THE GILDED AGE (2022-23,SAD) - 8/10




 

Tek na prvu ova kostimirana serija čija je radnja smještena u New York osamdesetih godina 19. stoljeća možda izgleda kao neka povijesna verzija dokonih kućanica iz Manhattana. "The Gilded Age" je jedna od onih serija u kojima su fikcionalni likovi i događaji stavljeni u stvarni povijesni okvir, a taj povijesni okvir ovdje je prikazan zaista fantastično. HBO nije štedio novca za seriju koju je osmislio iskusni Julian Fellowes, Britanac koji se još sedamdesetih u svijetu filma počeo probijati kao glumac da bi se kasnije prebacio na pisanje. I u tome je čovjek iznimno uspješan o čemu svjedoči Oscar za scenarij Altmanovog "Gosford Parka", a posebna specijalnost su mu kostimirane period drame te je najpoznatiji po seriji "Downtown Abby".

Iz Velike Britanije s početka 20. stoljeća, Fellowes je sada preselio na sjeveroistok SAD-a 1882. godine. U doba koje je u povijesti ostalo zapamćeno nazivom koji nosi i serija - The Gilded Age. Doslovno bismo to preveli kao "Pozlaćeno doba", a odnosi se na razdoblje američke povijesti od 1870. do 1900. godine kada su SAD doživjele nevjerojatan gospodarski uzlet i rast te industrijalizaciju. Jasno da su takve okolnosti dovele i do cijele generacije novih bogataša, sposobnih poslovnih ljudi koji su se praktički preko noći obogatili i pretvorili se u najbogatije ljude u svijetu. Stara američka aristokracija koja se obogatila i stekla ugled u prethodnom valu na prijelazu iz 18. u 19. stoljeće i nešto kasnije, našla se ugroženom, a jasno da su se svi ti novopečeni bogataši odlučili smjestiti u susjedstvo onih starih, u elitne dijelove New Yorka.

I daleko je to od New Yorka kakvog smo recimo upoznali u "Bandama New Yorka" Martina Scorsesea. Vidimo u "The Gilded Age" dijelove grada u koje likovi iz legendarnog filma nisu smjeli ni prismrditi, a u najraskošniju i najveću zgradu Manhattana odmah na početku doseljava se tako obitelj industrijalca Georgea Russella (Morgan Spector). Ovaj "robber baron" kako su se tipovi poput njega nazivali u to doba, nezamislivo se obogatio na izgradnji željeznice, a u raskošnu kuću s njim su doselili supruga Bertha (Carrie Coon) odlučna da se zahvuljujući muževom novcu progura u krugove elite te njihova kćer Gladys (Taissa Farmiga) i sin Larry (Harry Richardson).

Dolazak nove aristokracije potpuno će uzburkati situaciju na toj elitnoj snobovskoj sceni stare aristokracije koja ne želi imati nikakve kontakte s tim novim social climberima, običnim plebejcima koji su se na brzinu obogatili. Tipični primjer te stare aristokracije je Agnes Van Rhijn (Christine Baranski), tvrdoglava i ponosna udovica bogataša starije generacije s kojom živi nešto mlađa neudana sestra Ada (Cynthia Nixon) koja ovisi o sestrinoj milostinji. U njihovu kuću doselit će odmah na početku njihova nećakinja Marian Brook (Louisa Jacobson) koja će se za New York zaputiti iz Pennsylvanije nakon što joj umre otac koji je zapio svo njeno nasljedstvo.

Silom prilika ova naivna i siromašna djevojka završit će kod tetki koje nikad prije nije vidjela, a selidba iz provincije u velegrad počet će joj otvarati i neke nove horizonte. Naći će se Marian doslovno ubačena u svijet koji uopće ne poznaje, svijet koji ima neka svoja pravila, svijet u kojem vlada neviđena hipokrizija i svijet u kojem su svi bogati kao krezovi. Barem se tako na prvu čini, no vidjet ćemo da se rijetko tko može mjeriti s bogatstvom Russellovih koji su pod svaku cijenu odlučili kupiti ulaznicu za visoko društvo i kupiti si mjesto među društvenom elitom. Serija je to koja izvanredno prikazuje vrijeme i mjesto, povijesne okolnosti, društvenu situaciju. Istovremeno s Marian u New York će stići i mlada crnkinja Peggy Scott (Denee Benton) koja se nada postati novinarka, a na njenom liku ponajviše ćemo shvatiti kakav je u to vrijeme bio položaj ne samo crnaca, već i žena.

Iako su kuće Russella i Van Rhijnovih smještenih jedna preko puta druge, postat će te dvije obitelji odnosno te dvije žene glavne rivalke, a vidjet ćemo i kakvim su se sve spletkama ljudi služili kako bi se probijali na društvenoj ljestvici. Vidjet ćemo i kako je to bilo nevjerojatno zatvoreno, izrazito konzervativno i licemjerno društvo koje baš i nije bilo oduševljeno promjenama, novim načinom života, tehnološkim otkrićima i svim ostalim što je dolazilo s tim novim licima koja su ugrožavala njihov položaj. Sjajno je prikazan i odnos starijih koji se grozničavo pokušavaju držati starih pravila te mlađih generacija koje su svjesnije da se vrijeme užurbano mijenja te traže svoje mjesto pod suncem. Prva sezona "The Gilded Age" pokazala se kao iznimno kvalitetan i potpuno osmišljen, zaokružen sadržaj te se nadam da je prvih devet epizoda bilo ujedno i pripremanje terena da se i likovi i situacija razigraju još više jer serija je to koja ima potencijal za dugo trajanje.

Iako taj potencijal nije do kraja ispunjen, "The Gilded Age" je i u drugoj sezoni kvalitetna serija koja sjajno prikazuje povijesne okolnosti u New Yorku i Americi tog doba. Dok dokone kućanice i dalje spletkare jedne protiv drugih, natječu se u razmetljivosti, njihove muževe industrijalce ometa nastanak sindikata. Radnici traže svoja prava od tih besramnih industrijalaca koji žive u dvorcima, a i dalje je najjači adut ove serije impresivno hvatanje duha vremena. Vidimo i kakav je bio položaj crnaca u to doba, kako je izgledao život posluge te moderne američke aristokracije, ali i kako se razvijao i izgrađivao New York. Pratimo tu vrijeme izgradnje Brooklynskog mosta i opere Metropolitan čije će otvaranje inicirati upravo ti novi bogataši kojima stara aristokracija nije dopuštala ulazak u tada aktualnu operu.

IMDB LINK 

Primjedbe