PREPARATIONS TO BE TOGETHER FOR THE UNKNOWN PERIOD OF TIME (2020,MAĐ) - 7,5/10


 

Ova neobična, misteriozna i stilski iznimno zanimljiva romantična drama dugačkog naziva bila je mađarski kandidat za Oscara. Iako "Preparations" nije ušao u krug nominiranih, mora se priznati da je scenaristica i redateljica Lili Horvat snimila netipičnu i nimalo sladunjavu romantičnu dramu kojom se predstavila u Veneciji, a film je potom prikazan na brojnim svjetskim festivalima. Kroz svoju životnu priču nas vodi pomalo enigmatična i usamljena Marta Vizy (Natasa Stork) neurokirurginja na pragu četrdesetih koja je još kao studentica preselila u Ameriku i tamo je izgradila karijeru. Nije ona ni pomišljala na povratak u Mađarsku sve dok na nekom simpoziju nije upoznala kolegu iz Budimpešte Janosa Drexlera (Viktor Bodo) i zaljubila se kao da je tinejdžerica. Uskoro ću imati 40 godina, a još nikada se nisam tako osjećala, priča ona psihoterapeutu tijekom seansi koje povremeno prekidaju glavnu naraciju i tijekom kojih nas Marta upoznaje sa svojim unutarnjim stanjem.

I dogovorila se Marta s Janosem da će se tog i tog dana u određeno vrijeme naći u Budimpešti kraj Mosta slobode. Odlučila je ona ostaviti sve, dala otkaz u Americi, stigla u Budimpeštu, pojavila se na dogovorenom mjestu, a Janoša nema. Nakon što ga pronađe u bolnici u kojoj će se i sama zaposliti, uslijedit će dodatni šok. Oprostite gospođo, mislim da ste me zamijenili s nekim jer nikad vas nisam vidio u životu, hladno će joj odbrusiti Janoš kada ga ona presretne pred bolnicom. Nakon početnog šoka, odlučit će Marta ostati u Budimpešti. Iznajmit će stan u nekoj prastaroj zgradi i početi špijunirati Janoša nadajući se da će se nešto promijeniti. No, iako je u početku Marta odavala dojam racionalne osobe, znanstvenice, potpuno će se ona promijeniti i postat će opsjednuta Janošem, a postajat će sve nejasnije je li ona romansu s njim u Americi samo zamišljala ili se sve to zaista i dogodilo.

I dok ona u početku suptilno, a kasnije sve otvorenije prati i proganja Janoša i na nju će se "zalijepiti" obožavatelj, student medicine i sin njenog pacijenta. Fino je Horvat strukturirala ovu neobičnu priču koja djeluje pomalo zbunjujuće, tim više jer Marta kao naratorica sve to priča kao da se dogodilo u prošlosti, a pratimo događaje u sadašnjosti. Pošto je Marta stručnjakinja baš za mozak, tim je cijela ova priča u kojoj se dosta toga vrti oko memorije, osjećaja i instinkta zanimljivija i neobičnija. Tako će joj prilikom jedne seanse psihoterapeut sugerirati da ona podsvjesno želi da joj dijagnosticira nešto poput bipolarnog poremećaja kako bi lakše podnijela spoznaju da je čovjek u kojeg se zaljubila prevarant i lažljivac. No, ona i dalje ne želi vjerovati u nešto takvo i podsvjesno osjeća da nije "zabrijala" i da su emocije koje je doživjela u Americi stvarne i da ne može biti u krivu.

Podredit će ona tako sve ideji da se Janoš ponovno zaljubi u nju i da se zaista dogodi ono što je željela i na što se pripremala (kao što sam naslov filma kaže). Što se to zaista između njih dogodilo u Americi i je li se išta uopće dogodilo, pitanje je koje ostaje otvoreno do samog kraja filma prepunog iznenađenja i filma za koji je uzore Horvat pronašla u Truffautu, Kieslowskom i Hithcocku (posebno Vrtoglavici). Bit će trenutaka u kojima ćemo si postavljati pitanje postoji li zaista Janoš ili je on samo plod Martine mašte, a da ova kreativna i originalna romantična drama dodatno dobije na kvaliteti, Horvat se pobrinula nadahnutom i stiliziranom režijom. Bio je to još jedan pametan film u kojem autor istražuje i propitukuje sposobnosti pamćenja i koliko memorija može biti zeznuta stvar te kako se lako uvjeriti u nešto što se možda nije dogodilo, bez obzira bila to sjećanja ili emocije. Ipak, cijelu ovu priču kvalitetnom izvedbom nosi Stork kao Marta, žena koja djeluje potpuno hladno i distancirano i koja gledatelja vrlo lako uvlači u svoj košmarni svijet te skupa s njom pokušavamo shvatiti što se dogodilo i što bi se moglo dogoditi. 

IMDB LINK 

Primjedbe