THE DELINQUENTS (2023,ARG) - 8/10


 

Iznimnu opservaciju na temu isplati li se kriminal snimio je ne pretjerano poznati argentinski filmaš Rodrigo Moreno. Pomalo filozofsku trosatnu dramu snimljenu po uzoru na francuski novi val, na filmove Rivettea, Bressona ili Rohmera u kojoj kao da postavlja pitanje živimo li da bismo radili ili radimo da bi živjeli. S tim pitanjem se očigledno već suočio djelatnik banke u Buenos Airesu Moran (Daniel Elias), posve prosječni 40-godišnji samac koji očigledno živi jedan od onih potpuno suhoparnih, dosadnih i nezanimljivih života. Izračunao je on da mu je do penzije ostalo još 25 godina, kao i koliko bi novca zaradio u istom tom periodu. Jednog dana Moran će iz banke ukrasti točno 650 tisuća dolara, a to je točno koliko bi on i njegov kolega Roman (Esteban Bigliardi) zaradili do kraja svog radnog vijeka.

Doduše, Moran će Romana dovesti pred gotov čin jer će ga nakon krađe novca iz banke obavijestiti o onome što je učinio i zatražiti da za njega sljedeće tri i pol godine pričuva novac. Izračunao je Moran da će upravo toliko morati odležati zbog krađe, a nakon izlaska iz zatvora, taj novac bi mu trebao biti dostatan da živi mirno do kraja života. Osigurat će si tako obojica svojevrsnu privremenu mirovinu, a nakon što Moran preda Romanu torbu s novcem prije nego što se sam preda policiji, fokus filma će se prebaciti na Morana. Pratit ćemo potom njegovu borbu da sakrije tajnu i pokušaj normalnog življenja svog života dok čeka da Moran izađe iz zatvora i potom podijele novac.

Naravno da se do kraja baš ništa neće rasplesti onako nako su Moran i potom Roman zamislili, a priča se tu razvija iznimno zanimljivo. Podijelio je Moreno film u dva dijela i dok prvi dio djeluje prilično realistično, druga polovica djeluje nekako nadrealno jer njihove priče kao da će se tu početi preklapati. Činila mi se ta druga i u početku pomalo konfuzna polovica više kao neko promišljanje dva glavna lika kako bi njihovi životi mogli zamišljati kroz period u kojem čekaju da Moran izađe iz zatvora i podjele novac. Iako "Los delincuentes" koji je premijeru imao u sekciji Un certain regard festivala u Cannesu traje i koju minutu duže od tri sata, nije to jedan od onih primjeraka slow cinema u kojima se sve događa jako sporo.

Film je to koji i odiše specifičnim tipom humora, pomalo prigušenim, čak ironijom, apsurdizmom, a ugođaj je baš unikatan. Posebno kada se radnja iz nekako sivog i tmurnog Buenos Airesa povremeno prebacuje u provinciju u kojoj će i Roman i Moran potražiti utočište i skrovište, a ondje će upoznati i neku bizarnu vrstu femme fatale. Odmah nakon Moranove krađe, Romana će u banci dodatno početi maltretirati šef poslovnice Del Toro, istovremeno će se na Morana u zatvoru namjeriti brazilski kriminalac po imenu Garrincha, a oba lika utjelovio je isti glumac. Bio je "The Delinquents" baš film posebne poetike, duha, stila i ugođaja, jedan od onih teško prepričljivih, a opet ze zgrabe i ne puštaju od prve do zadnje minute.

IMDB LINK 

Primjedbe