OUSSEKINE (2022,FRA) - 8/10


 

Vjerujem da se mnogi sjećaju kultnog filma "La haine" (Mržnja) Matthieua Kassovitza iz 1995. godine o životima tri mlada migranta u pariškim predgrađima. Dijelom je Kassovitz priču za svoj i dalje najpoznatiji film osmislio prema stvarnim događajima od desetak godina ranije i tragediji koja je dovela do ključanja i bijesa te kasnije prosvjede vidimo u uvodnim dokumentarnim snimkama. Brutalno ubojstvo 22-godišnjeg studenta alžirskog porijekla Malika Oussekinea sada je dobilo i svoju seriju. To ubojstvo dogodilo se 6. prosinca 1986. godine kada je policija nasmrt na ulici pretukla mladića koji se slučajno zatekao u dijelu Pariza gdje su trajali studentski prosvjedi. Nesretni 22-godišnjak doslovno se našao u krivo vrijeme na krivom mjestu, a njegovo ubojstvo dovelo je velikih prosvjeda i promjene svijesti dobrog dijela građana o pitanju policije i njihove uloge.

Četverodijelna mini-serija koju su osmislili Antoine Chevrollier i Cedric Ido gotovo u dokumentarističkom stilu prvenstveno prati događaje nakon ubojstva Oussekina i dramu koju je njegova obitelj potom proživljavala. No, istovremeno je "Oussekine" i serija koja na izniman način hvata društvene i političke okolnosti u Francuskoj u drugoj polovici osamdesetih te kako se ljudska tragedija pokušala pa i uspjela politizirati za ostvarivanje političkih ciljeva. Povremeno u fleshbekovima pratimo i obiteljsku priču ove familije koja je u Francusku doselila još pedesetih. Malikov otac borio se za Francusku u II svjetskom ratu, a kasnije se nastanio ondje skupa sa ženom i dobili su ondje sedmero djece koji su se više smatrali Francuzima, nego Alžircima.

Malik je bio najmlađe dijete, a nekoliko godina prije nego što se rodio, njegova obitelj preživjela je pariški masakr francuskih Alžiraca koje je policija poubijala na ulici i tijela im pobacala u Seinu. Sjajno ova mini-serija prikazuje kako se ova obitelj, pogotovo roditelji, u Francuskoj osjećala kao da su građani drugog reda i taj ponekad skriveni, a nerijetko neskriveni rasizam prema doseljenicima iz nekadašnjih francuskih kolonija. Serija je to i policijskoj brutalnosti, ali i kasnijim pokušajima da se krivnja svali na žrtvu, a policajce koji su brutalno pretukli mladića ekskulpira te da se cijeli slučaj ako je moguće zataška. No, prvenstveno je to serija o obiteljskoj tragediji i kreće "Oussekine" šokantno i potresno od samog starta, kada Malikova obitelj shvaća da se nešto loše dogodilo.

Malika nigdje nema, nitko ne zna što se s njim dogodilo, no njegovi braća i sestre slute da nešto ne valja. Pokušavaju od majke (palestinska glumica Hiam Abbass koje se i dalje najbolje sjećamo iz remek-djela "Incendies") sakriti da nešto ne valja, a kada im policija konačno javi da je Malik ubijen, iz njega se pokušava napraviti krivca. Pokušat će mu policija prišiti da je bio libanonski terorist iako je dečko podrijetlom iz Alžira i krenut će pritisci, otvorene prijetnje obitelji i razna podmetanja da se ne talasa. Kako bi se na događaj koji je imao izniman utjecaj na francusko društvo dobila puna perspektiva, tako i svaka epizoda tematski djeluje ponešto drukčije. U prvoj je u središtu pažnje ubojstvo i šok koji je potom doživjela Malikova obitelj, druga se najviše koncentrira na policiju i parišku vlast predvođenu kasnijim predsjednikom Jacquesom Chiracom koji pokušavaju zataškati slučaj. Treća epizoda bavi se obitelji Oussekine, a u četvrtoj je u prvom planu sudski postupak protiv policajaca koji su ubili mladića.

Iako je od ubojstva Malika Oussekinea prošlo već više od 35 godina, cijela ova tragedija i dalje je iznimno aktualna jer tematika policijske brutalnosti, korupcije i pokvarenosti potpuno je univerzalna. Sjajno "Oussekine" prikazuje ne samo povijesne okolnosti, već i cijelu priču stavlja u kontekst te postavlja pomalo filozofsko i očito vječno pitanje imigracije, ali i prilagodbe doseljenika i njihovog prihvaćanja od strane domicilnog stanovništva. Ipak, ključno pitanje koje postavlja ova mini serija glasi bi li se to uopće dogodilo da je Oussekine bio bijelac, autohtoni Francuz, a u pomalo rašomonovskom stilu uvid u cijelu priču dobijamo iz raznih perspektiva i shvaćamo kako je situacija tu iznimno kompleksna i nimalo jednostavna i jednoznačna.

IMDB LINK 

Primjedbe