QUEER (2024,SAD) - 7,5/10


 

U istoj je godini talijanski filmaš Luca Guadagnino izbacio dva filma. Prvi je početkom godine bio teniska romansa "Challengers" da bi se nekoliko mjeseci kasnije u Veneciji predstavio dramom "Queer". Scenarije za oba filma je napisao Justin Kuritzkes, a odmah nakon premijere "Queera", sve što se moglo čuti o filmu čija se radnja uglavnom odvija pedesetih godina prošlog stoljeća u Meksiku bile su "vruće" homo scene u kojima sudjeluje dojučerašnji James Bond odnosno Daniel Craig. Sve te priče o prilično slobodnim scenama homoseksualnog seksa zasjenile su praktički sve drugo o filmu, tako da sam i pomalo sa skepsom pristupio gledanju ovog filma, no Guadagnino je snimio još jedan zanimljiv film.

Na kraju se "Queer" pretvorio u divlju nadrealističku dramu gotovo na tragu "Straha i prijezira u Las Vegas", a Craig je izvanredan u ulozi alter-ega američkog postmodernističkog pisca Williama S. Burrroughsa. Scenarij je osmišljen prema istoimenoj Buroughsovoj knjizi objavljenoj tek 1985. godine, ali pridodani su tu i neki elementi iz njegovog stvarnog života. Glavni junak zove se William Lee (tako se Burroughs i potpisivao na nekim ranim djelima), sredovječni američki pisac koji se nastanio u Mexico Cityu. U tom liku zasigurno ima i puno Burroughsovih autobiografskih elemenata jer i sam je pisac koji je zapravio bio lučonoša i uzor nešto mlađim kolegama iz američke generacije bitnika poput Jacka Kerouaca i Allena Ginsberga, živio ondje krajem četrdesetih i početkom pedesetih.

U stvarnosti je Burroughs Meksiko morao napustiti nakon što je pod nikad nerazjašnjenim okolnostima ustrijelio svoju drugu suprugu. Navodno je pijan i drogiran u jednom baru odlučio isprobati pucačke sposobnosti tako da je na ženinu glavu stavio bocu, no nije baš bio precizan. O tim fantazmagoričnim danima u Meksiku začinjenim drogama i alkoholom pisao je u "Queer" pa tako i Leeja tu upoznajemo kao vječno pijanog i drogiranog tipa kojem kao da je jedini smisao života vrebanje mladića. Djeluje on poput pravog predatora, a djeluje Mexico City kao pravo utočište za američke homoseksualce koji su tada kod kuće bili proganjani. Istovremeno je Lee šarmantan, ali i ljigav i odbojan dok noćima luta po barovima s istaknutim pištoljem za pojasom i dok je gotovo stalno u stanju alkoholnog bunila poput lika kojeg je u Hustonovom "Under the Volcano" (koji se također odvija u Meksiku, ali petnaestak godina ranije) odglumio Albert Finney.

No, vrlo brzo će Leejevu pažnju okupirati misteriozni mladi novinar Eugene (Drew Starkey) koji će se također pojaviti u meksičkoj prijestolnici. Taj mladić koji će se prema njemu odnositi toplo - hladno potpuno će ga izluđivati, a kako će vrijeme prolaziti sve manje će postajati jasno što je stvarnost, a što plod Leejevog alkoholnog delirija. Taj sredovječni pisac koji kao da se odlučio samouništiti i jedini smisao života su mu alkohol, droga i usputni seks s tipovima koje uhvati, nakon susreta s Eugeneom kao da će u tom naizgled hladnom mladiću pronaći suputnika. Nekoga tko će biti njegov partner u onom što on smatra nekom vrstom spiritualnog putovanja te će se njih dvojica ubrzo zaputiti prema jugu, u potragu za misterioznom drogom koja otkriva drugu razinu ljudske svijesti.

I taj drugi dio filma je izvanredan, potpuno nadrealan i sulud, baš divlji i košmaran te se tu potpuno gube granice između stvarnosti i deliričnih noćnih mora i fantazija. Ta droga za kojom će se Lee zaputiti u Južnu Ameriku je ayahuasca, a bit će to putovanje nakon kojeg netko više ne može ostati isti onakav kakav je bio. Još jednom je Guadagnino potvrdio da je sjajan redatelj i snimio je on još jednu iznimno zanimljivu modernističku dramu - fantaziju. Ne samo da je on izvrsno prikazao Meksiko početkom pedesetih, već je vrhunska i glazba Reznora i Rossa, a pogotovo izbor moderne muzike koja iznenađujuće sjajno odgovora. Znao sam da će mi se ovaj film svidjeti praktički čim je krenula Nirvanina "Come as you are" u jednoj od prvih scena dok Lee noću kruži gradom. Baš neobičan, zanimljiv, provokativan i divlji film koji je puno više od vrućih homo scena zbog kojih se najviše spominjao.

IMDB LINK 

Primjedbe