MIDNIGHT COWBOY (1969,SAD) - 10/10


 

I danas se ova buddy - buddy drama o prijateljstvu dvojice hustlera smatra jednim od prijelomnih filmova za novi Hollywood i jednim od najameričkijih filmova iako ju je snimio jedan Britanac pomalo njemačkog prezimena, John Schlesinger. Bio je "Ponoćni kauboj" ujedno i prvi film koji je Schlesinger snimio u Americi nakon prethodnog uspjeha u Velikoj Britaniji, a danas ga vjerojatno najviše pamtimo po sjajnim izvedbama dvojice glavnih glumaca, Jona Voighta i Dustina Hoffmana. Iako su obojica bili nominirani za Oscara za glavnu ulogu, pred nosom im je nagradu preoteo John Wayne za ulogu u westernu "True Grit", no zato je "Midnight Cowboy" nagrađen za najbolji film, režiju i adaptirani scenarij.

Waldo Salt bio je jedan od scenarista koji su završili na crnoj listi tijekom McCarthyjevog lova na vještice, no on se uspio vratiti u velikom stilu šezdesetih i sedmdesetih. Osim Oscara za "Ponoćnog kauboja", Salt je nagradu osvojio i deset godina kasnije za "Coming Home", a nominiran je bio i za "Serpica". Scenarij je napisao prema istoimenoj knjizi Jamesa Lea Herlihyja otprije nekoliko godina, a i ovdje pratimo sudbinu dvojice likova koji zapravo ne mogu biti različitiji. Voightov Joe Buck je (najblaže rečeno) prostodušni kauboj iz Teksasa koji se zaputio u New York kako bi zarađivao kao žigolo, dok je Hoffmanov Ratso Rizzo tipični brodvejski ulični muljator i varalica. Naivni Joe iz teksaške provincije stigao je vjerujući kako će bez problema uspjeti kao žigolo i ljubavnik bogatih dama kojih ondje po njegovom mišljenju ima koliko hoćeš.

No, vrlo brzo će mu postati jasno da je živio u iluziji, a ne samo da će odmah po dolasku doživjeti kulturni šok, već će mu ti pomalo dječački snovi biti uništeni kad shvati da ga svi doživljavaju kao nekakvog klauna. I dalje se on odjeva kao da je u Teksasu, u tipičnu kaubojsku opravu sa šeširom i čizmama, a iako će povremeno nešto i zaraditi dajući svoje usluge i onima kojima baš to nije planirao, shvatit će on da nema vještine za preživljavanje u takvom gradu. S druge strane, šepavi i neugledni Ratso Rizzo je tip koji cijeli život preživljava na njujorškim ulicama zahvaljujući sitnim prijevarama, krađama. Iako ga praktički svi preziru i izruguju se iz njega, nagon za preživljavanjem jedino je što ga pogoni, a ubrzo će on pod svoje uzeti i nesposobnog mladog kauboja.

Između njih dvojice razvit će se prijateljstvo, a da se naslutiti da je na nekoj platonskoj razini Ratso i zaljubljen u plavokosog i mačo mladića koji u fizičkom smislu predstavlja sve ono što ovaj nije i sve ono što bi on želio biti. Stilski i estetski se "Midnight Cowboy" potpuno uklapa u Novi Hollywood i očito je da su mnogi autori kasnije slijedili taj naturalistički stil i pokušaj realističnog prikaza života na ulicama New Yorka koji se presjeca Joeovim flešbekovima i košmarima. Zanimljivo je kako je ovaj film bio prvi i jedini film koji je osvojio Oscara s oznakom X (iako je ona kasnije promijenjena u R) što je značilo da nije primjeren za osobe mlađe od 18 godina.

Iako iz današnje perspektive "Midnight Cowboy" zaista i ne djeluje toliko šokantno i kontroverzno kao krajem šezdesetih kada se pojavio, ova drama u kojoj je Schlesinger predstavio svoju mračnu viziju njujorškog blještavila i danas je impresivan film. Ponajviše zahvaljujući dvojici glavnih likova, društvenih luzera i gubitnika, otpadnika koji predstavljaju potpuni kontrast ispunjenju i ostvarenju američkog sna, čak i njegovu perverziju. Sjajno je ovdje prikazan i taj kulturni šok odnosno nevjerojatna razlika između urbanog naprednog i razvijenog metropolitanskog istoka te ruralnog, zaostalog i bijednog zapada. Odlično su preko ova dva lika suprotstavljene dvije potpune krajnosti Amerike, naizgled nepremostive razlike koje će Joe i Ratso ipak nekako nadvladati kako bi preživjeli te će jedan u drugom pronaći iskrenog prijatelja.  

IMDB LINK 

Primjedbe