča koja je možda i imala potencijala, nije se uspjela razraditi u nešto posebno originalno in nešto što već na stotine puta nismo gledali. Iako je Koepp svakako uspio postići prilično jeziv ugođaj i konstantan osjećaj nelagode, nisu se svi ti intrigantni elementi uspjeli umijesiti u iznadprosječnu priču i ostalo je tu dosta toga nedorečenog. 

Primjedbe