MISTER T. / PAN T. (2019,POLJ) - 6,5/10


 

U totalitarnim sistemima obično su dosta loše prolazili intelektualci, ljudi sa stavom i mišljenjem koje nisu skrivali. Baš takvi obično su bili posebno na piku partijskim aparatčicima ponajviše iz razloga jer su ovi znali da su potkapacitirani u odnosu na njih i zbog toga su ih se bojali iako su jednim potezom prsta odlučivali o njihovim sudbinama. Baš takav je slučaj i s glavnim protagonistom ove stilizirane crno - bijele crnohumorne drame koju je snimio Poljak Marcin Krzystalowicz i koja nas vodi u Varšavu na vrhuncu staljinizma početkom pedesetih. Iako je Mister T. (Pawel Wilczak), koliko sam uspio shvatiti, zapravo fikcionalan lik, čovjek je to kakvih je vjerojatno bilo pregršt u to doba. Gospodin T. (Pan T. u originalu) je do II svjetskog rata bio ugledni novinar i pisac, jedan od vodećih varšavskih intelektualaca koji danas jedva preživljava.

Živi on u sobičku koji se simbolički naziva "Kuća pisaca i umjetnika", no zapravo je ondje jako malo pisaca i umjetnika, već je partija u sve susjedne sobe postavila doušnike kojima je zadatak pratiti što T. radi. Jasno da je on nepodoban i da mu komunističke vlasti neće ništa objaviti jer je previše subverzivan i ne odgovara im, a on je toga jako dobro svjestan. Iako je na rubu gladi, on ne odustaje od svog stila, čak i provocira tipove s vrha vlasti koji ga i dalje zovu na bankete i proslave i naslikavaju se s njim, a što misli o njima T. će pokazati već u uvodnoj sceni kad će se popišati na pijanog sekretara partije. Preživljava on dajući privatne poduke studentima pa je tako i u vezi s učenicom  Dagnom (Maria Sobocinka), a cijelo vrijeme on vodi dnevnik i radi na novom romanu u kojem će misteriozna organizacija izvesti teroristički napad na Palaču znanosti i kulture, najveću zgradu u Varšavi koja je ujedno i simbol sovjetske okupacije.

Problem će nastati kad se tajna policija dokopa njegovog literarnog koncepta jer će, glupi kakvi jesu, postati uvjereni da je T. terorist i da zaista planira teroristički napad, a to će im biti i konačni povod da se obračunaju s njim. Iako neko vrijeme ova priča možda djeluje konfuzno i teško je razabrati što je stvarnost, a što fantazija (sve dok ne saznamo o čemu T. piše), snimio je Krzystalowicz finu ironičnu i crnohumornu dramu koja je imala još i puno više potencijala od onog što je na kraju isporučila. Sjajno je ovdje i okruženje i fino je prikazana poslijeratna Varšava, kao i duh vremena pod strogom komunističkom čizmom u kojem i zidovi doslovno imaju uši i zbog svake izgovorene riječi može se gadno nastradati. Baš je šteta što je "Mister T." na kraju ostao nekako nedorečen jer imala je ova pomalo avangardna, čak i duhovita priča o čovjeku koji je odlučio ostati dosljedan bez obziran na sve jer slobodu misli i ideja nitko mu nije mogao oduzeti, jako puno potencijala. 

IMDB LINK 

Primjedbe