HUMAN CAPITAL (2013,ITA) - 8/10


 

Ljudski kapital je ekonomski termin kojim se opisuje koliko je određeni pojedinac koristan u proizvodnom procesu. Matematički se izračunaju čovjekovo znanje, educiranost, vještine, zdravlje, godine i slični parametri pa se dobije precizno koliko netko vrijedi, a model u kojem je kao ključni faktor koristio ljudski kapital, donio je 2018. godine Nobelovu nagradu za ekonomiju Amerikancu Paulu Romeru. Istim terminom se u drami izabranoj za najbolji talijanski film 2013. godine pozabavio Paolo Virzi koji je po motivima istoimenog romana Amerikanca Stephena Amidona snimio upečatljivu dramu. Možda bi se najbolje "Il capitale umano" moglo opisati talijanskim "Vrtlogom života", dramom u kojoj priču pratimo iz perspektive nekoliko glavnih likova.

Cijela priča se tu vrti oko jednog ključnog događaja kojeg vidimo odmah na startu filma. Nakon božićne zabave za milansku elitu, konobar se vraća kući biciklom. Netko će nesretnika udariti autom i ostaviti ga teško ozlijeđenog u kanalu, a taj incident dodatno će povezati sudbine dviju obitelji. Doduše, sudbine obitelji Ossola i Bernaschi su već povezane jer su njihova djeca u vezi, a u prvom dijelu filma priču pratimo iz perspektive Dina Ossola (Fabrizio Bentivoglio). On je pomalo očajno građevinar koji je sav imetak stavio na kocku i dodatno se zadužio kako bi uložio 700 tisuća eura u visokorizični hedge-fund. Priča se očito zbiva uoči velike krize koja je 2008/09. srušila svjetsku ekonomiju i tržište nekretnina, a sve što ima Dino će uložiti u fond koji vodi Giovanni Bernaschi (Fabrizio Grifuni).

On je pak besramno bogati financijaš koji živi u vili u okolici Milana, a on i Dino su povezani jer je njegov sin maturant Massimiliano u vezi s Dinovom kćeri Serenom koja ide u istu elitnu privatnu školu. Očito je da Giovanni baš i ne želi imati puno posla s Dinom i tek zahvaljujući vezi njihove djece dopustit će mu ulaganje u fond koji bi trebao donijeti ogroman prinos, no ne želi on imati puno veze sa sitnim grebatorom koji neodoljivo podsjeća na Lemmonovog lika u "Glengarry Glen Ross". Giovannijeva žena Carla (Valeria Bruni Tedeschi) tipična je gospođa iz visokog društva kojoj je glavna zanimacija rasipanje muževog bogastva, a sada je ona odlučila investirati pare u lokalno kazalište.

Priča će se tu fino zaokruživati i nadograđivati, ima tu još nekoliko bitnih sporednih likova, a gotovo ništa tu neće biti onako kako u početku izgleda. Do kraja ćemo saznati što se to dogodilo nesretnom biciklistu, kao i da ljudski životi zaista imaju različitu vrijednost, a gotovo svaki lik tu zna tajnu koja bi nekome drugome mogla bitno usmjeriti život. Čim imamo likove kao što su ovakvi bogataši, jasno da je na tapeti i tema pohlepe, a na kraju najzanimljiviji lik od svih bila je gđa Carla, žena koja je nekoć odlučila žrtovati sve ambicije, snove i strast radi konfora, no sada kao da počinje shvaćati da to možda i nije bio najbolji izbor. Bio je "Human Capital" pametan, fino strukturiran film u kojem se mozaik slaže poput puzzle i kroz svaku priču dobivamo neke dijelove slagalice, drama koja je Virziju i Bruni Tedeschi donijela nominacije za europskog redatelja odnosno glumicu godine.  

IMDB LINK 

Primjedbe