LA NUIT AMERICAINE (1973,FRA) - 9/10


 

Film za one koji vole filmove, bio je tagline s kojim je ova satirična, (auto)ironična humorna drama Francoisa Truffauta stigla u kina na angloameričkom tržištu. Meni možda i najdraži francuski novovalac također je nažalost u uglednoj ekipi koja nikada nije osvojila Oscare, a od njegove ukupno tri nominacije, "La nuit americaine" ili "Day for Night" na engleskom, donijela mu je dvije, za najbolju režiju i originalni scenarij. Ako je ikad bio neki filmaš koji je bio poznat po tome što je bio filmski erudit i filmofil, to je bio upravo Truffaut koji je umro prerano, u 52. godini zbog tumora na mozgu. Osim što je bio izuzetan filmaš, bio je Truffaut i kritičar, teoretičar filma, pisac, prava filmska ikona i čovjek koji je u potpunosti revolucionarizirao film otkako se na samom kraju pedesetih pojavio na sceni.

"400 Blows" koji je režirao i napisao te "Breathless" koji je snimio Jean-Luc Godard, a napisao ga zajedno s Claudeom Chabrolom i upravo Truffautom dva su ključna filma ne samo za francuski novi val, već i za film uopće. Prijelomni su to trenuci nakon kojih ništa više nije bilo isto, a 14 godina nakon što se predstavio kao filmski revolucionar, snimio je Truffaut ovu farsičnu komediju - dramu u kojoj se sjajno zafrkava i na vlastiti račun. Originalni naziv filma zapravo je naziv za filmski proces u kojem se scene snimaju na otvorenom preko dana s filterom preko leće kamere da bi izgledalo kao da je noć. Na engleskom se ta tehnika naziva "Day for Night" što je i engleski naziv filma koji je osvojio Oscara za najbolji strani film 1974. godine.

Ovaj film ujedno i veliki hommage američkom filmu, a Truffaut intencijski ovdje pokazuje i poziva gledatelje da vide kako zapravo izgleda arteficijalnost tipičnih, posebno američkih studijskih filmova. Od prvih scena jasno nam je da je sve tu lažno, tipična filmska opsjena ili magija kako vam drago, a film je to o ljudima koji snimaju film. Truffaut tako i sam glumi režisera koji snima potpuno klišeiziranu melodramu u američkom stilu "Meet Pamela". Priča je tu, jasno dosta banalna, a nastupaju već ostarjela ikona filma Alexandre (Jean-Pierre Aumont), nekadašnja filmska diva danas u ozbiljnim problemima s alkoholom Severine (Valentina Cortese), mladi i ambiciozni, ali i nesigurni i zaljubljivi Alphonse (Jean-Pierre Leaud kojeg je Truffaut još kao dječaka predstavio u "400 Blows"). Jacqueline Bisset je slavna britanska glumica Julie Baker koja je na set stigla dok se oporavlja od mentalnog sloma i odmah nakon udaje za svog puno starijeg psihijatra.

Kroz niz vinjeta tako ovdje pratimo sve probleme u koje upada redatelj dok snima film. Problemi se samo gumilaju, glumci zanovijetaju, bezbrojni članovi filmskih ekipa imaju svaki svoje probleme. Tako i žena jednog od tehničara stalno visi na setu jer je uvjerena da je to ekipa razvratnika pa ne želi svog muža pustiti iz vidokruga. I nije žena previše u krivu jer događat će se tu sve i svašta, redatelj će se pod pritiskom producenta stalno morati prilagođavati, pristajati na izmjene koje mu obično i nisu po volji, a njegova u početku jasna vizija, s vremenom će se pretvoriti u nešto posve drukčije te će gotovo dignuti ruke od svega. Zaista je Truffaut u "La nuit americaine" pokazao svu veličinu svog redateljskog talenta, ali i smisao za humor. Tako u početku njegov lik koji je ujedno i narator kaže nešto u stilu da je snimanje flma poput vožnje kočijom. U početku se nadate lijepoj vožnji, a na kraju vam je bitno samo da stignete do konačne destinacije. Ili prevedeno - snimite film.
Naravno da je Truffaut u karijeri imao tu sreću da je često do kraja mogao iznijeti svoje vizije, no koliko je bilo onih koji su se (baš kao i njegov lik u flešbekovima) nadali da će biti novi Orson Welles, no zaglavili su sa štancanjem tipičnih industrijskih filmova na čiju konačnu verziju nemaju puno utjecaja. Zanimljivo je da je ovaj film posvađao nekoć najbolje prijatelje i suradnike Truffauta i Godarda. Godard je tako napustio projekciju premijere s gađenjem i optužio svog dojučerašnjeg kolegu da snima film koji je čista laž. Truffaut mu nije ostao dužan i nakon toga dva velika prijatelja i dojučerašnja suradnika, nikada se više nisu susreli.

IMDB LINK 

Primjedbe