ONKEL / UNCLE (2019,DAN) - 7/10


 

Danac Frelle Petersen donosi nam minimalističku, naturalističku dramu u kojoj nas vodi u ruralne krajeve svoje zemlje, negdje uz granicu s Njemačkom, gdje ćemo upoznati mladu farmericu Kris (Jette Sondergaard). Ona živi s teško pokretnim ujakom na farmi i vrlo brzo postat će nam jasno da njihov život ne samo da nije nimalo lagodan, već mora to biti i do zla boga dosadan život za mladu osobu popit Kris. Ne djeluje ona baš presretno, očigledno je usamljena i asocijalna, no nema ona ondje baš i previše ljudi s kojima bi se družila. Cijeli njihov život skup je svakodnevnih rutina koje upoznajemo već u uvodnim scenama kada Kris oblači i odjeva svog ujaka, a potom oni kreću za poslom da bi svaki dan završio gledanjem televizije.

Ne priča nitko od njih puno, tek naknadno dobivamo natruhe zašto je Kris zaglavila ondje sa starim ujakom koji joj ponekad ide na živce i dobivamo dojam kao da je ona svojevrsna zarobljenica tog načina života kojem se potpuno prepustila i kao da ne razmišlja o nečem drukčijem i boljem. Monotoniju povremeno razbija tek dolazak veterinara koji pokušava Kris potaknuti da se zainteresira za veterinu, da mu povremeno pomaže, ali ne djeluje ona baš posebno vruće. Ona kombajnira, vozi traktor, porađa krave, sve što se i inače radi na ovakvim mliječnim farmama, no nakon nekog vremena Kris ipak kao da će ipak početi propitkivati svoj život i razmišljati o životu izvan farme.

Bio je "Onkel" ili "Ujak" jedna od onih gotovo pa tipičnih minimalistčkih skandinavskih drama, karakternih studija s nekom gorkom poetikom koja pomalo podsjeća na nedavni švedski film "Ravens" koji se bavio sličnom tematikom odnosno problematikom sela i propadanjem sličnih obiteljskih gospodarstava. I zaista djeluje sve ovdje autentično i stvarno. Čini mi se da praktički nitko od glumaca ovdje nije profesionalac, čak je i glavna glumica jedinu ulogu do sada imala u prethodnom Petersenovom filmu, a tip koji glumi njenog ujaka, ujak joj je i u stvarnosti. Definitivno je "Ujak" jedan od onih sporogorećih filmova sporog tempa u kojem nema puno dijaloga i u kojem većinu onoga što likovi proživljavaju, osjećaju i žele saznajemo preko neverbalne komunikacije. Preko pogleda i neizgovorenog. Osvojio je "Onkel" nagradu za najbolji film na festivalu u Tokiju, a Petersen je nagrađen za najbolji scenarij u izboru za danski film godine (uz nepotvrđene nominacije za najbolji film, glumicu i sporednu mušku ulogu). 

IMDB LINK 

Primjedbe