SWEAT (2020,POLJ) - 8/10


 

Sylwia Zajac (Magdalena Kolesnik) je fitnes trenerica i influencerica. Ona je mlada, lijepa i uspješna. Ima 600 tisuća pratitelja na Instagramu ili kojem već đavlu, pratitelji(ce) je obožavaju i željele bi biti poput nje. No, vrlo brzo ćemo shvatiti da se iza za javnost uvijek nasmijane i dobro raspoložene djevojke koja je u izvanrednoj formi, a hrani se samo zdravom hranom koja nikako ne smije biti poslužena u plastici, krije nesretna osoba u ozbiljnoj identitetskoj krizi. Nekoliko dana prije nego što kreće radnja filma koji je trebao biti prikazan u natjecateljskom dijelu otkazanog Cannesa 2020. godine, ona je objavila video u kojem se rasplakala i s publikom podijelila neke svoje unutarnje strahove i probleme. Naravno da je video brzo postao viralan i izazvao velike reakcije u javnosti, no ona se i dalje pokušava prema van ponašati kao da se ništa nije dogodilo.

U filmu koji je ujedno i sjajna karakterna studija koliko i društvena kritika, a napisao ga je i režirao Šveđanin na privremenom radu u Poljskoj Magnus von Horn, pratimo tri dana u životu ove zanosne plavokose i plavooke djevojke s kojom bi svi muškarci bez puno razmišljanja uskočili u krevet, dok bi sve žene bile poput nje. U uvodnoj sceni vidimo tako njen trening u holu nekakvog trgovačkog centra u pratnji brojnih obožavateljica i čini se na prvu da je njen život zaista bajka. Od početka je kamera iz ruke konstantno prati i često je na njenom licu i tijelu, a povremeno je prati izdaleka kao da bismo dobili neki pomalo voajerstički dojam jer Sylwia je stalno pred očima pratitelja. Stalno je ona na mobitelu, stalno objavljuje fotografije i videa, odgovara svojim obožavateljima, no jasno da takav životni stil privlači i razne perverznjake i bolesne tipove.

Vrlo brzo Sylwia će shvatiti da ima stalkera koji je prati i koji joj se sve više približava, a ta spoznaja samo će utjecati na njeno psihičko stanje koje će postajati sve gore i gore. Iako je lijepa, mlada i obožavana, vrlo brzo postat će nam jasno da je ona nevjerojatno usamljena i da nema nikoga osim svog psića Jacksona kojem posvećuje svu pažnju. Kako se ona stvarno osjeća i kako je ljudi doživljaju potpuna je suprotnosti, a iako se u sebi raspada svjesna je da ona ne bi trebala pokazivati slabosti i mane jer to utječe na odaziv sponzora koji joj omogućuju naizgled lagodan i ugodan život. Premda ona prema van pokušava izgledati sretno, kao da joj se u očima stalno vidi neka tuga, nezadovoljstvo, ispraznost, no Sylwia kao da je ušla u neki začarani krug iz kojeg ne može pobjeći i ne može više promijeniti svoj karakter djevojke opsjednute samom sobom koja postoji zbog drugih i koja kao da stalno potiskuje ono što stvarno želi.

 

Snimljen je "Sweat" pomalo u stilu dokudrame i dobijamo ovdje zaista dubinski pogled u život ove djevojke te je s vremenom sve više shvaćamo. Nakon nekog vremena nije ona više isključivo jedna od onih niškoristi vrijednih prijezira, već se sve više počinje pretvarati u osobu koju gotovo pa žalimo. Tu su i sjajne epizode na maminom rođenanu koji će se dobrim dijelom i njenom zaslugom pretvoriti u potpuni kaos, kao i zaista šokantna scena u završnici nakon koje će morati ozbiljno promisliti gdje se zaista krije prava opasnost u njenom životu. Snimio je Van Horn kompleksnu, pametnu i promišljenu dramu koja je tek površinski priča o djevojci koja je svoju intimu odlučila podijeliti s cijelim svijetom, a cijeli film izvrsnim, energičnim i emotivnim nastupom nosi sjajna Kolesnik. I kada ne govori (što je zaista rijetko), na njenom licu bez problema uspijevamo iščitati njeno emocionalno stanje i ponor u koji sve dublje upada i iz kojeg je i sama sve svjesnija da ne postoji jednostavan izlaz.

Unijela je Kolesnik u lik Sylwie nevjerojatnu dubinu, a nije "Sweat" samo film o tom polusvijetu patološki narcisoidnih vječno nasmijanih tipova i žena zaljubljenih u same sebe koji su vlastite živote iz stvarnosti gotovo preselili u stvarni prostor. Naravno da je Von Hornov film kritičan prema tom fenomenu pa iako nam je jasno da je Sylwia u teškoj fazi, sve do kraja nismo načisto je li ta neočekivana emotivna i intimna izloženost njenih najdubljih osjećaja i strahova prema publici zbilja spontana ili je to samo još jedan u nizu trikova ove manipulatorice kako bi privukla pažnju javnosti, novu publiku i nove sponzore. Bio je "Sweat" iznimno zanimljiv, kompleksan i uzbudljiv film s kojim u nekim dijelovima možda treba imati strpljenja, no uspjeli su Von Horn i Kolesnik napraviti upečatljivu dramu koja djeluje iznimno životno, uvjerljivo i tjera na promišljanje. 

IMDB LINK 

Primjedbe