ZOLA (2020,SAD) - 7/10


 

Vjerojatno otkako je filma, snimaju se djela prema književnim predlošcima, a Janicza Bravo na festivalu u Sundanceu se predstavila crnohumornom krimi dramom kojoj je kao predložak poslužio tweet na Tweeteru. Nisam nešto posebno stručan kad su u pitanju te društvene mreže i sve te pizdarije tipa Twittera, Instagrama, TikToka i sličnih govnarija za koje i ne znam da postoje idu mi neviđeno na onu stvar. No, živimo danas u vremenu kad je ono što se događa na tim društvenim mrežama i u virtualnoj stvarnosti očito postalo važnije od stvarnog života pa i ne čudi da je stiglo vrijeme da se snimaju i takvi filmovi. Ako je suditi po "Zoli", to ne mora nužno značiti nešto loše jer bio je ovo na kraju fino promišljena, groteskna i uvrnuta, seksualnošću nabijena satira na te današnje trendove u kojima se nešto nije dogodilo ako to nije objavljeno na Facebooku ili kurčevom Twitteru.

Zato i ne čudi da se Bravo odlučila za modernistički pristup pa i dijalozi između likova ovdje, posebno na početku, djeluju kao Tweetovi. Sve je tu prilagođeno svijetu društvenih mreža i novom obliku komunikacije u kojem svatko može biti što god hoće i svijeta u kojem je apsolutno sve na prodaju. Koliko sam uspio shvatiti, glavna priča prati seriju Tweetova koje je u jesen 2015. godine na svom profilu objavila konobarica iz Detroita A'Ziah King umjetničkog imena Zola. Sudbinski susret za Zolu (Taylour Paige) bit će sa Stefani (Riley Keough) koja će se u društvu nekog tipa pojaviti u baru u kojem ova konobari. S obzirom na Zolin seksipil, Stefani će joj predložiti da jedan vikend ode s njom do Floride malo plesati na štangi u striptiz klubovima i zaraditi si solidan džeparac sa strane. Nakon kratkog premišljanja Zola će prihvatiti tu ponudu, no vrlo brzo će joj postati jasno da situacija baš i nije onakva kakva se na prvu činila.

S njima će na put od Detroita do Floride kreuti i crnac kojeg će Stefani predstavit kao svog "cimera" (Colman Domingo), te njen ograničeni, ali nevjerojatno ljubomorni dečko Derrick (Nicholas Braun). Naravno da će se pokazati da je "cimer" zapravo Stefanin pimp i da plan nije samo plesanje u striptiz barovima. Vrlo brzo Zoli će postati jasno da je striptiz tek paravan za prostituciju te da "cimer" planira i nju ubaciti u posao, no za razliku od mnogih koji bi od ovakvog materijala vjerojatno snimili neku tešku, mračnu i mučnu socijalnu dramu, Bravo je snimila film koji ovoj temi prilazi prilično slobodno. Društvene mreže igraju ključnu ulogu u cijelom narativu jer sve se tu događa na njima. Ondje Stefani nalazi mušterije za svoj biznis u koji bi uključila i Zolu, no ona će se pokušati nekako izvući iz te situacije

Djeluje sve to na trenutke stilski na tragu onih modernih reperskih spotovima u kojima tipovi mašu pištoljima i razbacuju se novcima dok cure mrdaju guzicama. Tek na prvu se čini to eksploatacijski, no zapravo je bila to fina, dinamična i provokativna subverzija koja se čak podsmjehuje i izruguje takvom stilu života. Sve to od početka pa do kraja djeluje dosta bizarno, čak pomalo na tragu filmova koje je u zadnje vrijeme snimao Harmony Karine (posebno "Spring Breakers") o generaciji koja dolazi i koja je zapravo već došla i koja gotovo pa ne shvaća da život zapravo nije ono što vide na filmu ili na društvenim medijima. I Paige i Keough su odlične u svojim ulogama, kao i muški dio njihovog tandema na road-tripu, dvojac koji djeluje tako apsurdno da nam se čini da je nemoguće da takvi ljudi uopće mogu postojati.

Sve se tu zapravo pomalo čini kao da prelazi granice realnosti, no sve je to tako izvedeno intencijski da bi se dobilo na dojmu, a Bravo je dobar posao napravila što je izbjegla upadanja u zamku moraliziranja i propovjedanja o lošim stranama takvog načina života. Iako su i oni na neki način žrtve pa i negativci (osim Zole i tupavog Derricka koji jadan i ne kuži sa čim mu se cura bavi), nema tu puno pametovanja o problematičnosti takvog stila života i popovanja kako je to loše i opasno, ali i apsurdno. Cijela perspektiva ovog ludog vikenda ispričana je iz Zolinog ugla. Ona se naivno dala uvući u cijelu tu priču, dopustivši si da je šarmira Stefani koja je istovremeno i perfidna manipulatorica, ali i žrtva. No, ni u jednom trenutku nemamo dojam da je Zola žrtva, već što god se događa, čini se da ona ima sve pod kontrolom i navigira suludom situacijom u ovom neobičnom, stiliziranom, modernom filmu koji zaslužuje prolaznu ocjenu. 

IMDB LINK 

Primjedbe