LE JOUR SE LEVE / DAYBREAK (1939,FRA) - 7,5/10

 


Marcel Carne bio je uz Jeana Renoira možda i ključna figura francuskog filma tridesetih godina i smjera koji su teoretičari kasnije nazvali poetskim realizmom. Za razliku od socijalnog realizma i snimanja u pomalo dokumentarističkom stilu, svi ti autori priklonili su se posve drukčijem stilu, stiliziranim filmovima u kojima su obično imali fatalistički pogled na život i likove koji su živjeli na rubu društva, bilo da su bili nezaposleni marginalci ili kriminalci. Svi ti likovi imali su uglavnom živote pune razočaranja, o kojima bismo detalje saznali kroz flashbackove, a "Le Jour Se Leve" ili "Daybreak" je reprezentativni primjerak iz tog razdoblja. Francois (Jean Gabin) je tvornički radnik koji će odmah u početku filma ustrijeliti čovjeka i zaključati se u stan u zgradi u kojoj živi. Odmah će uslijediti policijska opsada zgrade, a dok je zatvoren u svom stanu Francois će se početi prisjećati svog života i onoga što je dovelo do toga da postane ubojica.

Naravno da je u igri morala biti fatalna ljubav, nevjera, nesreća, ljubomora i sve što obično ide uz to, a ni godinu dana nakon što je film snimljen, zabranila ga je tadašnja francuska kolaboracionistička Vichyjevska vlada. Zanimljivo je da je Carne nastavio snimati filmove i za vrijeme II svjetskog rata, a iako se i kasnije nastavio baviti snimanjem filmova, nikada više nije dosegao tu razinu. Posebno je na zao glas Carne došao početkom šezdesetih kada je aktualan postao francuski novi val i kada su sve zasluge za uspjeh njegovih filmova iz tridesetih i četrdesetih pripisane njegovom stalnom scenarističkom suradniku, Jacquesu Prevertu.

Ovaj poznati nadrealistički pjesnik i scenarist sa Carneom je počeo surađivati sredinom tridesetih te je Prevert napisao scenarije za sve Carneove filmove, čak je 1947. godine nominiran i za Oscara za najbolji originalni scenarij za film "Les enfants du paradis". "Djeca raja" i danas je najpoznatiji film dvojca Carne / Prevert, a krajem devedesetih upravo ta je epska poetična drama izabrana za najbolji francuski film 20. stoljeća. Zanimljivo je i kako je dvije godine poslije rata jedna američka produkcijska kuća odlučila napraviti remake Carneovog / Prevertovog filma i taj film zvao se "The Long Night" u kojem je Gabinovu ulogu imao Henry Fonda. No, nakon što je američka producentska kuća otkupila ne samo prava na adaptaciju, već i sve kopije francuskog originala, odlučili su uništiti sve kopije "Daybreaka" koje su uspjeli nabaviti. Godinama se smatralo da je ovaj film nestao, no neke kopije su pronađene u Francuskoj pedesetih godina i uz "Djecu raja", ova se romantična krimi drama smatra vrhuncem partnerstva Carnea i Preverta. 

IMDB LINK

Primjedbe