HELTER SKELTER: AN AMERICAN MYTH (2020,SAD) - 8/10




 

Nikad kraja osjećajima užasa, jeze, ali i fascinacije koju i danas u američkoj pop kulturi predstavlja spomen kriminalca i vođe zloglasnog kulta, Charlesa Mansona. Iako je u studenom 2017. godine umro u zatvoru u Bakersfieldu u kojem je i proveo posljednjih (gotovo) pedeset godina, Manson i zločini koje je u njegovo ime počinila njegova sljedba i dalje je nepresušno vrelo inspiracije za brojne filmaše, dokumentariste, istraživače. Sjetimo se samo Quentina Tarantina i njegovog (za sada) posljednjeg filma "Bilo jednom u Hollywoodu", revizionističkog luđaštva koje mi je sa svakim gledanjem sve bolje u kojem se očešao zloglasne familije i Tate - LaBianca ubojstava. I Tarantino kroz svoj film provlači premisu da su ta divljačka, besmislena i potpuno neočekivana ubojstva predstavljala kraj jedne epohe, a šestodijelna dokumentarna serija koju je režirala Lesley Chilcott također donosi tu tezu.

Ubojstva u ljeto 1969. godine označila su kraj epohe hipija, produženog ljeta ljubavi koje je trajalo nekoliko godina u Kaliforniji tijekom kojeg kao da su bezbrižno u dimu marihuane živjeli i bogati i siromašni (bijelci naravno, crnci su se ipak bunili, borili za svoja prava), a izgledalo je kao da će to ljeto vječno trajati. Bilo je to vrijeme kada je bubnjar tada najpopularnijeg američkog benda Beach Boysa, Dennis Wilson, pokupio dvije autostoperice, koje su se vrlo brzo sa cijelim svojim društvom zajedno sa čupavim i smrdljivim guruom samo doselile k njemu. I živjeli su oni tako kod Wilsona nekoliko mjeseci da bi potom pronašli neko novo mjesto. Naravno da je taj čupavi, bradati i neoprani guru bio upravo Manson koji je nakon još jednog u nizu izlaska iz zatvora 1967. godine počeo okupljati svoj kult.

Glavno pitanje koje Chilcott postavlja ovom detaljnom, koncizmom i dobro odrađenom i kontekstualiziranom serijom je kako je moguće da se nešto takvo moglo dogoditi. Dok same detalje oko ubojstava i svega što je slijedio vjerojatno jako dobro znaju mnogi, Chilcott pokušava dokučiti kako je uopće bilo moguće da je jedan takav naizgled ograničeni i po ničem posebni tip, poremećeni kriminalac, uspio oko sebe okupiti vjernu sljedbu koja je bila spremna po njegovim naredbama ubiti ljude koje nikad prije nisu vidjeli. Pitanje je to koje već više od pola stoljeća proganja sve koje zanima ovaj slučaj i priča o Charlesu Mansonu, a što je najvažnije od svega, ova serija zaista i donekle nudi odgovore kako je povučeni klinac iz Zapadne Virdžinije postao mesijanski guru i vođa kulta kojeg su sljedbenici slijepo pratili.

Okupila je Chilcott ovdje zaista respektabilnu ekipu sugovornika koju predovodi nekoliko žena koje su u mladosti bile članice Mansonove Familije. Dok su neke od njih uspjele pobjeći još dok je bilo vrijeme, neke su ostale uz njega ne samo i nakon ubojstava, već i tijekom suđenja koje se pretvorilo u medijski spektakl godine. Tu su i brojni još uvijek živi svjedoci vremena koji su također imali tu nesreću da su poznavali Mansona, novinari, istražitelji, poznanici iz djetinjstva u Zapadnoj Virdžiniji, kolege iz zatvora, stvarno iznenađujuće dobra ekipa sugovornika koja je pojačana i arhivskim audio ili video intervjuima sa samim Mansonom i drugim članovima Familije.

Kao što sam ranije naveo, cijela ova strašna priča fantastično je smještena u kontektst vremena i odlično Chilcott ovdje prikazuje kako je to doba bilo zapravo i jedino moguće vrijeme da jedan takav limitirani i ograničeni tip okupi kult. Kako je moguće da te žene danas u kasnim šezdesetim ili sedamdeseim godinama koje danas uopće ne djeluju kao luđakinje potpadnu pod utjecaj takvog manijaka pitanje je na koje same pokušavaju dati odgovor. Sve je tu zaista izvrsno obrađeno (na nekim mjestima čak i pomalo repetitivno), a više - manje cijela priča je tu postavljena kronološki i pratimo je od zaista užasavajućeg Mansonovog djetinjstva preko mladosti dok su vrhunac, naravno, famozna ubojstva.

Za razliku od brojnih sličnih true crime dokumentarnih sadržaja koje su previše pažnje posvećivale detaljima oko samih ubojstava i koje su se gotovo pretvorile u televizijske udžbenike za buduće istražitelje, pametna odluka je bila ovdje što je tu glavno pitanje ZAŠTO, a ne KAKO? Kako i na koji način su ubijeni Sharon Tate i svi ostali te ostali detalji vjerojatno su jako dobro poznati svima koji su se ikad u životu zanimali za ovu tematiku. No, zašto se to dogodilo i zašto se to baš tada i baš ondje nešto takvo moglo dogoditi, pitanja su s kojima se rijetko tko do sada na tako kvalitetan, detaljan i razborit način odlučio pozabaviti. "Helter Skelter: An American Myth" zapravo i nije samo priča o jednom manijaku i njegovoj sljedbi, već i prostoru i vremenu u kojem se nešto takvo moglo dogoditi. Ova je serija definitivno nezaobilazan sadržaj za sve one koji vole dobar true crime dokumentarac. 

IMDB LINK 

Primjedbe