1976 (2022,ČILE) - 7/10


 

Iz Čilea nam stiže još jedan film koji tematizira mračnu epizodu iz povijesti te južnoameričke zemlje odnosno period kada se ondje vojnim udarom vlasti dokopala vojna hunta na čelu s generalom Augustom Pinochetom. Kao što je poznato, čileanska vojska je uz svesrdnu pomoć američkih tajnih službi 1973. godine izvela državni udar i svrgnula demokratski izabranog predsjednika Salvadora Allendea koji si je, prema službenoj verziji, sam oduzeo život. Kao što sugerira sam naziv filma Manuele Martelli, glumice koja se prometnula u scenaristicu i režiserku, radnja njene psihološke drame - trilera odvija se tri godine nakon nasilnog prevrata.

Premijeru je "1976" ili "Chile '76" imao u Cannesu, prikazan je potom na brojnim svjetskim festivalima, a bio je nominiran za španjolsku nagradu Goya za najbolji latinoamerički film godine. U središtu pažnje je Carmen (španjolska glumica Aline Küppenheim), supruga uglednog liječnika i žena iz neke više srednje klase čija je obitelj nekako po inerciji za konzervativnu, desničarsku Pinochetovu vladu. Da se radi o iznimno opasnim vremenima vidimo već u sjajnoj uvodnoj sceni. Carmen u dućanu u Santiagu kupuje boju za vikendicu negdje na obali, a izvana se čuje neka galama. No, nitko u salonu ne reagira, svi se prave da se ništa ne događa iako je očigledno da tajna policija otima nekoga, vjerojatno protivnika režima kojeg zasigurno čeka tortura, potom i smrt.

Carmen sa svojim Peugeutom hladno odlazi prema vikendici gdje planira provesti vikend s obitelji, a ondje će je dočekati lokalni svećenik s opasnom zamolbom. Tražit će on da na nekoliko dana sakrije mladića ranjenog u nogu, a iako on Eliasa predstavlja kao običnog kriminalca, jasno je da je taj dugokosi, bradati mladić član protupinočeovske podzemne organizacije. I djeluje od početka "1976" misteriozno, a pretvorit će se film u zanimljivu kombinaciju psihološke drame i trilera, karakternu studiju žene u pedesetima koja se očito više neće moći pretvarati da je sav taj užas koji se oko nje događa nešto normalno.

Neće se ona više moći ponašati kao prosječni konformist, gurati glavu u pijesak, već će se upetljati u opasnu situaciju pokušavajući zaštititi mladića. Sjajno Martelli ovdje prikazuje tu tjeskobnu, shizofrenu situaciju u zemlji u to vrijeme, ponekad neopravdanu, a češće posve opravdanu paranoju i strah da bi mučitelji tebi sljedećem mogli pokucati na vrata. Film je to o moralnoj dilemi žene koja je svjesna da bi joj najsigurnije bilo ne miješati se u ono što je se ne tiče i držati se po strani, uživati u blagodati relativno lagodnog života. No, koliko god se pravila da se u zemlji ništa nenormalno ne događa, Carmen jako dobro zna što će se dogoditi Eliasu ako ga preda. Osjeća ona da se na neki način mora oduprijeti tom zlu koje je okružuje i jednostavno shvaća da ne može više tako živjeti pa makar ugrozila ne samo svoju sigurnost, već i sigurnost članova obitelji. 

IMDB LINK 

Primjedbe